ترند های روز

جوایز ویژه برای کشورهای عربی و آفریقایی.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، به نقل از ستاد خبری اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان، در آخرین بخش از مجموعه گفت و گوی «آشنایی با مهم ترین جوایز و جشنواره های بین المللی کتاب کودک» جوایزی از جمله اهدا شد. مانند «جایزه اتصالات برای ادبیات کودک» و «جایزه بائوباب»».

جایزه پیوندهای ادبیات کودک

جایزه ادبیات کودک اتصال در سال 2009 توسط دختر شیخ امارات متحده عربی با هدف بالا بردن کیفیت کتاب های کودکان و نوجوانان به زبان عربی، افزایش فرهنگ مطالعه و علاقه به مطالعه در بین کودکان و نوجوانان ایجاد شد . و نویسندگان، تصویرگران و ویراستاران برجسته را شناسایی کنید.

این جایزه وابسته به موسسه کتاب IBBY برای نسل جوان است و «شرکت چندرسانه ای اتصال» امارات متحده عربی و حاکم امارات نیز حامی مالی آن هستند.
این جایزه فقط به ادبیات کودکان عربی و کتاب هایی که به زبان عربی نوشته شده اند تعلق می گیرد و شامل کتاب های ترجمه نمی شود. همچنین نباید قبلاً جایزه ملی یا بین المللی را برده بود.

کتاب های شرکت کننده در این جایزه نباید ارزش ها، آداب و رسوم و سنت های عربی را نقض کنند. کتاب ها باید برای خوانندگان 0 تا 12 سال و 13 تا 18 سال باشد.

مجموعه های آموزشی، غیرداستانی، علمی، شعر و داستان کوتاه بررسی نمی شوند. کتاب ها توسط ناشران یا مؤسسات وابسته ارسال می شود و هر ناشر حداکثر می تواند سه کتاب ارسال کند.

این جایزه نقدی و معادل یک میلیون درهم یا 79000 پوند است که پنجاه درصد آن به صورت مشترک به نویسنده و تصویرگر و پنجاه درصد دیگر به ناشر بهترین آثار تعلق می گیرد. کتاب برگزیده سال علاوه بر این جایزه، 750 هزار درهم از «جایزه کتاب شیخ زیاد» ابوظبی نیز دریافت خواهد کرد.

این جایزه پس از جایزه آسترید لیندگرن گران ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان است. برنده این جایزه در ماه نوامبر در نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه معرفی می شود. ناشر کتاب برنده موظف است چهارصد نسخه با نشان جایزه چاپ و به مراکز مختلف اهدا کند و هر سال بیست نسخه در نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه ارائه کند.

در سال 2013، هیئت کتاب برای جوانان امارات متحده عربی (UAEBBY) برنامه وارشا را با حمایت جایزه کتاب کودک اتصال با هدف ایجاد نسل جدیدی از استعدادهای عرب در نوشتن، طراحی و انتشار کتاب های عربی کودکان راه اندازی کرد.

جایزه بائوباب

جایزه بائوباب طلایی (جایزه بائوباب سابق) هر ساله به نویسندگان آفریقایی ادبیات کودکان و نوجوانان اعطا می شود. جایزه بائوباب طلایی شامل داستان های منتشرنشده توسط شهروندان آفریقایی بدون توجه به سن، نژاد یا موقعیت جغرافیایی است. این جایزه سالانه به یک شهروند آفریقایی اهدا می‌شود که داستانی برای کودکان یا نوجوانان در یکی از سه دسته ارسال می‌کند: دسته‌بندی جوانان (داستان‌ها برای خوانندگان هشت تا یازده ساله)، رده ارشد (داستان‌هایی برای خوانندگان دوازده تا پانزده ساله) و جایزه نویسنده. . در حال پیشرفت برای یک نویسنده مشتاق زیر هجده سال.

ورود به جایزه از طریق ایمیل انجام می شود، داستان های ارسالی باید آثار منتشرنشده به زبان انگلیسی باشند. جایزه بائوباب طلایی که در جولای 2008 ایجاد شد، یک جایزه ادبی آفریقایی است که هدف آن تشویق نوشتن ادبیات آفریقایی برای کودکان و نوجوانان است. ماموریت آن شناسایی نسل بعدی غول‌های ادبی آفریقا و تولید داستان‌های کلاسیک آفریقایی است که برای سال‌های آینده گرامی خواهند داشت.

جایزه بائوباب طلایی ابتکار بنیاد آموزش بائوباب طلایی است که یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده در غنا است. این جایزه توسط پروژه کتابخانه آفریقا، بازی برای تغییر، پژواک سبز و صندوق جهانی کودکان حمایت می شود. این سازمان از دفتر خود در آکرا، غنا، به رهبری موسس آن دبورا آهنکورا فعالیت می کند. در سال 2009، برندگان افتتاحیه سال 2008 هر کدام 800 دلار دریافت کردند که به 1000 دلار برای جوایز جوانان و بزرگسالان 2009-2010 افزایش یافت.
یکی از اهداف جایزه بائوباب طلایی این بود که محتوای ادبی آفریقایی کافی برای کودکان زیر 11 سال موجود نباشد. برخی از ابتکارات این جایزه عبارتند از: شرکت در نمایشگاه های جهانی بهترین تصویرگری کودکان، مشارکت برای پیوند نویسندگان و تصویرگران نوظهور با ناشران بین المللی با اهداف مترقی آفریقایی و برگزاری کارگاه های آموزشی نویسندگی و تصویرسازی.

دستاوردها:
– این جایزه الهام بخش خلق 1500 داستان و تصویر از کودکان آفریقایی از بیش از 25 کشور آفریقایی بوده است.
– بیش از پانزده نفر از برندگان، نویسندگان منتشر شده هستند، برخی برای اولین بار، و کتاب های آنها در سراسر جهان، در کتابفروشی های چندین کشور، در آمازون و Worldreader موجود است.
– کار نوآورانه و بین المللی Golden Baobab و تأثیر اجتماعی آن توسط بسیاری از سرمایه گذاران برجسته بین المللی به رسمیت شناخته شده است. علاوه بر این، این برنامه‌ها در پلتفرم‌های رسانه‌ای بین‌المللی بزرگ مانند بی‌بی‌سی آفریقا و فرانس 24 به نمایش درآمده‌اند. دبورا، بنیان‌گذار و مدیر عامل Ahenkorah، به‌عنوان همکار سبز در آسپن انتخاب شده است.
– این سازمان توسط سازمان های برجسته پشتیبانی می شود: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، کتابخانه و پروژه هیئت بین المللی برای جوانان آفریقایی.

تاریخچه ایجاد جایزه بائوباب طلایی

دبورا آهانکورا برای اولین بار وقتی وارد کتابخانه اجتماعی خود در اوسو، غنا شد، عاشق مطالعه شد. زمانی که در کالج Bryn Mawr در پنسیلوانیا دانشجو بود، سازمان دانشجویی پروژه آموزش در آفریقا (PEIA) را برای ارائه کتاب به کودکان آفریقایی تأسیس کرد و PEIA هزاران کتاب را در سراسر جهان و به 30 کشور آفریقایی ارسال کرد.
در حالی که قرار بود کتابی را ارسال کند، با کتاب های مصور روبرو شد. دختر کوچک آفریقایی در میان هزاران کتابی که برایش فرستاده شده بود با او ارتباط برقرار کرد. اولین بار بود که می‌دید نماینده مردم است و متوجه می‌شد که علاوه بر تعداد کودکانی که در آفریقا به کتاب دسترسی ندارند، مشکل دیگری نیز وجود دارد، احتمالاً مشکل اصلی: کتاب‌های متنوع کودکان به اندازه کافی وجود ندارد. به بازار عرضه شد. تولید شده در آفریقا، اما به راحتی برای همه کودکان قابل دسترسی نبود.
او سپس جایزه بائوباب طلایی (GBP) را با حمایت مربی و بنیانگذار خود، راما شاگایا، راه اندازی کرد. این یک جایزه نقدی سالانه است.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا