ترند های روز

جواهرات کاخ گلستان به بانک مرکزی منتقل شد. چند پوست خیار، دانه و ته سیگار روی تخت طاووس پخش شده بود.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینروز چهارشنبه 18 شهریور 60، روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که با حضور نمایندگانی از دادستانی کل کشور، بانک مرکزی، اداره کل دارایی های کشور و اداره کل زیست آمار و محاسبات این وزارتخانه اقتصاد و دارایی، جواهرات و اشیای قیمتی یافت شده در کاخ گلستان. در مجموع 11 صندوق به بانک مرکزی منتقل شد. به گزارش روزنامه همان روز، در میان این جواهرات، در میان این جواهرات، تخت و تخت طاووس نگین دار و نگین دار مربوط به زمان فتحعلی شاه و یک کرسی نگین دار با روکش طلا از زمان محمد وجود دارد. شاه قاجار و همچنین فرش مروارید دوزی و ازاره طلا.

بد نیست بخشی از خاطرات علی اردلان، وزیر اول دارایی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت کاخ گلستان و اشیای تاریخی آن در نخستین روزهای پیروزی انقلاب را مرور کنیم. او در بخشی از خاطرات خود با عنوان «دفاع از آزادی» داستان جالبی از چگونگی نجات کاخ گلستان از دست تندروهای انقلابی بیان می کند. در 24 بهمن، دو روز پس از پیروزی رسمی انقلاب 57، در کابینه مهندس بازرگان به سمت وزارت دارایی منصوب شد. وزارت دارایی در همسایگی کاخ گلستان قرار دارد، بنابراین اردلان شاهد هجوم تندروها به کاخ و دستکاری اشیای تاریخی داخل آن بود، اما آنها تنها تماشاگران نبودند و بلافاصله تحقیقات برای نجات این کاخ آغاز شد آثار تاریخی و عناصر موجود در داخل او در این باره چنین نوشت:

کاخ گلستان در جنوب کاخ وزارت دارایی قرار دارد، بنابراین ساختمان وزارت دارایی از طریق درها و راهروها به کاخ مذکور متصل می شود. مشخص شد پس از تصرف وزارت دارایی، عده ای از مهاجمان از دروازه منتهی به کاخ گلستان وارد شده و درها را شکسته و مقداری جواهرات و اشیای عتیقه با خود برده اند. در تالار بزرگ سلام محل، دو تابلوی رنگ روغن بزرگ رضاشا و محمدرضاشاه شکسته و به کف سالن افتاد. مقداری پوست خیار و دانه و ته سیگار روی تخت طاووس پخش شده بود و تعدادی توپ و نگین دور تخت و مقداری جواهر از بدنه تخت طاووس گم شده بود. پس از بازدید کوتاهی که انجام شد، متأسفانه دستور دادم تمام درها را مهر و موم کنند تا اشیاء موجود در موزه و کاخ با عکس‌های موجود در انبار مقایسه شود و آنچه از دست رفته است کشف شود. متعاقباً با نظارت چند تن از مقامات وزارت دارایی، مسئولان بیوتات و نماینده دادستان کل تهران، کلیه اموال، آثار تاریخی و هنری، جواهرات، اشیای منبت، عتیقه جات، فرش، پرده های نقاشی، بشقاب، چراغ و سایر اثاثیه عکسبرداری و با عکس های آنها تلفیق شد و علاوه بر آن اشیاء گم شده نیز مشخص شد.

پس از جستجو و یافتن برخی از اشیای مذکور در نتیجه ارجاع مقامات وزارت دارایی و بیوتات به کمیته مرکزی (آیت الله مهدوی کنی و آیت الله خسروشاهی)، یک سری گوی های طلای منبت کاری شده مربوط به تخت طاووس، کره طلا منبت کاری شده با یک تخم مرغ، دو قبضه تپانچه طلا و نقره اهدایی به ناصرالدین شاه، چندین مبل طلا و عقیق ناصرالدین شاه، شیر و خورشید، قاشق و چنگال کشف و تحویل داده شد. مجسمه ها و غیره با تصویب شورا به گنجینه موزه. سپس کلیه درها و قفل ها و پنجره ها تعمیر و در 15 شهریور 1358 مورد بازدید هیئت دولت و عده ای از کارمندان نخست وزیر و وزارت دارایی قرار گرفت. همچنین افزوده می شود که کتابخانه سلطنتی حاوی چندین هزار جلد نسخه خطی نفیس، نسخ خطی و آلبوم عکس، اسناد و نوشته های تاریخی دوران صفویه، فرامین و اسناد دولتی، نسخ خطی و بنچاق است که در نزد کارشناسان و خبرچینان کمتر از کتاب های اهل بیت ارزش دارد. قیمت جواهرات خانواده سلطنتی نمی دانند، خوشبختانه مهاجمان متوجه او نشدند یا به او دست نزدند. (تجزیه، چاپ اول، 1400، ص 252 و 253)

23259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا