جلال هنر پارچه های ایرانی در 2 صفحه

این کتاب صنعت نساجی نساجی ایرانی را در ارتفاع و عظمت خود در چهار فصل بررسی کرده است. علاوه بر این ، در دو ضمیمه ، تصاویری را ارائه داده است که چشم انواع پارچه های این دوره و برخی از اسناد تاریخی را پوشش می دهد.
طبق خبر این کتاب ، هنر بافندگی یکی از اولین جلوه های تمدن بشری است و سرزمین ایران از نظر روش های سبک و بافت و انواع محصولات از جمله سایر تمدن ها دارای مکان برجسته ای است.
از آنجا که دوره صفوی “عصر طلایی هنر ایران” نامیده می شود. در این مطالعه ، پارچه بافت ایرانی صفوید بر نقش پارچه در اقتصاد ، سیاست ، جامعه ، فرهنگ و هنر این دوره تمرکز دارد.
در فصل اول این کتاب ، ضمن بررسی ویژگی های دوره صفوید ، انواع پارچه های تولید شده ایرانی معرفی می شوند: کشمیر ، یاربفت ، مخملی ، ساتن ، فعال ، پامبا ، نوارهای تزئینی و موارد دیگر. همچنین در این فصل نقوش پارچه ای در دوره صفوی ، انواع پارچه های پارچه ای و استفاده از پارچه ها در تشریفات قضایی و زندگی افراد عادی مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم ، نویسنده به عوامل توسعه و گسترش این هنر ، مانند: ثبات و امنیت داخلی ، انحصار تجارت ابریشم در دست شاه ، ساخت کاروان ها و توسعه تجارت و علاقه عمومی می پردازد. بشر وی همچنین در مورد رکود این صنعت هنری پس از دوره شکوفایی بحث کرد: فساد سیستم اداری کشور ، ناامنی جاده ، افزایش مالیات ، فشار بر ارمنی ها و شیوع بلایای طبیعی.
فصل سوم کتاب ، که پر از تصاویر نفیس و گاهی اوقات منحصر به فرد است ، در این دوره به مراکز اصلی پارچه ایرانی اشاره دارد:
ISFAHAN یا مرکز خرید انواع پارچه ها و ابریشم ، تأثیر حومه های اصفهان در تجارت و انگیزه صنعت ، موقعیت بافندگان در بین اصناف اصفهان: بیوتات سلطنتی ، Shalabahavan ، Corridor ، جوراب ، مارک های طلا ، تحویل تحویل ، و غیره باغ ، شکار و شکار ؛ گل پادشاه عباسی ، درخت سرو ، درخت و صخره و کاغذ قرعه کشی. مکتب اصفهان و هنرمندان برجسته اصفهان: مغیر ، رسول ، آقا محمود و … عناوین اصلی این بخش هستند.
نقش یزد در این هنر مورد بحث قرار گرفته است: پارچه های تولید یزد ، طراحی جاده ها ، دلایل درختچه ها و هنرمندان برجسته یزدی: خواجه غیاس الدین علی نصشبند یازدی ، عبدالله ، موز الدین ، شرف (شرف الدین) و …
بررسی موقعیت اقتصادی کاشان و انواع پارچه های تولید کاشان بخش بعدی این فصل است. نگاهی به مکان تبریز در تجارت نساجی و تأثیر مدرسه نقاشی تبریز بر روی طرح های نساجی به همراه معرفی هنرمندان طراحان پارچه ای در تبریز ، از قسمت بعدی کتاب است.
در پایان این فصل ، شهر رشت در صنعت نساجی ، به ویژه صنعت ابریشم مورد بحث قرار می گیرد.
در فصل چهارم کتاب “Shokoh Diba” ، ضمن ذکر نقش پارچه و ابریشم در تجارت صفوی ، به ویژه نقش ارمنی ها در تجارت ایران. شیوه های تجاری ارمنستان ، تجارت ارمنستان ، رقابت کشورهای خارجی در تجارت با ایران: پرتغال و اسپانیا ، انگلیس ، هلند و غیره. آنها در این فصل چیزهای دیگری هستند.
در اولین پیوست این کتاب ، تصاویر دیدنی از پارچه ، گلدوزی ، اسفولین و لباس بافندگان هنرمندان ایرانی در این دوره منتشر شد. در پرونده دوم پیوست شده ، اسناد منحصر به فرد این دوره دستورات پادشاهان ، نقشه ها و تصاویر Safavid است.
فاطمه زرابیزاده ، متولد یزد ، دارای دکترا در تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران است.
در بخشی از این کتاب گفته می شود:
وی گفت: “هیئت انگلیسی توانست امتیازات زیادی را از پادشاه عباس بدست آورد. از جمله این امتیازات عبارتند از: آزادی سفر و تجارت و ایمنی شهروندان انگلیس و بازرگانان دولت صفوید ، اجازه حمل و نقل و حمل و نقل کالاها در ایران ، آغاز تجارت بین ایران و انگلستان از ساحل خلیج فارس ، محلی تخصیص در اصفهان کنوک امیدوار بود که دولت صفوید تقریباً 5 عدالت ابریشم را به شرکت هند شرقی تحویل دهد. در مقابل ، وی قول داد که یک سوم و دو سوم را با پارچه های انگلیسی و کالاهای هندی مورد انتقاد قرار دهد. اگرچه کنوک از این قرارداد بسیار راضی بود ، اما شرکت انگلیس هند شرقی محتاط بود. از آنجا که در این توافق نامه ، تجارت ابریشم ایرانی به انگلیسی ها منتقل نشده بود ، و به احتمال زیاد پادشاه ایران با اسپانیا یا هر دولت دیگر اروپا قرارداد دیگری امضا کرده است. شاه عباس و رابرت شرلی نیز قول معافیت آداب و رسوم کامل را داده بودند. اما در قرارداد ، وظایف گمرکی ده درصد بود.
کتاب “جلال دیبا” یا نگاهی به هنر پارچه نساجی ایرانی در برش 5 صفحه ای و با تصاویر رنگی به قیمت 4000 دلار برای نشریات در میراث قلم منتشر شده است.
۲۴۴۵۷