ترند های روز

جایزه سزار برای پیشگامان سینمای سیاسی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، آکادمی فیلم فرانسه اعلام کرد که با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری به کوستاگوراس، فیلمساز مشهور و برنده اسکار در مراسم اهدای جوایز سزار 2025 به او تجلیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این فیلمساز 91 ساله قبل از تبعید در پاریس در یونان به دنیا آمد و بیشتر به خاطر سینمای سیاسی خود از جمله فیلم برنده اسکار «Z» محصول 1969 که روایتی تخیلی از The قتل گریگوریس لامبراکیس او یک سیاستمدار دموکرات یونانی در سال 1963 است که یک دیکتاتوری نظامی طولانی را در این کشور رهبری کرد.

او همچنین برای فیلم انگلیسی زبان Missing (1982) که درباره ناپدید شدن یک روزنامه نگار آمریکایی در پی کودتای تحت حمایت ایالات متحده در شیلی در سال 1973 است، شناخته شده است.

«Z» اولین فیلمی است که به طور همزمان نامزد بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی در جوایز اسکار شد و در نهایت جایزه بین‌المللی فیلم و تدوین اسکار را دریافت کرد. فیلم «گمشده» با بازی جک لمون و سیسی اسپیسک نیز برنده نخل طلای کن شد و نامزد چهار جایزه اسکار و برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

از دیگر فیلم‌های برجسته کاستا گاوراس می‌توان به جعبه موسیقی (1989)، با بازی جسیکا لانگ به عنوان وکیل مدافع در دفاع از پدر مهاجرش متهم به جنایات جنگی، و آمین (2003)، درباره همکاری ادعایی واتیکان با نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم و «بزرگسالان» اشاره کرد. در اتاق» (2019) فروپاشی اقتصاد یونان در سال 2015 و تلاش های دولت یونان برای مخالفت با اقدامات سختگیرانه اتحادیه اروپا را برجسته کرد.

«اعتراف» (1970)، «حکومت نظامی» (1973)، «هناک» (1983) و «شهر دیوانه» (1997) از دیگر آثار کاستا گاوراس هستند.

پنجاهمین دوره جوایز آکادمی فیلم فرانسه (سزار)، معروف به اسکار سینمای فرانسه، در تاریخ 28 فوریه 2025 برگزار می شود.

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا