ترند های روز

جانت لی بازیگر فیلم «روانی» هیچکاک بود.

حسین قره: بلوند آمریکایی که قبل از سایکو به شهرت رسید و تنها بازیگر نقش اول هیچکاک بود که برای او بازی کرده بود. تقریباً به اندازه اینگرید برگمن افسانه ای بازیگر زن در سه یا چند فیلم با هیچکاک کار کرده اند. اما جانت لی با چهره تاثیرگذارش بر روی اکران فیلم روانشناسی حاضر شد و با مرگ دردناک و تلخ خود جا ماند.

اگرچه جانت لی بیشتر به خاطر بازی در فیلم روانی آلفرد هیچکاک به یاد می‌آید، اما او برای بسیاری از کارگردانان مشهور آن زمان کار می‌کرد. او کار خود را در “اقدام خشونت آمیز” با بزرگ فرید زینمان آغاز کرد و در سن 20 سالگی با متروگلدن مایر قرارداد بست و در دهه 1950 ثابت کرد که بازیگری قادر به ایفای نقش های اصلی است.

جانت لی در «زنان کوچک» درخشید و با بازی در «دانوب سرخ» جورج سیدنی نشان داد که می تواند هر نقشی را بازی کند. او در فیلم‌های وسترن، موزیکال و کمدی بازی کرد، اما بازی در «نشانه‌ای از شر» اورسن ولز آرزوی بسیاری از بازیگران زن هالیوود بود: بازی در کنار «همشهری کین» معروف. این اثر ولز یکی از آخرین فیلم های سبک سیاه آمریکایی بود. فیلمی هم زبان ولز با قاب هایی آشنا و روشنایی و تاریکی.

بعد از این بازی بود که هیچکاک به او نزدیک شد و او را در فیلم Psycho انتخاب کرد. هیچکاک به بازیگری نیاز داشت که در کمترین زمان ممکن بیشترین تاثیر را روی تماشاگر بگذارد، جذاب باشد و بتواند همزمان با خنجر خوردن در آن صحنه، احساس ترس از مرگ و گناه را القا کند. دستان ضعیف پرده پلاستیکی حمام او را می گیرند و می افتند و چنان مرگی بر چهره اش می اندازند که فرقی بین صورتش و فلز وان حمام بی جان و مرده نیست. آن سکانس تاثیرگذاری که با آمدن آنتونی پرکینز چهره تغییر می کند و ادامه می یابد.

ویژگی روانی بازی سوال از احساس گناه و ترس از آن بود. وقتی جانت لی در ماشینش کنار جاده می خوابد، وقتی با پلیس رو در رو می شود، جانت لی وحشت کامل جنایت (سرقت) را به خوبی به نمایش می گذارد که تماشاگران دچار وحشت می شوند.

یکی از نکات قابل توجه آن فیلم که کارگردانی فوق العاده دارد این است که در نیمه دوم فیلم، جانت لی، قهرمان اصلی فیلم کشته و مفقود می شود، اما او همچنان حضور دارد و در تمام لحظاتی که به عنوان پلیس و دیگران به دنبال او هستند، مردم چهره او را به یاد می آورند و وحشت مرگ را تجربه می کنند.

جانت لی که در 6 جولای 1927 به دنیا آمد، در 3 اکتبر 2004 (یعنی امروز) درگذشت. او بخشی از سینمای کلاسیک دهه 40 و 50 آمریکا بود که بازیگری را در کنار بزرگان سینما تجربه کرد. پس از همکاری با هیچکاک، او در فیلم تاثیرگذار هارپر بازی کرد، البته نه در نقش اصلی. اما او در کنار پل نیومن و لورن باکال زیبا چهره ای تاثیرگذار بود. پس از این، او در کمدی جری لوئیس «سه نفر روی کاناپه» همبازی شد.

جانت لی سال ها از سینما دوری کرد تا اینکه به بازیگری در سریال های تلویزیونی بازگشت.

در سال 2004 دکترای افتخاری هنر را از دانشگاه اقیانوس آرام در کالیفرنیا دریافت کرد. اما زندگی به او فرصت نداد و در 3 اکتبر 2004 در سن 77 سالگی درگذشت.

جانت لی بازیگر بود

جانت لی بازیگر بود

جانت لی بازیگر بود

جانت لی بازیگر بود

جانت لی بازیگر بود

جانت لی بازیگر بود

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا