ترند های روز

تماشای تئاتر به تازگی کلاسی شده است! / اسکناس یک میلیون و 350 هزار تومانی «نبرد رستم و سهراب»

پریسا ساسانی: تمایل به نمایندگی هنر تئاتر در بخش خصوصی و دعوت از بازیگران سینما و دریافت دستمزد فیلم در اجراهای تئاتری، صرف هزینه های هنگفت برای تهیه و تولید و بسیاری مسائل پرهزینه دیگر در مرحله نمایشنامه خوانی، تمرین و نمایش در بخش خصوصی قیمت این نمایشگاه را افزایش داده است. هزینه هایی که می تواند برای تیم تولید و عوامل تئاتر درآمدزایی کند. اما بدون شک به بدنه ضعیف تئاتر ایران به خصوص گروه های کوچک تئاتر و مخاطبان حرفه ای تئاتر آسیب جدی می زند.

عدم حضور متولی در معاونت نظارت وزارت ارشاد

همچنین عدم حضور مدیر در اداره نظارت وزارت ارشاد و به ویژه در مرکز هنرهای نمایشی بر قیمت بلیت تئاتر روی صحنه، هنر تئاتر را به سودهای غیرعادی برای تهیه کننده با چشم دوختن به باکس سوق می دهد. دفتر، تغییر ذائقه و تمایل مردم به نمایش های صرفاً موسیقایی، اختلال در سیستم تولید و تولید گروه های تئاتر، عدم پاسخگویی صریح از سوی مسئولان وزارت ارشاد و کاسا دل تئاتر، تولید تئاتر را برانگیخته است. . آثاری که سال هاست با هنر تئاتر همخوانی ندارد.

او البته در سال های نه چندان دور که شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی بود، در جلسه ای در واکنش به گرانی بلیت نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» به کارگردانی همایون غنی زاده، برای تشکیل شورایی برای تعیین قیمت بلیت تئاتر به منظور برآورد قیمت استاندارد بلیت نمایش بر اساس قیمت تمام شده گروه‌ها و در نظر گرفته شد که قیمت استاندارد بلیت تئاتر توسط تولید در بخش خصوصی تغییر کرده است. این صحبت کارشناس و کارگردان تئاتر در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت، هیچ تدبیر و برنامه ریزی برای اجراهای تئاتری صورت نگرفت و امروز نظم مالی هنرهای نمایشی را در ابعاد مختلف به هم می زنیم.

بخشی از تغییر در قیمت سینماها خود مردم است.

در همین رابطه حامد شیخی نویسنده و کارگردان درباره ادامه قیمت های نامتعارف بلیت تئاتر گفت: بخشی از اخلال در قیمت اجراهای تئاتر خود مردم هستند که با خرید بلیت و استقبال از آنها مهر تاییدی بر آنها می زنند. قیمت های نامتعارفی که در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی ارائه می دهند.

او همچنین نمایشنامه «هفت پیکر» را بر اساس مطالعات تاریخ و ادبیات ایران زمین و حکیم نظامی گنجوی اجرا کرده است. وی سکوت تئاتر را غیرقابل قبول دانست و گفت: البته مهمتر از مردم به نظر من مسئولان و متولیان امر هستند که باید نگاه نظارتی به این موضوع داشته باشند. مثلاً نهادی مثل تئاتر یا اداره هنرهای نمایشی موظف است وارد این شرایط شود و برای تفاوت قیمت نمایش های تئاتر شهر با نمایش هایی مثل «نبرد رستم و سهراب» پاسخی داشته باشد.

شیخی تاکید کرد: متأسفانه زرق و برق نمایش هایی مانند «نمایش کنسرت» یا «تئاتر موزیکال» نظم ذهنی، تعریف و الفبای تئاتر را در ذهن مخاطب تغییر داده است.

حضور وبلاگ نویسان به جای بازیگر برای جذب مخاطب دردناک است

این کارگردان گفت: در کنار عدم استاندارد قیمت ها اتفاق بدتری برای تئاتر افتاده است. حضور وبلاگ نویسان به جای بازیگر برای جذب مخاطب، تعادل و تعریف استانداردها را در تئاتر حرفه ای به هم ریخته است و این موضوع بسیار جدی است. دردناک. به نظر من باید قانونی وضع شود که در هر اجرا یک یا چند نفر از اعضای انجمن بازیگران روی صحنه باشند تا اصالت هنر نمایشی حفظ شود و ذائقه مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

لازم به توضیح است حسین پارسایی نمایش «الیور توئیست» را در سال 1395 با قیمت بلیت 40 تا 140 هزار تومان در تالار وحدت روی صحنه برد و در سال 1396 نمایش «باینوایان» را در رویال هال هتل اسپیناس به روی صحنه برد. یک بلیط. با قیمتی بین 55 تا 185 هزار تومان اجرا شد و با توجه به قیمت دلار در آن سال ها و در مقایسه با سایر اجراهای روی صحنه، این دو نمایش به اصطلاح لاکچری بودند. همچنین اردیبهشت سال گذشته نمایش «هفت خوان اسفندیار» را با حمایت مالی سازمان هنری رسانه اوج با قیمت ورودی 120 تا 360 هزار تومان در تالار وحدت و پارسایی در مرداد ماه امسال با قیمت عرضه کرد. از 590 تا 1 میلیون و 350 هزار تومان کارنامه مالی غیرعادی دیگری برگه کار او را ثبت کرد. کارنامه ای که همه اقشار مردم به ویژه قشر فرهنگی نمی توانند از آن بهره مند شوند.

ناگفته نماند خبرنگار فارسیرو در تماسی با حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع نظارت بر قیمت بلیت ها را مطرح کرد اما این مدیر دولتی پاسخ به این سوال را به تعویق انداخت.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا