تماشاگران کنسرت حسن ریوندی تماشای کمدی های مبتذل را ترجیح می دهند/ ترتیب تولید در سینما تغییر می کند
پریسا ساسانی: محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «درگیری» در پاسخ به این سوال که نقش مدیریت در بی توجهی به سینمای مستقل و اکران بی رویه فیلم های شبه کمدی چیست؟ وی بیان کرد: به نظر من موضوع فراتر از بحث مدیریت در سینما است و به نظر می رسد نگاه گسترده تری در حوزه فرهنگ وجود دارد که فقط به دالان های سازمان سینمایی محدود نمی شود. در واقع مقوله سینما و در نگاهی وسیع تر مقوله هنر از سه ضلع تولید، پخش و مخاطب تشکیل شده است. اگر هر یک از این سه طرف منحرف شود، روند تولید آسیب جدی می بیند، می خواهد جبران کند. برای خسارت وارده
وی در ادامه به تشریح هر یک از عوامل موثر در موفقیت سینمای ایران پرداخت و گفت: ورود تولیدکنندگان ثروتمند و کم دانشی که هزینه هایی غیر از سینما مانند ساخت و ساز در قالب سرمایه گذار و یا متصل شدن به نهادهای دولتی می کنند. مانند سازمان سینمایی اوج، هزه آرتی، فارابی و …. آنها فیلم تولید می کنند. به منظور پوشش دادن مهارت های خود در عرصه سینما و در عین حال ارائه خوب و موجه از خود به عنوان تهیه کننده در جامعه سینمایی؛ آنها به گران ترین بازیگران سینما با دستمزدهای نامتناسب در تولید روی می آورند، روند تولید فیلم را از حالت عادی منحرف می کنند و اساساً ترتیب تولید را تغییر می دهند.
کارگردان فیلم «درگیری» ادامه داد: به همین دلیل در شرایط فعلی تولید یک فیلم باید حداقل 50 میلیارد تومان هزینه داشته باشد که باید بازگشت سرمایه داشته باشد تا بتواند این پول را خرج کند، فیلمی که باید بفروشد. 150 میلیارد تن که این اتفاق نمی افتد. در نتیجه شاهد آن هستیم که بازیگری چند میلیارد تومبی در سینمای ایران با سه فیلم روی پرده، حتی با ارزش یک میلیارد تومبی هم نتوانسته مخاطبی را به سینماها جذب کند. در نتیجه این معادله تولید غیرمنطقی است و باعث می شود تولیدکننده نفت مجانی و پول خزانه را برای ورود به محصولات غیراستاندارد خرج کند.
این منتقد سینما در ادامه با انتقاد از سیستم پخش گفت: سیستم پخش فیلم از دفاتر پخش و سالن های سینما تشکیل شده است اما در عمل پخش فیلم در اختیار صاحب سالن است و گویی صاحب سینما. تصمیم می گیرد که کدام فیلم در گیشه فروش خوبی داشته باشد یا خیر. فیلم نمی فروشد این در حالی است که سینمادار بالاخره میداند محصول فرهنگی عرضه میکند، نه فروشنده کالاهای مصرفی و روزمره در سوپرمارکت!
وی در ادامه با بیان اینکه آمار منتشر شده از حضور در سینما کذب محض است، ادامه داد: وی بیان کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان آمار حضور مخاطب در سینماهای کشور منتشر می شود کذب محض است. زیرا مردمی که در حال حاضر به سینماها می روند، اهل سینما نیستند. بلکه کنسرت خوانان حسن ریوندی و ماهی صفات هستند که به جای 800 هزار تومان بلیط تقریباً کمدی با 80 هزار تومان فقط برای خنده تماشا می کنند.
۲۴۳۵۷