ترند های روز

تصوری از حکمرانی فرهنگی داشته باشید

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، حامد عنگا در یادداشتی به موضوع حکمرانی فرهنگی پرداخت و نوشت: سال هاست که دستگاه های فرهنگی ما اعم از وزارت ارشاد و رئیس جمهور علیرغم تعامل با کمیسیون فرهنگی مجلس، هزینه ای را پرداخت نکرده اند. توجه به این مشکل ما سال هاست که وزیر ارشاد را به عنوان یک کارمند میانی در حوزه فرهنگ می دانیم و امیدوارم به این نکته توجه شود که هم در سطح ریاست جمهوری یک تفکر حاکمیتی وجود دارد. و در سطح وزارت فرهنگ. وزیر فرهنگ باید اندیشه حکمرانی فرهنگی داشته باشد، یعنی رویکرد متفاوتی به حوزه سینما، کتاب، مطبوعات و… داشته باشد و اولویت اجرایی آن را درک کند.

امروز به عنوان جمعی از هنرمندان یا فعالان فرهنگی می گوییم وظیفه وزارت ارشاد چیست و مثلاً می گوییم سازمان سینمایی بیاید پروانه ساخت را پس بگیرد، اگر فکر حاکمیتی وجود ندارد. . در سپهر فایده ای ندارد. زمان سیف الله داد، یک دوره پروانه ساخت حذف شد و از اینجا به این نتیجه نرسید که صاحب این نگاه با مسائل اجتماعی همگن نیست که اگر من تهیه کننده بدون پروانه ساخت فیلم بسازم از کی حمایت می کنید. من؟ در زمینه قضایی به همین دلیل است که می گویم داشتن ایده حکمرانی فرهنگی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

اگر وزیر ما فکر حکمرانی فرهنگی را داشته باشد، مدیرانی را انتخاب می کند که بتوانند روش حکمرانی فرهنگی او را اجرا کنند و از این آشفتگی حکمرانی فرهنگی که نزدیک به 8 سال است درگیر آن هستیم، خارج شوند. جلوگیری از کنسرت خواننده برتری مثل علیرضا قربانی، اما از طرف دیگر نگرانی از اینکه فلان خواننده از لس آنجلس بیاید و در ایران کنسرت بدهد، دقیقاً همان چیزی است که من می گویم، فکر حکمرانی فرهنگی را از دست داده ایم. .

منبع: روزنامه فرهیختگان

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا