ترند های روز

«تخت جمشید» یکی دیگر از خواننده های سرشناس را بازی می کند

کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید طلسم چند ساله ای بود که در دولت سیزدهم شکسته شد، اتفاقی هنری که سال ها نمونه آن در سایر بناهای تاریخی کشورهای مختلف جهان مانند برج ایفل و تئاتر قدیمی نارنجی دیده می شود. فرانسوی، میدان سرخ ما مسکو، مکان تاریخی آکروپولیس و آمفی تئاتر Odeon Herod Atticus یونان، پمپئی، کولوسئوم و میدان سنت مارک در ونیز، ایتالیا را می بینیم.

برنا نوشت: دولت سیزدهم مجوز برگزاری و برگزاری کنسرت در تخت جمشید را به علیرضا قربانی داد، جاده هموار به جاده ای صعب العبور تبدیل شد و اکنون بسیاری از خوانندگان و هنرمندان در پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه به اجرای موسیقی و نمایش های هنری می پردازند.

طلسمی که در سیزدهمین سلطنت شکسته شد.

از این نظر، پس از ماه محرم و صفر، امکان اجرای ارکستر سمفونیک تهران یا ارکستر ملی ایران در تخت جمشید یا حافظیه دور از ذهن نیست، همچنین تخت جمشید به زودی میزبان خواننده دیگری خواهد بود که شناخته شده و شناخته شده است. درجه یک در کشور شاهد برگزاری دومین کنسرت در این بنای تاریخی باشیم.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شکستن تابوی کنسرت بناهای تاریخی را یکی از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی می داند و درباره کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید می گوید: و حمل و نقل بویژه هوایی و سایر خدمات گردشگری در این رویدادها، اقتصاد گردشگری را تقویت می کند.

صدای شلیک شده از بلندگوها به سمت تخت جمشید برگشت ناپذیر است

اگرچه پیش از اجرای کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید و حتی در همان زمان، نگرانی هایی مبنی بر احتمال آسیب دیدن این بنا بر اثر امواج صوتی وجود داشت، اما علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید، با بیان اینکه تخت جمشید جزو میراث جهانی است، اظهار داشت: قوانین و مقررات مفید بوده و اجرای هر نوع برنامه ای در این زمینه از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: مکان کنسرت موسیقی بیرون از تخت جمشید در 50 متری ارتفاع 17 متری تخت است. جنگل و فضای باز حمل شده و از هدفون روی صحنه استفاده می شود. همچنین میزان صدای شلیک شده توسط بلندگوها به سمت تخت جمشید برگشت ناپذیر است و هیچ انعکاس صوتی در آن رخ نمی دهد. لبه تخت تا ارتفاع یک و نیم متری با شیشه عایق پوشانده شده و محل قرارگیری تجهیزات و بلندگوها به گونه ای تعبیه شده است که کمترین اثرات مخرب و مضر صدا را کاهش دهد.

عسگری چاوردی با بیان اینکه با دور شدن از منبع صوت از سطح صدا کاسته می شود، افزود: شدت صدا و فاصله با هم نسبت عکس دارند به طوری که شدت صدا برابر مجذور تصویر فاصله تا منبع صوت است. به عبارت دیگر، اگر فاصله از منبع دو برابر شود، شدت صدا 1.4 کاهش می یابد.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا گفت: با قطعیت صددرصد می گویم پشت صحنه هیچ صدایی شنیده نمی شود اما به دلیل اینکه برخی افراد با سیستم های صوتی مدرن آشنا نیستند، آنها فرض می کنند که صدا شعاع دایره ای را می پوشاند، در حالی که پخش صدا مستقیم است.

وی افزود: در این رویداد بزرگ از بهترین فناوری ها و سیستم های صوتی استفاده شده و با وجود برخی شایعات و نظرات غیرکارشناسی، این کنسرت هیچ آسیبی به بناهای تاریخی وارد نخواهد کرد.

هنرمندان منتظر تیک نهایی

حال باید منتظر ماند و دید بعد از ایام محرم و صفر نام کدام گروه یا خواننده در لیست درخواست اجرا در اماکن تاریخی شیراز قرار می گیرد. البته با توجه به برترین اماکن تاریخی و درج نام آنها در فهرست آثار جهانی، قطعاً شاهد حضور هنرمندان درجه یک کشور در این مناطق خواهیم بود.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا