بی رحمی سینمای 2024; زنجیره کشتار غول پیکر
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، سال 2024 امروز به پایان می رسد و باکس آفیس امسال تقریباً مطابق انتظار پیشرفت کرد. امسال مخاطبان کمتری به سینما رفتند و آمار سال گذشته تکرار نشد. فضای سینما مرزهای زیادی نداشت و تلاش های زیادی برای بازگشت به ریشه ها و ویژگی های سینمای آمریکا صورت گرفت. در اکران دو چندان نبود و تعجب زیادی روی پرده وجود نداشت که بخواهیم سال 2024 را با آن فیلم به یاد بیاوریم.
به گزارش ایرنا، آژانس های پیش بینی فیلم باکس آفیس امسال را بین 30 میلیارد و 500 میلیون تا 31 هزار و 550 میلیارد دلار برآورد کرده بودند و برای رسیدن به رقم دقیق گیشه سال 2024، چند روزی طول می کشد تا آمار رسمی منتشر شود. . صبر کن اما این آمار به طور قطع دو گزاره را ایجاد می کند: اول اینکه حتی اگر سینمای 2024 طبق بالاترین پیش بینی ها فروخته شود (که بعید به نظر می رسد) باز هم حدود 2 میلیارد دلار کمتر از سال 2023 فروخته است و دوم عدم موفقیت سینماها در بازگشت به دوران قبل. -دوران کرونا تکرار شده و اکنون نقطه ثقل را برای رسیدن به باکس آفیس 2019 حرکت داده است.
این در حالی است که سینماهای سینما در سال 2023 بسیار بالاتر از پیش بینی ها به نظر می رسید و توانستند بیش از 4 میلیارد دلار بیش از 29 میلیارد دلار تخمین زده شده برای امسال بفروشند. با این حال، این جهش در سینمای 2024 رخ نداد، بنابراین باکس آفیس حدود 31 میلیارد دلار است. این در حالی است که پیش بینی سال 2025 حول گیشه 33 میلیارد دلاری می چرخد که به این معنی است که وضعیت سینما کمی بهتر می شود.
به طور فزاینده ای دورتر از دسترسی به حیات طبیعی قبل از کرونا
اینکه سینما در سال 2023 رشد کرد، اما این رشد در سال 2024 متوقف شد و باز هم رشد حدود 10 درصدی برای سال 2025 در نظر گرفته شده است، نیاز به تحلیلی دارد که چرا عملکرد سال 2024 در 3 سال متوالی با رکود همراه بود. تعداد کم فیلم های اکران شده در سال جاری و اختلالی که در روند اکران امسال در نظر گرفته شد به شدت به این رکود کمک می کند. البته می توان به پیشنهاد دیگری هم اشاره کرد که طی آن شکست بسیاری از فیلم های معروف رخ داد.
اکنون این نگرانی وجود دارد که سینما نتواند قبل از سال 2030 به مرز 40 میلیارد دلار برسد و در سال 2019 از مرز ذهنی گیشه فراتر رود و منتظر تولیدات بزرگ و فیلم های پرفروش باشد.
پس از اعتراضات شکل گرفته توسط صنعت سینما و بازیگران هالیوود، بسیاری از پروژه ها نتوانستند در زمان مقرر تولید شوند و به همین دلیل، بسیاری از فیلم های مهمی که برای اکران سال 2024 انتخاب شده بودند، به سال های 2025 و 2026 راه پیدا نکردند. اکران ها به تعویق افتاده است به همین دلیل، چشم انداز نمایش فیلم در این دو سال بسیار امیدوارکننده تر از دو سال گذشته است و حتی گفته می شود در سال 2026 سینما می تواند به مرزهای زندگی عادی قبل از دوران کرونا و حتی قبل از آن بازگردد. در سال 2030 می تواند روند صعودی را نشان دهد و فروش چشمگیر 42 میلیارد و 500 میلیون دلاری در سال 2019 را پشت سر بگذارد و به یک رکورد تبدیل شود.
در حال حاضر سیاست خروج از مراحل اولیه فاز 30 میلیاردی و رسیدن به نصف این میزان در دو سال آینده است. البته این افق تا سال 2024 کاملاً قابل دسترسی بود، اما با شکست های پی در پی چندین پروژه بزرگ، اکنون این نگرانی وجود دارد که سینما نتواند تا پیش از سال 2030 به مرز 40 میلیارد دلار دست پیدا کند و منتظر تولیدات بزرگ و گیشه های خود باشد. در سال 2019 مرز روانی باکس آفیس را بشکنید.
در انتظار سینمای 2025 پس از یک سال بی رحمانه
سینما 2024 اگرچه در برخی موارد محدود فراتر از حد انتظار بود، اما تعداد شکست های غیرقابل پیش بینی بسیار بیشتر بود. چه کسی فکرش را میکرد که «جوکر» با آن هژمونی گسترده فصل قبلش تا این حد شکست بخورد. چه نابغه ای می توانست حدس بزند که بازگشت فرانسیس فورد کاپولا افسانه ای به سینما پس از 13 سال غیبت، به یک ابر شهری با هزینه 130 میلیون دلاری ختم شود. فروش فقط 13 میلیون تومان؟ آیا میتوانیم بپذیریم که دنبالهای بر فرانچایز محبوب «مادام وب» در سال 2024 روی پرده خواهد رفت و نه تنها هزینه تولید آن مطابقت ندارد، بلکه با نقدهای انتقادی نیز همراه است؟ منفی زیاد، آیا تبدیل به یکی از بدترین اجراها در این فرنچایز و حتی در تاریخ مارول می شود؟
نمونه های زیادی از این نوع آثار در سینمای سال 2024 وجود دارد. از «فالگوی» که حتی نیمی از برآوردهای بدبینانه ترین منتقدانش را نفروخت و «مکس دیوانه» تا «آرگایل»، «مرزلند» “Fly Me to the Moon” که حتی یک سوم کمترین تخمین هایش یا بازسازی فاجعه بار “کلاغ” را به فروش نرساند.
اکران در سال 2024 به قدری وحشیانه بود که رابرت زمکیس به طرز بدی شکست خورد. تصور سقوط فیلمی مانند «وزارت بزدل جنگ» ساخته پدر سینمای جاسوسی در دهههای اخیر، برای همه سینمادوستان جهان دردناک است. تعدد موارد این چنینی باعث استقبال شیرین آثاری چون «درون و بیرون»، «ددپول و ولورین»، «من نفرت انگیز»، «تلماسه»، «گودزیلا»، «پاندای کونگ فو کار»، «ونوم» شده است. ، “پسرا.” بد، “پادشاهی سیاره میمون ها” و البته جدیدترین اثر محبوب تیم برتون، خاطره خوبی از سال 2024 باقی نخواهد گذاشت. تا دنبالهها، که یکی از دغدغههایی است که اجازه نمیدهد تا اوایل دهه 2030 به پیشبینیهای خوشبینانه طراحی شده برای سینما ایمان داشته باشیم.
آواتار، مگان، زیتون، سفید برفی، سوپرمن، کاپیتان آمریکا، ماموریت غیرممکن، شرارت، رقصنده، مرد گرگ، فرمول 1، ترون، «دنیای ژوراسیک» و «مین کرافت» تنها برخی از مورد انتظارترین آثار سال 2025 هستند. حداقل نکته ای که می توان برای اکران امسال در نظر گرفت این است که قطعاً چنین شکست جدی نخواهد بود زیرا سینمای 2025 تقریباً خالی از نام های بزرگ و ترکیب فیلم های امسال آنها دنبالههای موفق یا ابرقهرمانان فیلمهای مستقل یا آثاری هستند که با حداقل بودجه ساخته میشوند و احتمالاً در گیشه به سوددهی میرسند.
۲۴۴۲۴۵