ترند های روز

بلوغ در بازی با فرم

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، رامتین شهبازی منتقد همیشگی جلسات نقد و بررسی فیلم تجربی در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره کیفیت آثار تجربی ارسال شده به این رویداد گفت: واقعیت این است که فیلم های تجربی با آن روبرو هستند. اگر و اما هر سال سوال اصلی هر فیلم تجربی این است که آیا واقعا فیلم تجربی محسوب می شود یا خیر؟

به گزارش خبرنگار مهر، شهبازی گفت: سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران، خودم در هیات انتخاب و ارزیابی حضور داشتم و می دانم که چقدر دست دوستان در این زمینه صمیمی است. ظاهراً برخلاف پیشرفت‌هایی که در بخش‌های مختلف فیلم کوتاه داشته‌ایم، هنوز در رسیدن به تعریفی ملموس از سینمای تجربی پیشرفتی نداشته‌ایم. این مشکل مشکل ما هم هست چون سینمای تجربی در دنیا چارچوب خاص خود را پیدا کرده است.

این منتقد سینما تصریح کرد: شاهد چند فیلم داستانی هستیم که صرفاً به دلیل روایت کمی متفاوت و نامتعارف در بخش تجربی قرار می گیرند. گاهی ترکیب انیمیشن و مستند را در این قالب تعریف می کنند اما سینمای تجربی به معنای واقعی آن لزوما شامل همه این آثار نمی شود. کارگردانی که می خواهد فیلم تجربی بسازد باید بلوغ فرمی داشته باشد. او باید در بهترین فرم بازی باشد.

و افزود: به تعبیر دیگر اینطور نیست که از ابتدا تصمیم گرفته باشم که بخواهم یک فیلم تجربی بسازم. کسی که فیلم تجربی می‌سازد باید ادبیات، نقاشی، موسیقی و خیلی چیزهای دیگر را بلد باشد. آنچه در سطح جهانی از سینمای تجربی آموخته ایم این است که سینمای تجربی نوعی بازی با فرم است، اما نه تنها با فرم سینمایی، بلکه با فرم های متقابل رسانه ای.

شهبازی در ادامه توضیح داد: سینمای تجربی مربوط به هنر نو است، لزوماً در دسته فیلم های مستند یا داستانی قرار نمی گیرد و می تواند در همه جشنواره ها شرکت کند. گویا بچه های ما هنوز هنر جدید را نمی شناسند و می خواهند در فیلم های تجربی قصه بگویند. البته این ویژگی مشترک همه فیلم های تجربی نیست و در بین فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره شاهد فیلم های کم و بیش خوبی بودیم اما در مجموع این ضعف در جریان فیلم های تجربی مشهود است.

این منتقد سینما تاکید کرد: سینمای تجربی می تواند ضد تاریخ باشد یا نباشد، سینمای تجربی تاریخ و روایت خاص خود را دارد. بچه هایی که می خواهند فیلم تجربی بسازند باید در این زمینه متخصص واقعی شوند و اینطور نباشد که بخواهند فیلمسازی تجربی را در کنار چندین فیلم داستانی تجربه کنند. این گروه از فیلمسازان باید واقعاً همه هنرهای دیگر را بشناسند و برای ساخت فیلمشان از آنها کمک بگیرند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار تا 11 آبان ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

۲۴۴۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا