ترند های روز

بازخوانی مصاحبه با سعید راد; آدم معروف باید با مردمش همدردی کند، مصاحبه فردین علیه گرانی گوشت را یادم هست

سعید راد در سال‌های اخیر پربارتر از گذشته شده است و بعد از سریال‌هایی که در تلویزیون داشت، حالا سریال قلب با بازی او از شبکه تلویزیونی داخلی پخش می‌شود. به بهانه این سریال با این بازیگر قدیمی صحبت کردیم.

فاطمه پاکلی نژاد: بازیگر خوش تیپ دیروز و ستاره پیشکسوت این روزها. بازمانده نسل فردین و ملک مطیعی. بازیگری که مانند بسیاری از همکارانش چندین سال مجبور به مهاجرت شد و سپس به ایران بازگشت تا با ناصر تقوایی و سپس در «دوئل» احمدرضا درویش همکاری کند. قبل از ورود به محل ملاقات او را در خیابان دیدم. در فاصله کمی که از تاکسی پیاده شد تا به دفتر رسید، با چند نفر عکس یادگاری گرفت. افرادی که از او فاصله گرفته بودند از دلتنگی سال ها پیش برای این ستاره می گفتند. یکی از آنها می گفت «آگویلاس» و دیگری «ویاژه دی پیدرا» که یکی از نقش به یاد ماندنی اش در «تانگانا» می گفت و دیگری شخصیت «صادق کارده» را به یاد می آورد. فیلم هایی که سال ها می گذرد اما بازیگرانشان هنوز به اندازه زمانی که ستاره بودند محبوب هستند.

قرار شد درباره سریال «دل» صحبت کنیم. اولین تجربه نمایش در منزل سعید راد بازیگر پیشکسوت و قدیمی سینمای ایران. در هفته ای که خبرهای بد یکی پس از دیگری منتشر شد و حال و هوای خوبی نداشتیم. گفت و گوی ما درباره سریال دل با غمی که بعد از سقوط هواپیما ما را فرا گرفت و از احساسات ایرانی حرف زدیم آغاز شد. اما به نظر می رسید که این بازیگر دلش زیاد است، اما دوست ندارد در این مورد صحبت کند. همه آنچه گفته شد بعداً در ویرایش گفتگو و به درخواست مصاحبه شونده حذف شد. آنچه پیش روی شماست گفتگوی ساده و صمیمی ما با سعید راد است.

شما تجربه بازیگری قبل از انقلاب را دارید، این روزها بیشتر بازیگران درباره مسائل اجتماعی و اتفاقات مختلف اظهار نظر می کنند.
من مشکلات فعلی را با قبل از انقلاب مقایسه نمی کنم. تفاوت جمعیت قبل و بعد از انقلاب را ببینید، هر دوره ای مقتضیات خود را دارد. آن زمان زمان اعتراض و نارضایتی بود. یادم می آید مصاحبه ای با شادران آقای فردین داشت که می گفت چرا یک کیلو گوشت اینقدر تومان می شود؟

آیا آقای فردین با مسائل اقتصادی مخالف بود؟
بله او و بسیاری دیگر.

آن زمان هم سلبریتی ها اعتراض کردند اما حالا برخی می گویند حق دخالت در این مسائل را ندارند.
کسی که از هنرش پول در می آورد می خواهد با مردم باشد و بگوید می خواهم صدای تو باشم. آنچه اینجا گرم است و شاید در هیچ جای دیگر دنیا نباشد این است که من سیل و زلزله و … ندیدم. هنرمندان در همه جا روی صحنه این راهش نیست. اینکه یک هنرمند بخواهد با مردمش باشد یک چیز است، اما اینکه بخواهد خودش را نشان دهد یک چیز دیگر. البته اهالی سینما هم مشکلات زیادی دارند.

اما مشکلات هنرمندان کمتر از بقیه اقشار جامعه است.
تماشاگران سینما بخشی از این جامعه هستند. ما هنوز بیمه اضافی نداریم. 5 هزار نفر در انجمن های سینمایی هستند و عده ای مریض هستند، می خواهند قرص بخرند، پول ندارند. فردی که تمام مدارک صحیح را داشته باشد یک سوم پولی را که خرج کرده است بعد از یک سال و نیم دریافت می کند. اینها مشکلات همه مردم است. شما خبرنگاران آن را می دانید، اما می خواهید آن را از ما بدانید.

روزنامه نگار و منتقد بینش و وظیفه ای دارد، بازیگر جایگاه و وظیفه دیگری دارد. آیا از لغو جشنواره فیلم فجر مطلع هستید؟ رویکرد شما نسبت به این موضوع چیست؟
این واکنش ها محصول یک بینش شخصی است، فکر گروهی آنها این است که با کناره گیری از جشنواره، همبستگی خود را با مردم نشان می دهند. شاید اگر فیلمی داشتم واکنش نشان می دادم. من نمی گویم این اشتباه است و نه اینکه درست است. هر تصمیمی که گرفته شود فردی و رایگان است. نتیجه استقلال فکری. متأسفانه به جایی رسیده ایم که فقط با موبایل به یکدیگر توهین می کنیم، جامعه ما به دلیل تحریم های ناعادلانه و مشکلات اقتصادی فراوان خسته و آسیب پذیر شده است، مردم عصبانیت خود را از طریق این گوشی ها نشان می دهند و نتیجه این وضعیت تخریب است. از جامعه

بازخوانی مصاحبه با سعید راد;  آدم معروف باید با مردمش همدردی کند، مصاحبه فردین علیه گرانی گوشت را یادم هست

به گذشته برگردیم. او قبل از انقلاب چند فیلم اعتراضی کار کرد. شما با آقایان کیمیایی، تقوایی و نادری که از بدنه روشنفکری سینما بودند همکاری داشتید. در آن زمان این فیلم ها تاثیرگذار بودند. الان آن فیلم ها را داریم؟
ما با آقای کیمیایی فیلم «سفر سنگی» را کار کردیم که داستان فیلم «آواز و سرنا» آقای بهزاد فراهانی بود که فیلم راهگشا بود.

می گویند آن فیلم انقلاب را پیش بینی کرده بود.
بله، به هر حال فیلمساز باید به جلو نگاه کند. وقتی فیلم را برای اکران به تبریز بردم، در سینما دیدم که مردم از نحوه ساخت فیلم شگفت زده شده اند. این فیلم حتی اجازه اکران نداشت و زمانی که تظاهرات مردمی در شهرها پخش شد اجازه نمایش داده شد. آن زمان فیلم های ما انتقادی بود. من فکر می کنم ما موضوعات زیادی در مورد جنگ داریم که می تواند چیزهای زیادی را به جوانان بگوید. یادت نیست در زمان جنگ، جوانانی که به جبهه رفتند باورنکردنی بودند. در هیچ کجای دنیا آنقدر عشق ندیده بود که جوانی از خانه فرار کند تا به جبهه برود، چیزی او را تکان دهد. عرق ملی بسیار گران بود. فیلم دوئل را با آقای درویش کار کردم. چرا این مدل فیلم دیگر ساخته نمی شود؟ آنها هم از زمان خود جلوتر بودند. الان متأسفانه بخش مستقل بودجه ندارد و فیلم آپارتمانی تولید می کند که فیلم بدی نیست اما قدرت اعتراض ندارد. این رویکرد اشتباه است و مردم باید خودشان قضاوت کنند. اگر فکر کنیم نظام تحت تاثیر دو فیلم قرار می گیرد، شوخی است. مردم ما در مشکلات اقتصادی هستند و اینها واکنش های کوچکی نیست. ما باید احساسات خود را صرف پیروزی هایمان کنیم. خیلی بد است که ورزشکاران ما به کشورهای دیگر می روند.

ما در بین مدیرانمان مهاجرت هم داریم. شما با امیر نادری کار کردید و سال هاست سینمای ایران از او خبری ندارد.
امیر نادری یک نابغه است. او یکی از بهترین فیلمسازان جهان است، اما دیگر اینجا نیست. چرا آقای بیضایی رفت؟ چرا آقای تقوایی فیلم نمی سازد؟ برای آقای تقوایی چک بنویسند و بگویند ده سال بعد فیلمش را برگردان. وقتی از خارج برگشتم اولین فیلمم در قشم با ناصر تقوایی بود. نادری دومی نخواهد داشت، او یک هنرمند خودساخته است. امیر معلم من است و هر چه از سینما می دانم از او یاد گرفتم. انگار اسکورسیزی می خواست در ایران فیلم بسازد و نتوانست. در آن سمت هم نمی توانیم موفق شویم. نادری برای آقای جیرانی پیام داده بود، از شنیدن آن ناراحت شدم. او همان آدمی بود با همان شور و شوق و شخصیت قبلی. زیرا خالص و صادق است. نادری تنها کسی است که هرگز دروغ ندیده ام. آن طرف دنیا هم کمتر آسیب دیده است. آقای تقوایی و بیضایی هم نداریم. الان فیلمسازان ما خیلی خوب شده اند. بازیگران هم همینطورند اما نبودن بعضی ها تلخ است.

با سریال دل برای اولین بار شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد.
من باید روزی این فضا را تجربه می کردم. بعد از پخش سریال در فضای مجازی واکنش های متفاوتی دیدم که بارها ناعادلانه بود. فضای مجازی به شما این قدرت را می دهد که در مورد خوب یا بد بودن یک فیلم تصمیم بگیرید. برای تولید این سریال تلاش شد، تیم سازنده خوبی داشتیم اما اتفاقاتی که در فیلم ها دیدم اینجا برایم نیفتاد.

منظورتان این است که در سینماهای خانگی از صنعت و اقتصاد سینما حرف می زنند اما از هنر آن نه؟
دنیایی کاملا متفاوت با سینما دارد. این عکاسی است که صحبت می کند.

از بازی خود در سریال دل راضی هستید؟ در این پروژه نسل های مختلفی از بازیگران حضور دارند.
شاید من از بعضی چیزها در این پروژه خوشم نیامد، اما برخی دیگر به این نوع کارها عادت کرده اند و کار خودشان را کردند. بازیگران هم کار خودشان را کردند، اما من ایده کاملا متفاوتی داشتم و نتیجه متفاوت بود.

فکر می کنید پروژه «دل» به نتیجه ای که می خواست نرسید؟
می دانم مردم از این سریال استقبال کرده اند. بازیگران اصلی باید به این بازیگران فکر کرده باشند. چون سرمایه گذاری کردند و اگر ضرر می کردند ضرر زیادی می کردند. حامد بهداد بازیگر بسیار خوبی است. دو سه کار خوب از او دیدم. «آرایش غلیظ»، «کاخ شیرین» و «روز سوم». سایر بازیگرانی که در این سریال با آنها کار کردم همین سیستم را دارند: آرام صحبت می کنند، خوب گریه می کنند و… بعد هندی می گفتند حالا ترکی می گویند. مثل پاورقی های آن دوران است، اما مردم آن را دوست دارند.

اکثر ما این روزها حال و هوای خوبی نداریم. جامعه درگیر عزاداری است. صحبت های ما تحت تاثیر این فضا بود. اگر چیزی باقی بماند …
در شرق به خصوص در ایران جنبه عاطفی شخصیت ما بیشتر از منطق ماست. در تمام این سال ها و روزهایی که گذشت، این اتفاقات، سیل، زلزله، سقوط هواپیما، مردمی که در کرمان جان باختند، که به نظرم خیلی وحشیانه بود، متبلور شد و احساسات ما را جریحه دار کرد. در این زمان ها آنقدر لاغر شده ایم که نمی توانیم از منطق خود استفاده کنیم. این در بین ما نهادینه شده و ارتباطی با دولت ها ندارد. جامعه ما روزهای تلخی را پشت سر گذاشته است، همه ما غمگین هستیم و از این فرصت استفاده می کنم و با خانواده های داغدار ابراز همبستگی می کنم.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا