ترند های روز

این همه پول را در مساجد ذخیره کرده ایم، درها را بسته ایم! / چند میلیارد انباشته می کنیم

به گزارش فارسیرو، این روزنامه نوشت: علاوه بر این، مساجد در این کشورها بوی زندگی واقعی و عادی را می دهند. به عنوان مثال، یک فروشگاه گوشه ای اقلام ضروری مساجد را می فروشد. به علاوه، مکانی برای بازی و سرگرمی بچه ها وجود دارد. در گوشه ای، کافه تریا کوچکی برای دوستان غذا و نوشیدنی سرو می کند و در یک کلام، در هر ساعت از شبانه روز که وارد مسجد می شوید، منظره کوچکی از زندگی واقعی بیرون از مسجد خواهید دید.

این فضا را با عملکرد مساجد کشورمان مقایسه کنیم. رونق اصلی مساجد یکی دو ساعت بعد از ظهر و گاهی بعد از ظهر و عمدتاً صبح است! حتی مناسبت های مهم مذهبی از جمله شادی و عزا در حسینیه ها و تکایای محلات بیشتر از مساجد برگزار می شود.

با گذر از بسیاری از مساجد، انباشته شدن میلیاردها ساختمان و تجهیزات صوتی و تصویری را در مدرن ترین مدل ها اما پشت درهای بسته می بینید. دیدن دو مدرسه در کوچه های اطراف دردناک تر است. در محرومیت از امکانات سخت افزاری؛ بگذارید نرم افزار بماند!

در همین مساجد که در کمتر از نصف روز درشان باز است، جز نماز به جماعت و بلندگوی همسایه های چند کیلومتری (!)، نه خبری از شور و شوق مردم در صحبت است و نه می بینید که متوقف می شوند. و از نشستن و جیب زدن و دل به دل دادن و غیره لذت ببرند. ناگفته نماند بوی دائمی چای و قهوه از کافه مسجد می آید. یا حرکت واقع گرایانه؛ و جز در آن نماز و آزار و اذیت می بینید.

در سال های اخیر یک کارکرد سنتی، قابل توجه و تأثیرگذار از مساجد محلی حذف شده و به تالارها یا فضاهای مجلل متصل به برخی مساجد سپرده شده است و آن مراسم بزرگداشت مرگ و ترحیم است.
البته اگر بخواهید رفتارهای خرافی پرسروصدا و خودساخته در داخل و خارج از درهای مساجد شکل گرفته است; مثل تشییع جنازه مرده، شب تا صبح در مسجد، از ترس وارثان پیکر بی جان پدر یا مادر! یا کوبیدن درب مساجد در آستانه پایان ماه صفر و…

23302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا