ترند های روز

اوین 55 چه فرقی با اوین 1403 داشت؟

همه ما این جمله را شنیده ایم که «هدف نباید وسیله را توجیه کند». اما جریان های سیاسی زیادی هستند که اخلاق را زیر پا می گذارند و «هدف» به راحتی استفاده از هر «وسیله ای» را توجیه می کند.

ماجرا از مصاحبه من با آقای بیژن فرهودی شروع شد. از من پرسیدند: شما هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب در اوین بودید، من در جواب گفتم: «تفاوت این دو مثل تفاوت هتل پنج ستاره و مسافرخانه در ناصر است». خسرو”؛ تا چشمت روز بد نبیند و سلطنت طلبان مرا زیر توپ لعن و نفرین بردند، باور نکردنی است که بزرگترها و تحصیلکرده ها به این راحتی حرف های بد بزنند.

اولاً کیست که سؤال «تفاوت اوین قبل و بعد از انقلاب» را به عنوان «حرف زیبا، مزدور، خائن، دلال، شارلاتان، سوپاپ اطمینان (و دیگر کلمات مبتذل که برنده شدم، تحریف کرد. او گفت که زندان‌های ج.ا.ا هتل‌های پنج ستاره هستند، در حالی که سوال فقط درباره زندان اوین بود و نه درباره «آنچه در زندان‌های ج.

واقع گرایان درباره اوین در دهه 60 و درباره لاجوردی و اوین در دهه 70 و درباره قاضی مرتضوی یا اعدام های سال 67 بسیار گفته اند، اما معلوم نیست چه ارتباطی با سوال آقای فرهدی درباره اوین در سال 55 و اوین در سال 1355 پیدا کرده اند. 1403؟ در اوین 55 فقط یک ساعت در روز برای صرف غذا به پاسیو می رفتیم. در اوین 1403 درب پاسیو از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر باز بود و تا زمانی که خواستیم در پاسیو ماندیم. در سال 1955 عملاً جلسه ای برگزار نشد. در این 6 ماه هیچ ملاقاتی با خانواده نداشتم. در اوین 1403، دوشنبه هر هفته ملاقات با اعضای خانواده درجه یک بود: یک هفته حضوری در یک اتاق بزرگ مانند رستوران دور میز می نشستیم و هفته بعد در اتاق مطالعه. در سال 1955 ما هیچ تماسی با دنیای خارج نداشتیم. در سال 1403 هر زندانی می توانست با 6 شماره تلفن از ساعت 8 صبح تا 9 شب با اعضای خانواده خود تماس بگیرد. هر روز یک پزشک به زندان می آمد و علاوه بر مراقبت های پزشکی زندان، از بیرون هم می توانستیم دارو تهیه کنیم. قبلاً در اوین یک جلد کتاب وجود نداشت، اما امروز در برخی مناطق بیش از هزار جلد است. ارسال کتاب رایگان است و بسیاری از تفاوت های دیگر.

البته زندانی کردن افراد به جرم داشتن عقیده مخالف حکومت برخلاف اساسی ترین اصول دموکراسی است، چه در سال 1955 و چه در سال 1403. مشکل کتمان حقیقت در سال 55 توسط واقع گرایان است.

ذات از خالق مشتق نشده است

چه کسی می تواند خالق باشد؟

منبع: صفحه اینستاگرام نویسنده

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا