ترند های روز

«اوپنهایمر» و توجیه بمب اتمی/داستانی که صاحبان رسانه ها گفته اند

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدرضا مجداسیان مجری و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت 16 آگوست (6 مرداد) سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا، درباره خوش ذوقی گفت. داستان نویسی در فیلم: یک نکته تاریخی مهم وجود دارد که حداقل در یک قرن اخیر شاهد آن بوده ایم و آن این است که تاریخ به صورت انتخابی و با سلیقه نوشته شده است. در واقع، این ضرب المثل قدیمی که می‌گفت «تاریخ را فاتحان می‌نویسند» این روزها به عنوان «تاریخ را کسانی می‌نویسند که رسانه‌ها را کنترل می‌کنند» تعبیر شده است. سینما به‌عنوان یک رسانه ارتباطی بسیار تأثیرگذار امروز دیگر از هنر صرف خارج شده و به صنعتی تبدیل شده است که در ظاهر یک صنعت سرگرمی است، اما در واقع در همه جای دنیا سینما سعی در ایجاد نوعی روشنفکری دارد. صنعت. ، فرهنگی، تاریخی و برای شکل دادن به امر سیاسی در ذهن مخاطب.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق رویارویی گزینشی با تاریخ، بمباران هولناک هیروشیما و ناکازاکی توسط ارتش آمریکا است، گفت: در طول یک قرن اخیر حوادث بزرگی را در زمینه نسل کشی، جنایت و جنگ تجربه کرده ایم، اما سینما و … رسانه ما انتخاب کرده ایم که کدام یک از این اتفاقات بد و کدام یک از این اتفاقات موجه است. در حالی که نسل کشی و کشتار دسته جمعی مردم به هر شکل و توسط هرکسی محکوم و غیرانسانی است. ما چندین رویداد مهم در قرن گذشته داشتیم. یکی قتل یهودیان توسط آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم بود که همه ما بدون توجه به ابعاد این رویداد با آن مخالفیم. اما علاوه بر آن شاهد بمباران هیروشیما و ناکازاکی با همان شدت و اهمیت نه چندان کمتر بودیم. امروز هم شاهد نسل کشی مسلمانان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی هستیم. همه این موارد از یک نوع هستند: رفتار یک دیکتاتور هیتلری.

این منتقد ادامه داد: همانطور که نازی ها در جنگ جهانی هولوکاست کردند، آمریکا در بسیاری از کشورها جنایت کرد و رژیم صهیونیستی سال هاست که در سرزمین های اشغالی همین جنایات را انجام می دهد اما از سوی دیگر زمانی که ما رسانه ها را دنبال کنید، فیلم ها و سریال های زیادی در مورد جنگ جهانی دوم ساخته می شود و در این جنگ همیشه آلمان نازی و هیتلر محکوم می شوند و آمریکا و اروپا مظلوم و پیروز معرفی می شوند.

مگداسیان به نقد و بررسی موضوع فیلم «اپنهایمر» گفت: «اپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان که درباره ساخت و اختراع بمب اتم توسط اوپنهایمر و استفاده از آن بمب در ژاپن به بهانه پایان جهان است. جنگ . II نیز به همین ترتیب انجام شد. زمین بازی کنید. واقعیت این است که دنیا نمی پذیرد که استفاده از بمب اتمی یک عمل انسانی است و همه آن را محکوم می کنند. در واقع، ساخت بمب اتمی و سلاح های کشتار جمعی توسط کل جهان غیرقابل توجیه است. در این شرایط، دولتی مانند دولت آمریکا دو راه پیش رو دارد. در مورد زیر سوال بردن کامل این واقعه تاریخی است که امکان پذیر نیست زیرا پیامدهای آن آشکار شده است. راه دوم این است که داستان را به سبک خود بنویسید. تمام کارهایی که در این زمینه انجام شده است، از جمله مستند زندگی اوپنهایمر که قبل از فیلم نولان به نمایش درآمد و فیلم های دیگر در این زمینه، همگی در یک مسیر هستند تا ساخت بمب اتم و استفاده از آن در ژاپن را توجیه کنند.

چه کسی مسئول استفاده از بمب اتمی بود؟

وی افزود: در این فیلم دو خط متمایز از این نوع جهت گیری وجود دارد. یکی اینکه اوپنهایمر شخصیتی بود که لایه‌هایی از رفتارهای ضداجتماعی داشت و این بمب را به دلیل فشار سیاستمداران در دوره‌ای خاص ساخته بود. توجیه استفاده از این سلاح این بود که اگر این بمب ساخته و استفاده نمی شد، جنگ جهانی دوم پایان نمی یافت. این منطق می گوید که ابتدا اوپنهایمر و رئیس جمهور آمریکا مقصر هستند و توجیه می کند که ما از این بمب برای جلوگیری از کشتار مردم در جنگ استفاده کردیم، اما آنها ادامه نمی دهند که ما تعداد زیادی کشته دادیم. مردم. و 2 شهر را ویران کردیم. ما سال ها اثرات ژنتیکی بمب را بر مردم ژاپن نابود کردیم و تحمیل کردیم. خطر رقابت هسته ای در جهان بین آمریکا و شوروی آن زمان و کشورهای صاحب این فناوری را نیز فعال کردیم. همان کسانی که هولوکاست را محکوم می کنند، کاری که در ژاپن انجام دادند و کار رژیم صهیونیستی در غزه را که در جهت منافع انسانی است توجیه می کنند.

تحقیق در مورد لایه های مختلف فیلم.

این منتقد سینمایی با اشاره به اینکه سینما جذابیت های بصری و روایی خاص خود را دارد، تصریح کرد: ما نمی خواهیم خود را از هنر سینما و لذت مواجهه با آثار سینمایی محروم کنیم، اما به عنوان شهروندان مسئول وظیفه داریم لایه های سیاسی را حذف کنیم. . آثار اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم و آگاهانه تر به آنها مراجعه کنیم.

مجداسیان در پایان تصریح کرد: اگر بررسی کنیم که سالانه چند اثر درباره جنگ جهانی، هولوکاست و خطر نازیسم در جهان تولید می شود، به این نتیجه می رسیم که شاید حداقل سالی 10 اثر مهم تولید شود. . زمانی این آثار برای معرفی آمریکا به عنوان ناجی اروپا تولید می شد و زمانی عدالت را برای جنایات رژیم صهیونیستی قائل بودند و در مقاطعی سیاست های روسیه را با آلمان نازی و هیتلر مقایسه می کردند. در مجموع، آنها تاریخ را به گونه ای تعریف می کنند که امروز به نفع آنها باشد. تاریخچه بمباران هیروشیما و ناکازاکی یا بمباران شیمیایی کشور خودمان در دوران دفاع مقدس بسیار دردناک است و آثار آن هنوز وجود دارد، اما رسانه های جریان اصلی و سرمایه داری و قدرت ما را نمی خواهند این مضامین روایت می شود. . . اگر روایت باشد، روایت خود را روان و موجه ارائه می کنند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات اتمی بود که به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، علیه امپراتوری ژاپن در طول جنگ جهانی دوم انجام شد. فیلم “اپنهایمر” به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان درباره زندگی جی رابرت اوپنهایمر فیزیکدان نظری آمریکایی است که به “پدر بمب اتمی” معروف است.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا