ترند های روز

انتشار کتاب «بازی های المپیک 1948» مصادف با بازی های المپیک 2024 پاریس است.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، این کتاب اثری ارزشمند و نمونه ای منحصر به فرد در زمینه تاریخ نگاری، اثر «آرزو قنبری و رضا پورعلی» با رویکردی جامع به تأثیرات جنگ جهانی دوم در جشن چهاردهم المپیک و اولین حضور تاریخی کاروان ورزشی ایران در بازی های المپیک. آنها بازی های المپیک هستند.

نویسندگانی که از خانواده ورزش و مطبوعات کشور هستند و نهضت المپیک و پارالمپیک را نیز می شناسند، در فصل اول کتاب به پیامدهای جنگ جهانی دوم و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر آن می پردازند. در جهان، آنها تصویر روشنی از “المپیک ریاضت اقتصادی” که خوانندگان ترسیم کرده اند، ترسیم می کنند.

پرداختن به رویدادهای مهم سیاسی که در سال 1948 در جهان رخ داد، از جمله ترور مهاتما گاندی، کودتای چکسلواکی، آغاز جنگ اعراب و اسرائیل، ظهور دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی، جدایی نیمه شمالی کره. علاوه بر مرور برخی رویدادهای فرهنگی و علمی مانند نمایش فیلم های الیورتویست و هملت، اولین پخش تلویزیونی سمفونی بتهوون، پرتاب اولین میمون به فضا و تأسیس شرکت پوشاک پوما در آلمان وسترن از جمله مواردی است. از ویژگی‌هایی که خوانندگان را از سال 1948 به زمان بازی‌های المپیک لندن می‌برد.

کتاب با شلیک بمب افکن های آلمان غربی به مردم بریتانیا در حملات هوایی معروف به بیلتز در سال 1940 آغاز می شود و به فضای امیدوارکننده افتتاحیه بازی های المپیک 1948 (پس از دو دوره تعلیق) و البته خواندنی و جذاب می پردازد. . داستان زندگی قهرمانان آن بازی های المپیک و داستان آنها تا زمان مرگ ادامه دارد.

فصل دوم این اثر حاوی روایت ها و اسناد جالب و کمتر شنیده شده از اولین حضور تاریخی کاروان ایران در بازی های المپیک است. ناگفته هایی از اولین روزهایی که تصمیم به اعزام کاروان ایران و لیست هزینه های آن گرفته شد تا روزهایی که ورزشکاران کشورمان در محل اقامت خود در شهرستان اکتون در کنار عراقی ها و پاکستانی ها در اردو حضور داشتند و البته جنبه های مثبت و منفی بازتاب آن استقرار در ماه های پس از بازی های المپیک. از شیرینی کسب اولین مدال گرفته تا تلخی آزمون برخی ورزشکاران برای یک شب مهمانی در لندن!

فصل آخر کتاب نیز دریچه ای به تصاویر کمتر دیده شده از بازی های المپیک 1948 است.
دکتر سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک در پیش‌گفتار و دکتر نصرالله سجادی در مقدمه، مطالعه کتاب «بازی‌های المپیک 1948» را به ورزشکاران، مربیان، پژوهشگران ورزشی و همه دوستداران و اعضا توصیه کرده‌اند. از ورزش از خانواده ورزش کشور

علاقه مندان می توانند کتاب بازی های المپیک 1948 را از طریق انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا