ترند های روز

از نمایندگی ساواک آثار پری صبری جلوگیری کنید

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ پری صابری (زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۱۱ در کرمان) کارگردان تئاتر، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس است. صابری پس از پایان دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی سال 54 فرانسه انتخاب شد. بعدها در سال 1333-1336 در مدرسه تانیا بالاشووا در رشته تئاتر تحصیل کرد و پس از مدتی تحصیل در اسپانیا در سال 1344 به ایران بازگشت. پری صابری در 20 شهریور 1403 در تهران درگذشت.

صابری پس از بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. همچنین در سال 57-1347 مدیر امور فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی تهران را تأسیس کرد. او دو بار اثر یونسکو کرگدن را به فارسی ترجمه کرد (پس از ترجمه جلال آل احمد). این اثر سپس توسط احمد سوم مسک با نام «کرگدن» ترجمه و منتشر شد. پس از انقلاب ایران را ترک کرد. او در این سال ها نمایشنامه «مرد از کجا، عشق از کجا» را درباره زندگی فروغ فرخزاد نوشت و در سال 1360 در لس آنجلس با موفقیت فراوان اجرا کرد. سپس آن را به زبان انگلیسی در جشنواره هنری بازی های المپیک اجرا کرد که با استقبال خوبی نیز مواجه شد. سپس تصمیم گرفت به ایران بازگردد.

او پس از بازگشت به ایران فعالیت هنری خود را از سر گرفت و نمایش های «من به باغ عرفان» با موضوع زندگی سهراب سپهری و «هفت شهر عشق» را با الهام از عطار نیشابوری روی صحنه برد. او پس از این موفقیت ها، آثار دیگری را نوشت و کارگردانی کرد و به گفته خودش نمایش «پرواز شمس» درباره مولوی یکی از بهترین آثار اوست. «پرواز خورشید» و «افسانه سیاوش» دو اثری هستند که پری صابری در سالن یونسکو پاریس اجرا کرد. صابری در سال 1383 نشان لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد که به بهانه درگذشت این هنرمند فقید به اسناد وی که در خزانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است اشاره می کنیم.

جناب آقای هوشنگ نهاوندی

رئیس دفتر ویژه اعلیحضرت ملکه ایران

اسامی هیات مدیره تئاتر شهر به شرح زیر است. لطفا موضوع را به اعلیحضرت ملکه ایران برسانید تا دستورات اعلیحضرت در خصوص صدور امضاء به اطلاع ایشان برسد. q

سرکار خانم ناهید مهدوی، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل

خانم پری صابری از اعضای هیئت مدیره می باشد

آقای بیژن صفری عضو هیئت مدیره می باشد.

جناب آقای تورج فرازمند عضو هیئت مدیره می باشد.

آقای علیرضا جعفری از اعضای هیئت مدیره می باشد.

عبدالمجید مجیدی، دبیرکل بنیاد شهبانو فرح

از نمایندگی ساواک آثار پری صبری جلوگیری کنید

فرح پهلوی

بنا به درخواست هیات مدیره بنیاد شهبانو فرح، با این امضا، خانم پری صبری را به عضویت هیات مدیره مجموعه تئاتر شهر منصوب و به انجام وظایف محوله منصوب می نماییم. در 6 مه 2537. [۱۳۵۷] سلطنت فرح پهلوی

از نمایندگی ساواک آثار پری صبری جلوگیری کنید

آثار اجرا شده توسط دانشجویان دانشگاه تهران عموماً بدون کسب مجوز از وزارت فرهنگ و هنر و با نظارت سرکار خانم صابری مدیر امور فوق برنامه دانشگاه مذکور (دارای سوابق و اعلام شده است) اجرا می شود. دانشگاهی که به کارهای مربوط به دانشجویان مشغول است) راحت نیست) روی صحنه می رود.

محتوای این آثار گاه دارای رنگ و بوی سیاسی و دارای مفاهیم انتقادی و تحریک آمیز است، به طوری که گاه به شدت بر افکار عمومی تأثیر می گذارد.

با توجه به موارد فوق، صحیح است که کلیه نمایشنامه ها مطابق مقررات جاری مورد تایید وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفته و مسئولین دانشگاه بر نمایندگی آنها نظارت کامل دارند.

ارزیابی: خبر صحت دارد.

259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا