ترند های روز

از ایجاد شورای عالی فیلم با حضور رئیس جمهور تا واردات کاغذ

پریسا ساسانی: تشکیل شورای عالی فیلم با هدف ارتباط مستقیم با رئیس جمهور برای اطلاع از مسائل اصلی سینما، ایجاد تشکل سینمایی، تشکیل معاونت قرآنی در وزارت ارشاد، تبدیل جشنواره رضوی به بنیاد بین المللی. توقیف فیلم های سینمایی از «رستاخیز» احمدرضا، «خانه پدری» کیانوش عیاری تا «سطل آشغال دوست داشتنی» محسن امیر یوسفی، حمایت همه جانبه از ساخت و اکران فیلم «قلاب طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی. بحران کمبود کاغذ، درج اخباری مبنی بر ممیزی اشعار حافظ، مولانا و سعدی و امتناع چندباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم. از جمله بحران های ایجاد شده در دوران مدیریت سید محمد حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم.

شورای عالی طرفدار سینما نبود!

به گزارش فارسیرو، شورای عالی فیلم همزمان با حضور جواد شمقدری به عنوان معاون سینمایی تشکیل شد و بر اساس ارتباط وی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، وجود این شورا را اعلام کرد. این توصیه نه مورد تایید شورای اسلامی و نه حتی دولت بود و هیچ تبعات قانونی نداشت. اگرچه جلسات با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اما این برنامه آن اقتدار و قدرتی که باید داشت را نداشت. از طرفی این شورا باید می توانست کار کارشناسی انجام دهد اما نشد.

تبدیل ریاست خانه به یک سازمان سینمایی با هدف آشتی

تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی زیرمجموعه وزارت ارشاد یکی از اقداماتی بود که در زمان مدیریت سید محمد حسینی صورت گرفت. این تشکل که با هدف وفاق و همفکری با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد، از ابتدا سوال بود که آیا می توان سازمانی به نام سینما زیر نظر یک وزارتخانه تشکیل داد یا خیر؟ البته بدون پاسخ به این سوال، فعالیت این سازمان در دوره های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ادامه یافت، اما همچنان این سوال باقی است که آیا هدف از همفکری و همفکری که زمینه ساز شکل گیری این سازمان بود، محقق شد؟ دولت های مختلف و نتیجه این اجماع چه بود.

به هر حال سازمان سینمایی در 27 بهمن 1389 همزمان با سی امین جشنواره فیلم فجر اعلام موجودیت کرد.

روند توقیف فیلم ها از دولت نهم تا دهم ادامه داشت.

ماجرای توقیف فیلم که از زمان وزارت صفرهرندی آغاز شد، در دوره مدیریت سید محمد حسینی با توجیه تفاوت فیلمنامه دریافت پروانه ساخت و پروانه نمایش ادامه یافت.

یکی از مهم ترین فیلم هایی که در دوران وزارت ارشاد حسینی علیرغم تلاش کارگردان، تهیه کننده و روابط عمومی اکران نشد. فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شد که با صرف 11 میلیارد هزینه ساخت و سال ها فیلمبرداری، اکران نشد. مشکل اصلی این فیلم نمایش چهره حضرت عباس (ع) برای اولین بار در سینما بود که با مخالفت علما مواجه شد و قرار بود با تغییراتی اکران شود اما کارگردان و تهیه کننده موافقت نکردند. او

همچنین فیلم هایی چون «گزارش یک مهمانی» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی، «صدسال به اینی سالها» به کارگردانی سامان مقدم، «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری، «مهمونی کامی» به کارگردانی علی احمدزاده، «سطل آشغال دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسوفی، «پریناز» به کارگردانی بهرام بهرامیان، «سفید و سیاه» به کارگردانی قاسم جعفری، «خودجوش و بی منطق باش» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، «زندگی خصوصی» به کارگردانی محمدحسین. فرحبخش، «من مادرم» آثار فریدون جیرانی از جمله آثاری است که در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد و پرده ندید.

حمایت از فیلم «گردنبندهای طلا» در ممنوعیت کور سایر فیلمها

یکی از فیلم هایی که با توقیف و حذف از اکران سینما فرصت حمایت چندمنظوره در تولید و اکران را پیدا کرد، «گردنبندهای طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی بود و یکی از بزرگترین امکانات این فیلم اکران آن است. سی ام جشنواره فیلم فجر به کارگردانی محمد خزایی که تهیه کننده این فیلم نیز بود برگزار شد.

واردات کاغذ ملکی برای جبران تولید کالاهای فرهنگی

کمبود کاغذ یکی از بحران های دولت دهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که رهبر انقلاب بارها از آن گلایه و توصیه کرده بودند و محمد حسینی وزیر وقت آموزش و پرورش نیز رفع این کمبود را یکی از مشکلات دانست. از وظایف وزارت آموزش و پرورش از این رو وی با توجه به تاخیر در راه اندازی کارخانه کاغذ از نهادها و سازمان ها خواست تا برای رفع بحران هر چه سریعتر کاغذ وارد کنند و این موضوع را بارها در هیئت دولت مطرح کرد. واردات

ادامه ممیزی کتاب میراث به جامانده اثر صفرهرندی

ممیزی کتاب ها در این دوره توسط ممیزان وزارت ارشاد ادامه یافت و به جایی رسید که اشعار شاعران کلاسیک مانند مولانا، سعدی، حافظ و دیگران از سانسور در امان نماند، هرچند روابط وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی بارها این موضوع را تکذیب کرد، اما روند سانسور آثار ادبی به قوت خود باقی ماند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا