ترند های روز

احمد مسجدجامعی، ادامه اصلاحات فرهنگی بدون عطاءالله مهاجرانی/ از صدور مجوز موسیقی پاپ پس از انقلاب تا بهبود شرایط نشر

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، وی در طول مدت مسئولیت خود فعالیت های زیادی در زمینه نشر فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی انجام داده و پایه گذار بسیاری از فعالیت های فرهنگی از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت است. خانه کتاب و تهرانگردی بوده است.

افزایش 105 درصدی تیراژ کتاب

احمد مسجد جامعی از 4 دی 1379 تا 2 شهریور 1384 به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف فرهنگی از جمله ادبیات، سینما، تئاتر و موسیقی مسئولیت داشت. این مدیر ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد که بعدها به چهره ای در حوزه مدیریت فرهنگی تبدیل شد، وظیفه مدیریت فعالیت های فرهنگی وزارتخانه زیرمجموعه خود را بر اساس تعامل و گفت و گو با اهالی فرهنگ و هنر برای گسترش بر عهده گرفت. فعالیت های فرهنگی در حوزه نشر، فضا برای انتشار ادبیات جهان در زمینه ترجمه، تألیف و تجدید چاپ کتاب های نویسندگان باستانی باز شد و بر اساس آمار خانه کتاب، تعداد عناوین منتشر شده در ده سال گذشته از از سال 1368 تا 1378 رشد 105 درصدی داشته و تیراژ کتاب در این بازه زمانی 54 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، ج.تغییر ارزش نویسندگان نسبت به کتاب های دینی، کودکان و نوجوانان، تاریخ و فرهنگ، ادبیات، افزایش کتاب های چاپ اول از 43 درصد به 52 درصد در برنامه دوم توسعه و افزایش نسبت کتاب های شهرستان نمونه هایی از این موارد است. رشد و گسترش کتاب در دوره 1368. وی تا سال 1378 در کشور بود. .

گسترش اقتصاد نشر

با حمایت از صدور مجوز برای کاغذهای لازم برای انتشار، صدور مجوز به افراد فعال در حوزه نشر برای تأسیس مؤسسات انتشاراتی، صدور مجوز کتاب های داستانی در حوزه ادبیات ایران و ترجمه ادبیات کلاسیک و مدرن جهان، اقتصاد نشر را گسترش دهید. گسترش کتابفروشی ها در تهران و شهرستان ها یکی از اقدامات زیربنایی در حوزه نشر بود که در دوره وزارت احمد مسجد جامعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

گفتگو و نقش تحصیلکردگان در تولید اندیشه.

فعالیت احمد مسجدجامعی در یک وزارتخانه چند جانبه تنها در حوزه نشریات ختم نشد و او در گسترش فعالیت های فرهنگی در تهران و شهرستان، پایگاه خود را بر سایر حوزه های فرهنگی متمرکز کرد.

بهاعتقاد به گفتگو و نقش روشنفکران و هنرمندان در تولید اندیشه و هنر و بسترسازی برای ارائه آن به مخاطب و جامعه توسط دولت هفتم و هشتم، آغاز جهش فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در دوران مدیریت عطاءالله مهاجرانی. و بر این اساس احمد مسجد جامعی بوده است.

تئاتر نیز مانند سایر حرکات فرهنگی و هنری در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پایه تشویق جوانان به حضور در عرصه هنری، بازگشت به صحنه قبل از سالمندان، احترام به تنوع صداها و انواع مختلف تئاتر استوار بود. و حق انتخاب را برای مخاطب ایجاد کند.

بازگشت پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی به صحنه های تئاتر یکی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مقطع بود. از جمله این دستاوردها می توان به اجرای بهرام بیضایی پس از قریب به بیست سال دوری از صحنه تئاتر و همچنین حضور حمید سااریان، علی نصیریان، بهزاد فراهانی، رضا ژیان، مهدی هاشمی، حمید مظفری و… اشاره کرد.

سندی که در زمان وزارت مسجد جامعی اجرا نشد

احمد مسجدجامعی در دوران وزارت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سندی را در برنامه چهارم دولت برای ایجاد «حوزه فرهنگی و هنری» از محوطه تالار رودکی تا مجموعه تئاتر شهر تهیه کرد. فاز اول به گونه ای طراحی شد که از تقاطع خیابان حافظ و شهریار شروع و به تئاتر شهر متصل شد. در مراحل بعدی ضلع شمالی خود را تا خیابان الغبانال و ضلع جنوبی خود را تا نوفل لوشاتو پوشش می داد و از شرق و غرب خیابان حافظ و ولیعصر را پوشش می داد. تک تک پلاک ها در این پلان مشخص شده بود و از آنجایی که ساختمان های با ارزشی هم از نظر معماری و هم از نظر ساکنان وجود داشت، طبیعی بود که مجموعه ای مجلل در قلب تهران متصور شویم. تالار وحدت و رودکی و مجموعه تئاتر شهر 40 سال گذشته مهمترین مرکز فعالیت های فرهنگی و هنری پایتخت بودند و علاوه بر تئاتر شهر، تالار رودکی، تالار وحدت و تالار فرهنگ، سالن ها، گالری ها، کافه ها و تئاترهای بخش خصوصی نیز در این مجموعه وجود دارد. منطقه و به همین دلیل این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار بود. اما با تغییر دولت این ایده عملی نشد.

اولین مجوز موسیقی پاپ.

صدور مجوز مالکیت موسیقی پاپ اولین بار در سال ۱۳۷۷ در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی صورت گرفت و در دوره احمد مسجد جامی رونق گرفت.

راه اندازی جشنواره تئاتر با موضوع ادبی

راه اندازی جشنواره سرزمین ایران در اهواز در سال 1378 از دیگر اقدامات وزارت مسجد جامعی بود. در این جشنواره در هر دوره یک موضوع محوری وجود داشت که عبارت بودند از فردوسی، مولوی، نظامی گنجوی، عطار نیشابوری، فرهنگ و ادب کهن ایران، وجان و عبید زاکانی. که بالاخره بسته شد همچنین اولین همایش عاشورا از دیگر ابتکارات دولت خاتمی بود که در سال 1382 افتتاح شد. این همایش ترکیبی از کار نمایشی، نمایشنامه خوانی، سخنرانی و تحقیق بود.

ظهور سینما از کارگردانان مسن تر به جوان تر

بهرام بیضایی علاوه بر بازی در تئاتر، پروانه ساخت فیلم سگکشی را در زمان وزارت احمد مسجدجامعی دریافت کرد. داریوش مهرجویی با فیلم «مهمان مومان»، ناصر تقوایی با فیلم «کاغذ خط‌دار»، رخشان بنی اعتماد با فیلم‌های «زیرپوست شهر» و «گیلان»، عباس کیارستمی با فیلم‌های «ده» و «پنج»، مسعود کیمیایی. ، بهمن فرمان آرا با فیلم «بوی عطریاس کافور» و فیلمسازان دیگری چون مسعود کیمیایی، رسول صدر عالمی، مسعود جعفری جوزانی و … در این دوره فیلم ساختند. حضور چهره های جوانی چون بهمن قبادی، محمد رسول اف، جعفر پناهی، محمد شیروانی و محمد اسکویی نیز اولین فیلم های خود را در دوران وزارت مسجد جامعی ساختند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا