آموزش و پرورش باید از توانایی هنرهای نمایشی برای کودکان استفاده کند/ اهمیت آموزش هنرهای نمایشی در کتاب های درسی/ لزوم آسیب شناسی در کلاس های بازیگری
پریسا ساسانی: بیست نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان این روزها بخش های مختلفی از جمله خردسالان، کودکان، نوجوانان، نمایش های خیابانی و… و الیکا عبدالرزاقی در کنار هنرمندانی چون بهرام شاه محمدلو، رضا بابک، گیتی قاسمی و … در شهر تاریخی همدان برگزار می شود. فریبا دلیری، بخش نمایش کودک او به قضاوت نشسته است. این بازیگر سینما در گفتگو با خبرگزاری فارسیرو از محورهای اصلی جشنواره و اهمیت ذات کودک و نوجوان گفت.
ما نمی توانیم نقش وزارت آموزش و پرورش را در آموزش هنری انکار کنیم
علیکا عبدالرزاقی بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به اینکه دوران کودکی و نوجوانی مهمترین مرحله تربیتی انسان در محیط خانواده و مدرسه است؛ وی گفت: با پذیرش عدم تخصیص اعتبارات کافی برای برگزاری جشن های ویژه کودکان و نوجوانان؛ اما واقعیت این است که همه چیز به بودجه بستگی ندارد و نمی توان نقش وزارت آموزش و پرورش را در آموزش هنری و تربیت نیروی انسانی انکار کرد. به همین دلیل است که کودکان و نوجوانان ما باید هنر به ویژه هنرهای نمایشی و تئاتر را به عنوان هنر مادری در مدارس با حضور مربیان و معلمان آموزش دیده در این زمینه بیاموزند.
دارایی های فرهنگی استخراج شده از ایران باستان نشان داده نشده است
بیست قاضی نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان وی تاکید کرد: به عنوان مثال شکسپیر به عنوان نویسنده و نمایشنامه نویس انگلیسی در گروه های سنتی مختلف در مدارس کشورهای اروپایی تدریس می شود اما در ایران سرمایه های فرهنگی خودمان که برگرفته از ایران باستان است آموزش داده نمی شود.
عبدالرزاقی در پاسخ به اینکه اهمیت فراگیری هنر از طریق خانواده ها شکل می گیرد و خانواده ها به دلیل مشکلات مالی نمی توانند چنین هزینه هایی را پرداخت کنند. وی گفت: به غیر از خانواده، اگر نظام آموزشی را در نظر بگیریم، قطعا پیشنهاد آموزش رایگان خواهد بود. به همین دلیل اصرار دارم که این نوع آموزش ها به صورت رایگان در مدارس انجام شود. و این آموزش نباید وابسته به شهرهای بزرگ باشد، بلکه استعدادیابی در عرصه هنرهای نمایشی در سراسر ایران انجام شود.
برخی از مدارس بدون کسب مجوز آدرس نادرستی به خانواده ها می دهند
این داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کلاس های بازیگری نیاز به آسیب شناسی دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در کلاس های بازیگری حضوری در کلاس های بازیگری وجود دارد، باید گفت: آهار گفته بود: برای تشکیل کلاس آموزشی باید مراحل سختی را برای اخذ مجوز طی کرد. من و امین زنگندانی این مراحل را طی کردیم تا مجوز کلاس بازیگری را بگیریم. اما برخی مدارس هستند که بدون مجوز و دریافت مبلغی ناچیز از خانواده ها، جهت شکوفایی استعدادهای فرزندان و نوجوانان خود را اشتباه می دهند، اما وقتی برای آموزش به ما مراجعه می کنند، می بینیم که چیزی دریافت نکرده اند. . آموزش بازیگری و فقط پول دریافت کرد.
علیکا عبدالرزاقی در بیست نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان وی خاطرنشان کرد: هموطنان همدانی مردمانی هنردوست هستند و از اتفاق هنری که در این شهر رخ می دهد; استقبال می کنند از این رو استقبال خوبی از این مرحله از جشنواره هم در مراسم افتتاحیه و هم در تماشای اجراها شد و معتقدم با توجه به این استقبال باید کارگاه های آموزشی و مسترکلاس هایی با موضوعات مختلف و متنوع برگزار شود. از ظرافت حضور خانواده ها و استقبالی که از این جشنواره برای آموزش بهینه شده است بهره ببرید.
۲۴۳۵۷