ترند های روز

آلبوم جدید شجریان/ SHMS با همکاری پورناظری و شجریان معرفی شد/ کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم موسیقی نشنیده ای

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مراسم افتتاحیه آلبوم مشترک کی خسرو پورناظری و همایون شجریان به نام «SHMS» با حضور محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور و جمعی از هنرمندان بیست و چهارم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد. .

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با اجرای آوا مشکاتیان انجام شد; او ابتدا از رامین حیدری فاروقی نویسنده و کارگردان دعوت کرد تا درباره این آلبوم صحبت کند.

سرزمین ما سرزمین شعر است.

رامین حیدری فاروقی نویسنده و کارگردان گفت: هستی باورنکردنی است. طبیعت شگفت انگیز است. طلوع و غروب خورشید شگفت انگیز است، اما بشریت در غیرمنتظره ترین لحظات زندگی خود دریافت که انسانیت شگفت انگیزترین نقطه وجود است. زیرا توانسته است با آنچه هست و نیست یک جریان پیوسته هستی ایجاد کند. بین هنر و داستان، آنچه امروز در آستانه هستیم و آنچه از آن عبور خواهیم کرد، موسیقی است. قصه گفتیم، فلسفه ساختیم و به شعر برگشتیم. سرزمین ما سرزمین شعر است. عجیب است که وقتی می‌خواهیم چیزی را بی‌درنگ بگیریم، می‌گوییم شعر است و وقتی می‌خواهیم بگوییم چیزی ناب و باشکوه و بی‌نظیر است، بگوییم شعر است و شعر ما را در آستانه‌ی آن قرار داده است. جایی که شمس و مولانا نمایشگاه آن است.

وی ادامه داد: فیلسوف مهم قرن بیستم می گوید «انسان کسی است که همیشه در میان سایر موجودات حضور دارد». شعر و موسیقی ما را به آنجا می برد و در میان همه هنرها، موسیقی از آستانه عبور می کند و به جایی می رسد که آن نقطه در نزدیکی ماست و آنچه شگفت انگیز است این است که از اصل بیرون می آید. اصل چیزی دست نیافتنی است. اصل آن این است که با گذشت زمان حیرت خود را از دست نمی دهد; به عنوان شاهدی بر این اثر که به آن گوش خواهیم داد و ما را شگفت زده خواهد کرد. همانطور که تداوم حضور یکی از علاقه مندان به این شگفتی این ارتباط و ارتباط را تا امروز برقرار کرده است. به نظر می رسد فردی از نسل فعلی از دور آمده است.

ناراحتی زیاد است، اما زمان کم است

کیخسرو پورناظری به عنوان خالق اثر نیز در بخشی دیگر از این برنامه گفت: عذاب زیادی دارم اما زمان محدود است. استاد ارجمندم می گوید: نوا صدای خداست که از زخم ساز و آواز خلق خدایان به گوش پاک دلان زمین می رسد. دانشمندان غربی با دستگاه هایی که اختراع کرده اند توانسته اند صداهای کهکشان و کیهان را ضبط کنند. این موسیقی به عنوان صداهای کششی هماهنگ می شود و آواز دشت ها را به گوش ما می رساند. حضرت مولانا اشعار خود را با بصیرت سروده است و ما وارث این نغمات و آواها هستیم که انسانهای اولیه ماقبل تاریخ برای خورشید می سرودند و می سرایند. در کرمانشاه هنوز این خوانش خورشید به نام «هورای» وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات موسیقی به نام سیاهچمانه را می‌بینیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این صداها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که امروز به ریتم می رسیم و بعد به سازهای بادی می رسیم که این موسیقی را به تنبور می برند. به گواه مجسمه هایی که از این خاک اسرارآمیز بیرون آمده اند، قدمت تنبور چند هزار ساله است و آوازهای آن سینه به سینه منتقل شده است.

وی ادامه داد: موسیقی دستگاهی و امثال آن در دوران پس از اسلام کنار گذاشته شد تا اینکه در دوره تیموری دوباره مورد استفاده قرار گرفت و افرادی مانند عبدالقادر مراغی در این موضوعات تحقیقات زیادی کردند. روندی که دوستان بزرگی چون محمدرضا درویشی آن را گردآوری کردند و همایون شجریان با بهترین کیفیت ممکن در آلبوم شوق نامه اجرا کرد. گروه «شمس» نیز مفتخر است که ساز تنبور را به صورت آبرومندانه ارائه می کند و آوازهای این گروه را می شناسید که سعی در حفظ این شأن داشتند. موسیقی گروه «شمس» موسیقی هنرمندانه ای است که سعی شده با آثار بزرگان از کیفیت قابل توجهی برخوردار باشد. این موسیقی ها باید در رسانه هایی مثل صدا و سیما شنیده شود، اما این سازمان اصلا از موسیقی فخر حمایت نمی کند. چرا وزارت ارشاد برای صدور مجوز ترانه ها و برخی شعرها سخت گیری می کند؟ گلایه های ما زیاد است اما به مردم وابسته هستیم. اینها کسانی هستند که در هر شرایطی از هنر و ما حمایت می کنند.

این هنرمند تصریح کرد: در خانواده ای فرهنگی بزرگ شدم. پدرم انسان آزاده ای بود و من راه او را ادامه دادم و به خودم قول دادم که فقط کار فرهنگی انجام دهم. چون هر گروهی که بروید محدود کننده و منجمد محسوب می شود و من هم همین توصیه را به فرزندانم کردم. شما هرگز در مورد کارهای بی کیفیت ما نشنیده اید و ما همیشه کار با کیفیت تولید کرده ایم. چون سعی می کنیم ارتباط خود را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

آلبوم جدید شجریان معرفی شد/

تولید آلبوم 6 سال طول کشید.

در ادامه همایون شجریان به عنوان خواننده آلبوم «SHMS» در سخنانی کوتاه گفت: شروع این آلبوم از 6 سال پیش آغاز شد و پس از کنسرت هایی که در این زمینه برگزار کردیم، کارهای فنی زیادی روی آن انجام شد. . آلبوم پس از طی مسیری که در زمینه فنی داشتیم به این فصل رسیدیم و امروز بسیار خوشحالم که بانک صادرات با نگاهی صمیمانه در کار حاضر شد و عشق خود را بدون تردید به این پروژه اضافه کرد. بانک صادرات ایران با نگاهی دلسوزانه و هنرمندانه از این گروه حمایت کرد که در ابتدا باور نکردنی بود اما بعد حمایت واقعی آنها را دیدم. آقای پورنظری تک تک قطعات این آلبوم را به گونه ای ساخته اند که هر کدام با دیگری متفاوت باشد. خدا را شکر می کنم که توانستم این آلبوم را بخوانم. کنسرت های داخل ایران از سال آینده شروع می شود و ما با افتخار در خدمت شما خواهیم بود.

پس از صحبت های همایون شجریان، بخشی از آثار تولید شده در آلبوم «شمس» با اجرای کی خسرو پورنظری و خوانندگی همایون شجریان در معرض دید عموم قرار گرفت.

لازم به توضیح است در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، اقتصاد، سیاست و ورزش از جمله رویا نونهالی (بازیگر)، رامین حیدری فاروقی (کارگردان)، حمید استیلی (فوتبالیست سابق)، بهداد سلیمی (وزنه بردار) حضور داشتند. بهرام دبیری (نقاش)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، آرش گوران (رهبر ارکستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد میرزاپور (زهر)، همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه ای)، داوود گنجه ای (نوازنده ویولن)، محمدجواد ظریف (سیاستمدار) ، علی ربیعی (سیاستمدار)، محمدعلی ابطحی (سیاستمدار)، عادل فردوسی پور و سفرای سوئیس و عربستان سعودی حضور داشتند.

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا