ترند های روز

آقای وزیر! سایه سنگین نفوذ و راهزنان; حذف ملاحظات و سلایق شخصی از سر فیلم و هنر / نامه ای که گویی خوانده شده است

چندی پیش که کارگروه های انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال یافتن فردی شایسته برای این مسئولیت مهم بودند، برخی گروه ها و جناح ها با گمانه زنی ها و معرفی افراد مورد نظر خود فضایی آشفته و پر سر و صدا ایجاد کردند. رسانه ها و مطبوعات این وضعیت، انتخاب وزیر برای رئیس محترم و اعضای کارگروه. پیچیده و دشوار شده بود. در همین حال من به عنوان یکی از اعضای جامعه هنری کشور نامه ای خطاب به رئیس جمهور شریف و صادق نوشتم که در فارسیرو و سایر خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر شد.

پس از انتخاب جناب آقای سید عباس صالحی به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیاین فکر در من قوی تر شد که شاید نامه ام مورد توجه قرار گرفت. چرا که برخی از ویژگی هایی که در نامه خود به آن اشاره کردم در شخصیت آقای صالحی نمایان است. البته من هرگز نمی گویم که کارگروه ها و مشاوران ریاست محترم جمهور بر اساس نامه بنده این تصمیم را گرفته اند و چنین انتظاری وجود نداشت. اما به نظر می رسد معیارهایی که در نامه خود ذکر کردم در انتخاب وزیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. این نشان می دهد که مطالبات مطرح شده در نامه من بیانگر خواسته های عمومی و مشترک جامعه هنری و فرهنگی است، خواسته هایی که تا حدی در این انتخابات برآورده شده است.

انتخاب و انتصاب آقای صالحی به خصوص در شرایط کنونی غیرمنتظره و تعجب برانگیز بود. چون قبلا امید چندانی به انتصاب فرد شایسته و بی طرف نداشتیم. حتی اگر نامه من توسط مسئولان مربوطه خوانده نشده باشد، باز هم دلگرم هستم که فردی مناسب برای هدایت فرهنگ و هنر این کشور انتخاب شده است.

وی در آن نامه صراحتاً درخواست کرده بود که فردی برای مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شود. جریان های باندیسم و ​​جناح های سیاسی در عرصه فرهنگ و هنر دور. و با صداقت و صداقت فقط به جامعه هنری خدمت کنید. این درخواست بازتاب تقاضای گسترده جامعه هنری بود و انتخاب آقای سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان از تحقق این خواسته و امیدواری اهالی هنر و فرهنگ دارد.

انتخاب آقای صالحی بیانگر درک درست و هوشمندانه از شرایط حساس کنونی و نیازهای جامعه فرهنگی کشور است. این انتخابات با در نظر گرفتن دانش و تجربه ای که در عرصه فرهنگ و هنر دارند می تواند گامی موثر در جهت بهبود وضعیت فرهنگی کشور باشد. اگرچه در ابتدا تمایل چندانی به پذیرش این مسئولیت عظیم نداشتم، اما با توجه به رقابت شدید برای این سمت، این انتصاب مایه امیدواری است.

اما سوالی که برای اینجانب بی پاسخ می ماند این است که چرا آقای صالحی علیرغم تاکید رئیس جمهور محترمشان حاضر به قبول این مسئولیت نشدند؟ این باعث شد به این فکر کنم که آیا فردی که نمی خواهد آن سمت را بپذیرد می تواند در این مقام مثمر ثمر باشد؟ شاید این بی میلی به دلیل فشارها و اصرارهایی باشد که به آنها وارد شده است. از نظر اخلاقی شاید این رفتار نشانه تقوا و دوراندیشی آنان باشد، هرچند بسیاری برای رسیدن به چنین جایگاهی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. امیدوارم این بی میلی ناشی از مشکلات و معضلات حوزه هنری و خانواده بزرگ هنرمندان نباشد چرا که این رشته مشکلات زیادی از جمله بیکاری و شرایط نامساعد زندگی. مواجه است؛ مسائلی که می تواند از همان ابتدا هر کسی را دلسرد کند. اما اگر آقای صالحی تصمیم بگیرد با همدلی و همکاری هنرمندان به این جامعه حیا، نجیب و دوست داشتنی بپیوندد، بسیاری از این مشکلات به راحتی قابل حل است.

از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم برای ایجاد شرایطی که ملاحظات و سلیقه های شخصی به طور کامل از جامعه سینمایی و هنری کشور حذف شود، اقدامات لازم را انجام دهد. باید فضایی ایجاد شود که همه هنرمندان و سینماگران بتوانند بدون نگرانی از دخالت و راهزنان به فعالیت های خلاقانه و هنری خود بپردازند. تحقق این امر به ارتقای هنر و فرهنگ کشور کمک می کند و نقش مهمی در افزایش اعتماد بین جامعه هنری و دولت ایفا می کند.

در پایان باید تاکید کنم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بداند که جامعه هنری همچنان مطالبه گر است و به دنبال رفع محدودیت ها و مشکلات این حوزه است. آقای صالحی باید با همکاری و همدلی اهالی فرهنگ و هنر برای مدیریت صحیح و رفع مشکلات خطیر این قشر فرهیخته خود را برای روزهای سخت آماده کند.

با احترام و آرزوی موفقیت برای جنابعالی و دولت محترم.

* نویسنده و کارگردان سینما.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا