ترند های روز

آسیبی که جای خالی جواد عزتی و پژمان جمشیدی به سینما وارد شد و پارسا پیروزفر و الناز شاکردوست آن را جبران کردند.

ماهرخ عباسپور: سینماها همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 17 یکشنبه 4 تا سه شنبه 5 تیرماه و پنجشنبه 7 تیرماه مصادف با شهادت امام زین العابدین (ع) تعطیل بود. در واقع سالن های سینما نیمه آخر هفته را تعطیل سپری کردند. همچنین از ابتدای ماه محرم اکران فیلم های کمدی نیز با محدودیت مواجه شد. طبق روند سالانه، در دهه اول محرم فقط فیلم های غیر کمدی قابل اکران است که از چهارشنبه 29 تیرماه مصادف با چهارم محرم با توقف موقت کمدی ها، سینماها به نمایش درام دسترسی پیدا کردند. و این روند تا غروب آفتاب در 24 جولای (8 محرم) که سینماها تعطیل شدند ادامه داشت.

در 5 روزی که هیچ فیلم کمدی اکران نشد، فیلم های غیر کمدی چند مخاطب داشته و چقدر فروش داشته اند؟

قبل از پاسخ به این سوال، باید به بهار برگردیم. زمانی که سینمای ایران در فاصله 1 فروردین تا 10 خرداد توانست 490 میلیارد تومان بفروشد و 8.5 میلیون تماشاگر را به سینما بکشاند و همه کارگردانان به رونق سینما افتخار می کردند و منتقدان این را نشانه ای نمی دانستند. رونق سینما رونق و گفت که فقط فروش فیلم افزایش یافته و این به معنای رونق سینما نیست. مثلا رضا درسکار در پاسخ به این سوال وی بیان کرد: این ارقام و تفاوت نسبت به سال گذشته و اینکه کل گیشه در دست سه فیلم بود، نشان از رونق و پیشرفت سینما دارد یا خیر.برخی از کارگردانان سینما ادعا می کنند که در زمان ما رونق بوده است. اما در پاسخ به آنها و کاملا علمی می توان گفت که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین نکته برای رد این فرضیه; مشکل افت گسترده فیلمسازی و از بین رفتن قافیه مجموعه ای از فیلم های بی کیفیت و بی کیفیت به نام فیلم های طنز است که مایه شرمساری هنر سینما هستند. صرف ترویج تولید در مقیاس بزرگ از این. به عنوان مثال نوع آثار داستانی و کمدی باعث تخریب سیستم تولید شده است. هیچ تهیه کننده یا مدیر فیلمبرداری دیگر نمی تواند یا نمی خواهد به ژانرهای واقعی فیلم بپردازد. این یک فاجعه ملی است که بعداً اثر خود را بر جای خواهد گذاشت.»

این افت را می توان در نتایج فروش 14 فیلم درام مشاهده کرد که در مجموع 84 هزار بلیت به ارزش 6 میلیارد تومان فروخت.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا این فیلم‌ها توانسته‌اند به فروش مطلوبی مانند کمدی‌های پرفروش دست پیدا کنند؟ به نظر می رسد پاسخ منفی است، یعنی فیلم های درام بسته به زمان اکران، فروش خوبی را تجربه کردند و این نشان می دهد که اگر جایگاهی به آن ها داده شود، قدرت برجسته شدن دارند، اما شرایط رونق این فیلم ها فراهم نیست. .

با همه این شرایط سینمای ایران در تیرماه (از اول تا بیست و نهم) (106 میلیارد تومان) با یک میلیون تماشاگر فروش نسبتا خوبی را به ثبت رساند.

در این میان شش فیلم در صدر جدول فروش قرار دارند که 4 فیلم کمدی و 2 فیلم درام هستند. از جایگاه اول تا ششم فیلم‌های «تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی و با فروش 50 میلیارد تومانی، «خجالت نکش 2» به کارگردانی رضا مقصودی و با فروش 26 میلیارد تومانی، «مست» هستند. عشق» به کارگردانی حسن فتحی و با فروش 9 میلیارد تومانی، «تمساح خونین» جواد عزتی 7 میلیارد تومان، «سال گربه» ساخته مصطفی تقی زاده 4 میلیارد تومان و «بقعه جنوب» به کارگردانی حسین دوماری. و پدرام پور امیری که حدود دو هفته است در دست ساخت است. راه اندازی خود را آغاز کرده و فروش دو میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است.

داستان دو فیلم کمدی درجه یک و دو فیلم پرفروش درام به شرح زیر است.

«تگزاس 3» در 8 ژوئن به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی سید مسعود اطیابی درباره رابطه خانوادگی با پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مهدی هاشمی و ژاله صامتی است که اتفاقات زندگی آنها به سرنوشت قاچاقچیان مواد مخدر گره خورده است.

«خجالت نکش 2» زوج قهرمان فیلم را به جدایی و طلاق می کشاند. آنچه از تیزر فیلم برمی آید حضور این زوج روستایی در شهر برای طلاق و جدایی است. رشته داستانی که انگار قنبر و صنم را از شیرینی و سادگی قسمت اول جدا می کند و آنها را به پس زمینه می کشاند. «خجالت نکش 1» طرفدار بچه دار شدن در پس زمینه بود و حالا با جدایی قنبر و صنم باید دید این رویکرد از فیلم حذف می شود یا به شکل دیگری ادامه پیدا می کند.

«مست عشق» حسن فتحی با بازی هانده اورچل، پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که اقتباسی آزاد از داستان شمس و مولانا است.

فیلم «یادگار جنوبی» با بازی وحید رحبانی، الناز شاکر دوست، صابر ابر و سحر دولتشاهی داستان خیانت، جنایت و در نهایت عشق و انسانیت را روایت می کند. تاریخ فیلم در مورد عشق دختر و پسر و ازدواج آنها در حالی که دختر در کما است و ازدواج او باعث ایجاد شرایط پیچیده ای می شود.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا