ترند های روز

مورد عجیب آمپورنگ – فارسیرو

یادتان باشد چند سال پیش که سریال عموپورنگ و شخصیت جذابی که داریوش فرضیانی در ذهن نه تنها کودکان، بلکه در ذهن یک ایرانی خلق کرد، انقلابی در دنیای ارتباطات کودکان فارسی زبان رخ داد. و تلویزیون حتی زمانی که برنامه تلویزیونی او پس از سال ها بسته شد، جای خالی او به شدت احساس می شد. تا بالاخره «لالایی» از راه رسید و از همان اپیزود اول با رنگ‌های روشن، بازی‌های روشن و موسیقی جذاب، دوشنبه‌های هر هفته بچه‌ها را منتظر نگه داشت.

تفسیر گفتاری قطعات موسیقی یکی از ویژگی‌های کار کودکان است، زیرا همانطور که همه ما تجربه کرده‌ایم، کودکان بهترین ارتباط را با مفاهیمی که توسط موسیقی منتقل می‌شود دارند. این لالایی که به نام مهرداد نصرتی آهنگساز نامگذاری شده است، با آگاهی از این موضوع و تجربه ای که در این سال ها در عرصه موسیقی کودک داشته، آهنگ های زیادی را در موسیقی خود گنجانده است. البته محمد و مهرداد نصرتی با هم لالایی را ساخته اند. اما لازم است بدانید که مهرداد فعالیت گسترده ای در زمینه موسیقی کودک داشت و تقریبا از ابتدای فعالیتش که در عرصه تئاتر بود، تا کسب جایزه برنده در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشت. بهترین تصنیف در جشنواره ملی کودک و نوجوان در سال های 1371 تا 1374 و تا سال گذشته برای این نمایش موسیقی می ساخت.

نصرتی در «لالایی» هم خوش شانس بود، چون بازیگر نقش اول در کنار یک خواننده حرفه ای خوانندگی می کند و دست کمی از خوانندگانی ندارد که کارشان اجرای آواز است. برای مهرداد که برای کودکان و نوجوانان گل و بلبل و بالشه موسیقی ساخته و از طرفی برای خوانندگانی چون زنده یاد ناصر عبداللهی، احسان خواجه امیری، علی لهراسبی، محمد علیزاده و… همکاری و نوشته است. یعنی حضور خواننده-بازیگر حرفه ای مزیت است. فدیانی در تمام این سال ها ثابت کرده که صدای خوبی دارد، جوست می خواند، لحن ثابتی دارد و توانایی ایفای نقش دارد. شک ندارم که او را بارها در قطعات محلی از گیلکی گرفته تا کردی تا آذری شنیده اید و حتی آواز او را به زبان هندی دیده اید. برای یک آهنگساز کودک داشتن چنین استعدادی بسیار خوشحال کننده است. او که به نظر می رسد جز خودش قصد پیر شدن ندارد، همچنان با شادی برای بچه ها می خواند. البته نباید از نقش پررنگ ترانه‌های زهرا زواری و ساخته‌های روان نصرتی و البته دیگر بازیگران هم‌خوانی در کنار او به رهبری امیرمحمد متقیان غافل شد. علاوه بر اینها، موسیقی بی غزل نصرتی نیز سعی کرده است فضاهای لالایی متفاوتی را در بر گیرد. از تعقیب و گریزهایی که در داستان ها و ترانه های خانم و جوانه وجود دارد، تا خیال پردازی های رباتی به نام لاکی که از همنوع خودش موسیقی می خواهد.

«لالایی» یک سریال موزیکال کامل است که کودکان و نوجوانان را به وجد می آورد و البته مثل همیشه بزرگترها را هم به مانیتورشان نزدیک کرده است. برخورداری از مفاهیم انسانی و پرداختن به ارزش های اخلاقی در اشعار و ملودی ها از مهم ترین بخش های لالایی است که نویسنده و کارگردان بر آن تاکید ویژه ای داشته اند و خوشبختانه توانسته اند در این عرصه موفق شده و به هدف خود برسند.

۲۴۵۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا