ترند های روز

عروسک ها نیاز به مراقبت دارند / شوخی با ظاهر ترسناک شخصیت ها!

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، عادل بزدود کارگردان، طراح و تهیه کننده شخصیت های عروسکی درباره نگهداری از عروسک های نمایش های مختلف تلویزیونی گفت: باید به نوعی مراقبت و حفاظت از این شخصیت های عروسکی انجام شود اما هنوز نتوانسته ایم. برای حفظ جایگاه معنوی و مادی عروسک ها و حفظ هویت این عروسک ها.

به گزارش خبرنگار مهر، وی در تلویزیون با اشاره به خاطرات دور از لحظه تحویل عروسک های سریال «خانه مادربزرگ» افزود: همه عروسک های مجموعه «خانه مادربزرگ» را در زمان خود به شبکه دو تحویل دادیم. اما چیزی از آن عروسک ها باقی نمانده و گویی برای حفظ این آثار نیاز به متخصصی است.

بزدود در مورد اینکه آیا تا به حال از موزه عروسک های شهر غزالی دیدن کرده اید یا خیر؟ وی توضیح داد: نه، من برای دیدن این موزه نرفته ام، اما هر از چند گاهی تعدادی از شاگردانم برای دیدن تهران قدیم و جدید به شهر غزالی می روند و نکاتی را نیز درباره این عروسک ها بیان می کنند. مثلاً بعد از بازدید از من می پرسند که چرا این عروسک ها از بین می روند یا از من می پرسند که آیا نظارتی بر آنها دارم یا نه؟

این کارگردان عروسکی درباره نقشی که عروسک ها در دهه 60 و 70 بر کودکان و نوجوانان تأثیر گذاشت، گفت: در این سال ها بسیاری از عروسک ها به دلیل نبود نظارت درست از بین رفته اند و شاید اکنون کمتر کودک و نوجوانی تأثیر آنها را درک کند. اما هیچ کس نمی تواند خاطرات این عروسک ها را پنهان کند. تاثیر تربیتی و آموزشی که عروسک روی بچه ها گذاشت از خاطره ها پاک نمی شود.

سازنده عروسک «زی زی گولو» با تاکید بر لزوم توجه و احیای عروسک ها گفت: یادم هست یک بار در موزه فیلم باغ فردوس روی گوش عروسک هایم شماره تلفن نوشتند. این داستان مربوط به حدود یک دهه پیش است و سپس با خانم مرضیه برومند سعی کردیم این عروسک ها را احیا کنیم که به نظر من باید منظم باشد و نیاز به مراقبت مداوم دارد.

وی با اشاره به ساخت عروسک هایی که در زندگی حرفه ای خود ساخته است، گفت: عروسک های «شهر موش ها» مانند معلم، کاپل، گوش دراز، دم بلند و… در این چند دهه از بین رفته اند. دغدغه من حفظ تمام عروسک هایی است که در این سال ها در تلویزیون و سینما ساخته شده اند. من خودم در «شهر موش ها 1» روی 25 عروسک کار کردم و اگر عروسکی را ببینم که محافظت نشده باشد، قطعا حالم بد می شود و گریه می کنم. مراقبت از این عروسک برای ما به عنوان یک خانواده عروسک ساز بسیار مهم است.

این طراح عروسک در بخشی دیگر از گفتگوی خود درباره شوخی هایی که با چهره شخصیت هایی مانند مادربزرگ یا هاپوکومار به عنوان شخصیت های ترسناک کودکان انجام شده است، گفت: قسمت شوخی است که صدا نداریم اما اجازه بدهید به شما بگویم. که هرگز از او نمی ترسیم. مثلاً برای «خانه مادربزرگ» مادربزرگ این سریال از شخصیتی واقعی به نام ننه حلیمه که در ده «بشم» حوالی انزلی زندگی می کرد خلق شد. این مادربزرگ وقتی به خانه اش می آمد از همه حیواناتش مراقبت می کرد و این یک مدل شد تا بتوانیم بفهمیم چقدر خوب و از آن ایده بگیریم.

وی در پایان تصریح کرد: همه شخصیت ها به نوعی ما واقعی داشتند و سگ، گربه، پرنده و… کنار هم قرار گرفتند. این داستان در شرایط جنگ هم گفته می شد، یعنی زمانی که مردم نیاز به کنار هم بودن داشتند، بنابراین خانواده ای که ما طراحی کردیم باید به رویکرد وحدت توجه می کرد. به هر حال ما در همان زمان با روانشناسان و جامعه شناسان در ارتباط بودیم و به تنهایی مشغول تولید محصول نبودیم. در هیچ یک از کارهای ما اینطور نیست که ما بخواهیم چیزی بسازیم.

۲۴۵۲۴۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا