ترند های روز

داستان مردی که در مجلس سوریه شعارهای ضد اسرائیلی سر داد و شبانه به تل آویو رفت اطلاعات/کتاب الی کوهن; مامور شماره 88 موساد منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، کتاب «الی کوهن، نفوذی و جاسوس اسرائیلی» نوشته بن حنان با ترجمه محمدمهدی سید نصری توسط گروه نشر ذکر منتشر و منتشر شده و توسط کارشناسان این سازمان نیز عرضه شده است. . کتاب آموزش و پرورش و فرزندپروری مناسب و مرتبط با برنامه درسی.

الی کوهن یک عامل نفوذی و جاسوس اسرائیلی بود. بیشتر شهرت او به خاطر عملیات هایش در سوریه است، جایی که او توانست بر دولت سوریه نفوذ کند و به سمت مشاور عالی وزیر دفاع ارتقا یابد. در سوریه، او ظاهراً یکی از رادیکال ترین، جدی ترین و مترقی ترین افراد مخالف اسرائیل بود. سرانجام هویت واقعی او فاش شد و در سال 65 اعدام شد. جاسوسی موساد و نفوذ و خرابکاری عوامل آن موضوع جدیدی نیست و رسانه های کشورمان همواره نسبت به این پدیده خطرناک هشدار می دهند. از آنجایی که رژیم صهیونیستی از برنامه هسته ای ایران احساس خطر می کند. موساد وظیفه مقابله با برنامه هسته ای ایران را با استخدام برخی از عناصر با نفوذ و گماشتن جاسوسان زیادی برای جمع آوری اطلاعات و ایجاد اشراف اطلاعاتی و حتی عملیات خرابکارانه بر عهده گرفته است.

کیفیت و پیچیدگی دو عملیات تروریستی اخیر در ترور شهید فخری زاده و تاسیسات سایت نطنز تردیدی باقی نمی گذارد که عوامل زیادی توسط اسرائیل و دیگر دشمنان ایران در سازمان های مختلف رخنه کرده است. هنوز هیچ فناوری شناخته شده ای نتوانسته است استفاده از عوامل نفوذی و منابع انسانی را در عملیات های جاسوسی و خرابکاری رد کند. مطمئناً این نفوذی ها وطن پرستی با انگیزه های مادی یا خرابکارانه هستند. سوال این است که چگونه این نفوذی ها وارد چنین موقعیت های حساسی می شوند و به راحتی به محرمانه ترین اطلاعات هدف دسترسی پیدا می کنند. فعالیت‌های موساد در ایران در سال‌های اخیر، ترور حداقل پنج دانشمند هسته‌ای ایران، ترور شهید فخری زاده، شهادت حسن تهرانی مقدم، پدر موشک‌اندازی ایران و ضبط اسناد و پرونده‌های هسته‌ای در تورقوزآباد، وندالیسم تاسیسات هسته ای و انتشار مصاحبه کاترین شاکدام و غیره. توجه موساد به طور فزاینده ای به ایران افزایش یافته است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل گسترش ویروس Staxnet نیز بوده است. رژيم صهيونيستي ماموريت جمع آوري، تحليل اطلاعات و انجام عمليات سري ويژه در خارج از اسرائيل را به موساد سپرده است. راهبرد اصلی این سازمان «حفظ و بقای این رژیم» است. موساد یکی از مخوف ترین سازمان های اطلاعاتی جهان است و از مدرن ترین امکانات و روش های پیچیده جاسوسی استفاده می کند. آنها انتخاب گزینه جمع آوری اطلاعات از طریق استخدام نیروی انسانی و استخدام جاسوس را مطمئن ترین راه برای پیشبرد اهداف خود می دانند. آگاهی از روش های جاسوسی موساد و استفاده از «زنان»، «همکاری علمی» و «همکاری تجاری» سه مورد از مهم ترین پوشش های اطلاعاتی موساد برای جذب جاسوسان است.

ذکر نمونه های تاریخی و مطالعات موردی بسیار مهم است. یکی از راهبردهای سازمان صهیونیستی موساد برای رسیدن به اهداف خود استفاده از عنصر زنانه است و از این ابزار برای تسلط بر سیاستمداران و تأثیرگذاری بر تصمیمات اربابان قدرت استفاده می کند. این سازمان با آموزش و به کارگیری دختران و زنان یهودی و حتی غیریهودی، اقدام به استخراج اطلاعات از رهبران سیاسی، نظامی، علمی و اقتصادی کشورهای مختلف و سرقت اسناد و مدارک از سازمان های نظامی و استراتژیک می کند.

یکی دیگر از ترفندهای موساد، جذب نخبگان و دانشمندان است. بسیاری از کارشناسان علمی سوابق علمی و حرفه ای خود را در وب سایت ها منتشر می کنند و افسران اطلاعاتی موساد با یک جستجوی ساده می توانند کارشناسان مورد نظر خود را شناسایی کنند. روش دیگر استفاده از پوشش تجاری برای جاسوسی است. در این زمینه مروری بر زندگی و شیوه کار یکی از مهم ترین جاسوسان موساد در دهه های اخیر، جاسوسی که با گذشت بیش از 55 سال از اعدامش همچنان در کانون توجهات قرار دارد، جالب است. او در سال 1965 در دمشق کشف و توسط اعضای سرویس اطلاعات سوریه دستگیر و در 18 می همان سال اعدام شد. او چندین سال در آرژانتین به عنوان یک تاجر ثروتمند سوری زندگی کرد که دوست دارد به کشورش بازگردد تا پایه های نفوذ خود را بنا کند. در آنجا روابط محکمی با سفارت سوریه و برخی مقامات سوری برقرار کرد و به این دلیل که می خواست ثروت خود را در وطن خود سرمایه گذاری کند، وارد سوریه شد. نام جعلی او در سوریه کمال امین تابات بود. وی با بسیاری از مقامات از جمله وزیر دفاع سوریه و رئیس جمهور آینده این کشور روابط نزدیک برقرار کرد و به عنوان مشاور وزارت دفاع منصوب شد.

این کتاب با نام «تنه در دمشق» در سال 1997 توسط مرکز مطالعات استراتژیک خلیج فارس در لندن از عبری به عربی ترجمه و توسط انتشارات البیان در دبی منتشر شد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

در بهار 1963، کوهن راه جنایتکاران جنگی نازی را که در دمشق پنهان شده بودند، دنبال کرد. ضربه شانس دوباره او را همراهی کرد. دوستش شیخ مجید العرد اعتراف کرده بود که در گذشته با یک زن یهودی مصری ازدواج کرده است. هدف این زن از ازدواج گرفتن اجازه اقامت در سوریه بود. به همین دلیل زندگی مشترک آنها کوتاه بود. اساساً من با یهودیان کاری نداشته ام. در مقابل، در طول جنگ جهانی دوم به مدت دو سال در آلمان هیتلری بودم. شیخ عاشق هیتلر بود. او نتوانست شکست «رایش سوم» را تحمل کند و به همین دلیل به سوریه بازگشت. کوهن در حالی که سعی می کرد جهت مکالمه را تغییر ندهد، گفت: آیا نازی پشت سر او هست؟ من کتاب های زیادی درباره جنگ جهانی دوم خوانده ام.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا