ترند های روز

به قلم «لالزار»، «سینه رارو» و خاطراتشان

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، در آستانه 21 شهریور ماه سینما، بحث تخریب سینمای «نادر» یکی از سینماهای لاله زار مطرح شده است، سینمایی که ایسنا تحویل آن داده است. صاحبش 13 سال پیش می گویند بعداً سینما را فروخت و اکنون در اختیار شخص یا موسسه دیگری است.

به گزارش ایسنا، بحث تخریب سینمای «نادر» در حالی مطرح شد که این سینما در همان زمان یعنی 13 سال پیش تعطیل شد و گفته می شد در آستانه تغییر کاربری است.

حال در فضای مجازی خبری تایید نشده مبنی بر تخریب این سینما با مجوز گردشگری و میراث فرهنگی منتشر شده است، خبرنگار ایسنا از انجمن سینماگران پرسید که آیا از این موضوع اطلاع دارید، اظهار بی اطلاعی کردند و محمدقاصد اشرفی از انجمن سینماگران. سینماگران از اینکه طبق برنامه ریزی های شهرداری قرار بود لاله زار به فضایی فرهنگی و هنری تبدیل شود، ابراز تأسف کردند اما همه چیز طبق وعده بود.

در این زمینه بخوانید:

چند سینما در لاله زار باقی مانده است؟

مجدبیگدلی، مالک سابق سینما نادر (13 سال پیش) به ایسنا گفت: سینما نادر به نام رویال در سال 1312 در ارتفاع 2500 متری ساخته شد و پس از ورشکستگی مالک آن توسط یک شرکت سهامی ایرانی خریداری شد. که در لاله زار چند سینما داشتم بالاخره در سال 42 به اتفاق دو شریک دیگرم این سینما را خریدم و دوباره با نام «نادر» در 7 شهریور 42 با فیلم «مرد میدان استا» افتتاح شد. بازگشایی ده روز بعد از انقلاب بود، بعد از اینکه امام (ره) گفتند سینما مشکلی ندارد، اما به ما اعلام کردند که سینماهای لاله زار باز نباشد و سینما را از ما گرفتند و بعد از آن. مدتی آنجا فیلم را اکران کردند.

حدود دو سال بعد از انقلاب سینما را که تا دو سال پیش دایر بود به ما فروختند تا اینکه نامه زدند که به این سینما فیلم ندهید و برای اینکه چراغ سینما خاموش نشود، آن را پخش کردیم. فیلم هایی که قبلا نمایش داده بودیم، اما نتوانستیم 8 ماه دوام بیاوریم. بیا، ما در حال حاضر به دنبال کسی هستیم که با ما شریک شود و این ملک را بسازد که دارای مجوز اداری مسکونی باشد.

وی درباره فیلم هایی که در سینما «نادر» اکران کرده است، گفت: ما همه جور فیلمی را نمایش می دادیم و بیشتر آنها آثاری بودند که مخاطب درجه دو داشتند و اگر فیلمی درجه یک بود و فیلمی گسترده می خواست. انتشار، آن هم یک کپی به ما می دادند. یک ویترین می‌گذاشتیم و مشتری نگاه می‌کرد و می‌دانستیم که فیلم به فروش می‌رسد یا خیر. ما فیلم های پرفروشی چون «عروس مردم»، «چهار راه تصادف»، «گنج قارون» و «عقبه ها» را در این سینما اکران می کنیم که از شاخص ترین آثار می توان به «گاو» و «قیصر» اشاره کرد.

مالک سابق سینما نادر در جایی دیگر در گفت وگو با ایسنا گفت: در لاله زار 20 سینما وجود داشت که 6 تای آن در همان کوچه باربد بود که به نام سینمای ملی کوچه ملی نام داشت. متاسفانه دیگر هیچ کدام از این سینماها وجود ندارد و برخی از آنها به انبار لوازم خانگی تبدیل شده اند. ظاهرا یکی از مسئولین از لاله زار خاطره خوبی نداشته و به تخریب فضاهای فرهنگی اینجا پشت کرده است. سینمای ما 700 نفر ظرفیت دارد. اگر در طول روز کمتر از 3000 نفر می آمدند، فیلم را عوض می کردیم.

زنده یاد بیگدلی با بیان اینکه در خارج از کشور سینماهای قدیمی خود را به موزه تبدیل می کنند، گفت: در آنجا هم همچنان از دوربین های قدیمی خود استفاده می کنند و هیچ کدام از دوربین های جدید کیفیت قبلی را ندارند. دوربین های این سینما را در آلمان در سال 1942 خریدیم که هنوز هم کار می کنند و صدای دالبی دارند. صحبت از این بود که شهرداری لاله زار را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کند، اما ناگهان منصرف شدند.

مالک سابق سینما نادر درباره حضورش در این تماشاخانه در زمان تعطیلی آن گفت: ما اینجا خاطرات زیادی داریم و پشت سر گذاشتن آنها خیلی سخت است. در طبقه بالای سینما، دفتر گروه سینماهای متحد تهران داشتیم که در آنجا فیلم تولید می کردیم و افرادی مثل ساموئل خاچکیان، خسرو پرویزی و صابر رهبر اینجا اتاق داشتند و کار می کردند و الان فقط یک جای خالی است. برای آنها در این دفتری که من اداره می کردم 50 فیلم قبل از انقلاب تولید شد و بعد از انقلاب آقای انور از من خواست دوباره کار کنم. «شبح کژدم» را با کیانوش عیاری کار کردم و سپس «شکار خاموش»، «لنگرگاه»، «ویزا» و «حادثه» را کار کردم، اما دیدم شرایط سخت است و همه چیز مورد انتقاد قرار می گیرد، تصمیم گرفتم. من دیگه کار نمیکنم

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا