ترند های روز

افشای تاریخ هنر از دیدگاه حسین علیزاده/نقد توسعه آموزش قهقرایی در موسیقی/نگرش هویتی به موسیقی ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مراسم افتتاحیه مجموعه آموزشی و پژوهشی «دستگاه های موسیقی ایران» بعدازظهر دیروز جمعه سی و یکم شهریور ماه با حضور چهره های سرشناس منتخب تئاتر هنرمندان سینما و موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. مرکز در تهران.

به گزارش مهر، در ابتدای این برنامه با اجرای سید عباس سجادی، قطعه پیش درآمد اصفهان از پروژه آلات موسیقی ایرانی برای حاضران اجرا شد. پس از این بخش بود که نمایندگان موسسه حامی پروژه گزارشی از روند ساخت این آلبوم ارائه کردند.

هنگام نوشیدن چای به این موسیقی گوش دهید.

علی بستان مدیر تولید پروژه آلات موسیقی ایرانی با ارائه گزارشی از روند ساخت این پروژه گفت: این پروژه در سخت ترین شرایط ممکن انجام شد و هر چقدر از سختی های این پروژه صحبت می کنم. ، واقعاً سخت است. اما آنچه در این صحنه به مردم عرضه می شود شاید یکی از مهمترین پروژه های موسیقایی کشورمان باشد که بیش از 100 نفر در تولید آن شرکت داشتند.

حامی واقعی صدابردار پروژه نیز در مورد روند فنی پروژه توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: حال و هوای این آلبوم را متوجه خواهید شد. این آثار به گونه ای تولید شده اند که بدون توجه به مسائل آموزشی می توانید از شنیدن آن ها لذت ببرید. وقتی به این موسیقی گوش می دهید با یک فنجان چای در دست به آن گوش دهید، زیرا به محض شنیدن آن از نوشیدن چای دست می کشید و مجذوب آن می شوید. در این آلبوم به کنسرتی که فقط برای شما ضبط شده بود آمدید.
به این ترتیب گفتگوهای واقعی و متن خوانی به افتخار حسین علیزاده، نماهنگی به یاد مرحوم نسترن هاشمی، نوازنده فقید سنتوری که در پروژه «سازهای موسیقی ایران» نیز حضور داشت؛ در اتاق به عموم مردم نشان داده شد.

افشای تاریخ هنر از دیدگاه حسین علیزاده/نقد توسعه آموزش قهقرایی در موسیقی/نگرش هویتی به موسیقی ایرانی

ادامه این مراسم پخش قطعه آوازی «لیلی و مجنون» از این پروژه با صدای مهدی امانی بود. در این مراسم مستندی به نام «سرشک دیدار» نیز به نمایش درآمد که شامل دیدار حسین علیزاده با محمدرضا شفیعی کدکنی است که نمایش آن با استقبال تماشاگران حاضر در اتاق مواجه شد.

سیروس جمالی، نوازنده تار، استاد معماری و شاعر پروژه سازهای موسیقی ایران در تشریح حضور خود در این مجموعه گفت: برای نسل من که فرم کلاسیک موسیقی آموزش داده شد، داستان به گونه ای است که شبیه ماست. یک گنج را به یاد داشته باشید عنصری مانند منبع مشتقاتی دارد که ما نوازندگان در اجراهایمان از آن استفاده می کنیم.

دوران تلخ کرونا که به بودن و سرودن انجامید

و افزود: اگر اثری در زمان های مختلف ارائه شود، داستان متفاوت می شود. در این پروژه زمان، مکان و مخاطب با توجه به دوران تاریخی گذشته تنظیم شده است. یک اثر هنری وقتی بدون تغییر در معرض دید عموم قرار می گیرد، اثر آن دوران را ندارد که هدف اصلی این پروژه است.

این شاعر گفت: چنین پروژه زیبایی یکی از زیباترین سطوح روزگار ماست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. بیشتر خلقت این اثر مربوط به دوره تعلیق انسان بود که به کاهش روابط اجتماعی انجامید. دوران تلخ کرونا که به بودن و سرودن انجامید. ساعت ها با هم حضور داشتیم و صحبت می کردیم تا کار همان طور که بود پیش برود.

افشای تاریخ هنر از دیدگاه حسین علیزاده/نقد توسعه آموزش قهقرایی در موسیقی/نگرش هویتی به موسیقی ایرانی

و افزود: حسین علیزاده هنرمندی است که در مکتبش دانش آموز بودم و امروز این فرصت را داشتم که در محضر او باشم. در حوزه شعر این پروژه باید موانع موجود در ذهنم را به شعر تبدیل می کردم که قطعا تجربه ارزشمندی برای من بود. حسین علیزاده قلب و دستانم را کاملاً آزاد گذاشت و با اینکه همیشه از من جلوتر بود، مهارت شگفت انگیزش همیشه همراه من بود تا کار زودتر تمام شود. مطمئنم بعد از چندین سال می‌توانیم همدیگر را از طریق این آلبوم ببینیم و اگر بتوانیم از طریق این آلبوم عشق را به معشوق خود بیاوریم، کارمان را انجام داده‌ایم.

جمالی پس از سخنان خود متنی را در تجلیل از حسین علیزاده قرائت کرد. پخش فیلمی از دیدار کیهان کلهر و حسین علیزاده بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه پروژه سازهای موسیقی ایرانی بود که مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفت. کیهان کلهر در این فیلم از اهمیت انجام این پروژه برای یادگیری الفبای موسیقی ایرانی صحبت کرد.

گفتگو با هنرمندان جوان موسیقی

حسین علیزاده مدیر هنری پروژه «آلات موسیقی ایران» در پایان مراسم با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این برنامه گفت: به خانواده ای که برای من مثل یک خانواده بزرگ است سلام می کنم. عزیزان وقتی با شما روبرو می شوم انگار در بهشت ​​هستم و ببخشید که نام من در این مراسم زیاد مطرح شد.

وی افزود: صحبتم را با نام هوشنگ ظریف آغاز می کنم که همیشه عصبانی ام می کند. من با شما هنرمندان جوان صحبت می کنم که از آنها یاد می گیرم همیشه دوست داشته باشم و از تجربیات آنها با دیگران بیاموزم. وقتی در یکی از زمینه‌های زندگی‌ام در محضر اساتیدی چون هوشنگ ظریف درس موسیقی می‌گرفتم، نصیحت‌های زیادی به من می‌شد و همیشه از این صحبت می‌کنم که هر جا برای سخنرانی می‌روم این عشق در موسیقی ظاهر می‌شود.

رونمایی از تاریخ هنر از دیدگاه حسین علیزاده/نقد توسعه آموزش قهقرایی در موسیقی/نگرش هویتی به موسیقی ایرانی

علیزاده تصریح کرد: زندگی کلمه بزرگی است که اگر آن را بفهمیم همه جا همراه ماست. زمانی که کارم را با نوازندگان و خوانندگان شروع کردم، با اعتماد به این کلمه کلیدی زندگی، همگی پیام عشق را داشتند. بزرگترین مشکل ما این است که تنها با نام و کلمه امید به عنوان بهترین کلید برخورد نمی کنیم و روزهایی که بچه ها آمدند موجی از عشق و امید همراه ما بود. راهی که دلم تنگ شده و به زودی دوباره با آنها کار خواهم کرد.

علیزاده تصریح کرد: باید به آینده نگاه کرد و امیدوار بود. این چیزها هیچ وقت تمام نمی شود. این شغل دیگر نیازی به کار اداری ندارد. وقتی تنها نیستیم و با هم قوی هستیم، می توانیم خلق کنیم.

جهان بینی هنرمندان موسیقی حد و مرزی ندارد.

وی درباره اتفاقات این آلبوم توضیحاتی داد و در نشست خبری به تشریح آن پرداخت و گفت: در تاریخ موسیقی ایران همیشه صحبت از حفظ و حراست از موسیقی زیاد است. ردیف نیز بخشی از این تاریخ موسیقی است که به اشکال مختلف می آید.

علیزاده ادامه داد: متاسفانه در موسیقی ایرانی به دلیل نگرش مبتنی بر آموزش واپسگرا، شرایط نامناسب است. وقتی ردیف‌های موسیقی می‌توانند یک فرهنگ موسیقی غیر قهقرایی ایجاد کنند، ما کار خود را انجام داده‌ایم. آنچه پدیده قلدری در ادبیات انجام داده است و نمی توان در مورد آن صحبت کرد.

وی تاکید کرد: این اثر قطعا آخرین کار من نیست، بلکه تلاش یک موسیقیدان ایرانی است که سعی کرده به همه فرهنگ ها توجه کند. بنابراین من یک نوازنده سنتی نیستم. برای من مهم این است که موسیقی را به عنوان یک هویت در نظر بگیرم که متأسفانه در سال‌های اخیر به خوبی با آن برخورد نشده است. ردیف رده صبح تا شب برای موسیقی ایرانی نیست. بنابراین هر کسی که تا به حال در یک خط کار کرده است، اولین چیزی که شما باید یاد بگیرید این است که چگونه از آن خارج شوید. این مهارتی است که نوازندگان سازدهنی امروزی باید آن را روی میز بیاورند.

افشای تاریخ هنر از دیدگاه حسین علیزاده/نقد توسعه آموزش قهقرایی در موسیقی/نگرش هویتی به موسیقی ایرانی

این آهنگساز در قسمت پایانی سخنان خود اظهار داشت: امروز جهان بینی هنرمندان موسیقی حد و مرزی ندارد. امروز ما در دهکده ای جهانی هستیم که حصار ندارد و هنرمندان ما در هر دوره تاریخی که حضور داشتند بسته به روز اثر خود را بر جای می گذارند. امروز عشقی داریم که در هر شرایطی ثروت محسوب می شود و داستان ردیف نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که کلمه امید عینیت یافته است.

در پایان این مراسم بخش هایی از مستندی از این اثر بزرگ ساخته سید وحید حسینی همدانی و تدوین محدث گلجین عارفی درباره روند تولید این پروژه موسیقایی نیز پخش شد.

افشای تاریخ هنر از دیدگاه حسین علیزاده/نقد توسعه آموزش قهقرایی در موسیقی/نگرش هویتی به موسیقی ایرانی

لازم به توضیح است پروی صالحی، محمود دولت آبادی، داود گنجه ای، علی اکبر شکارچی، حمیدرضا دیبازار، علی جعفری پویان، محمدمهدی گورنگی، نیما جوان، سهراب سلیمی، محمدعلی مراتی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا