از علی حاتمی و بهرام بیضایی تا حمید نعمت الله و کیانوش عیاری زیر شمشیر سانسور.
مهسا بهادری: کمتر از 20 روز دیگر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر کار خود را آغاز می کند، در این دوره که به دبیری منوچهر شهسواری برگزار می شود، حمید نعمت الله درخواست حضور فیلم «کثیل و وحشی» در جشنواره فجر را داد. نعمت الله در گذشته با انتشار یادداشتی از مسئولان جشنواره درخواست کرده بود که این فیلم را یک بار در کوچکترین سالن جشنواره به نمایش بگذارند. در متن این یادداشت آمده است: شش سال از ساخت فیلم «خلیل و ساواحی» و بلاتکلیفی در صدور مجوز نمایش این اثر می گذرد، علیرغم پیگیری ها و درخواست من، اکران این فیلم به برای «قاتل و وحشی» همیشه سعی کردهام ارتباط و کنجکاوی مردم را از زیر سایه کلمه توقیف دور نگه دارم، هرچند که به نظر میرسد سکوت و تمکین بنده باعث سلب مسئولیت مسئولان شده است سال بعد با انواع دروغ ها، “قاتل و بربر” و مسئول بعدی را می فرستند با احقاق حقوق این اثر، درخواست نمایش فیلم «قاتل و وحشی» را در کوچکترین اتاق جشنواره.
دیروز (پنجشنبه 30 آذرماه) آثار این دوره از جشنواره اعلام شد، اما خبری از «قاتل و هاشی» نبود، اما امروز خبر رسید که پس از پنج سال، طلسم فیلم «قاتل و وحشی» منتشر شد. بالاخره شکست.
در این خبر، بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره فجر، محمدرضا مصباح در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بیست و سه روز از صبح تا پاسی از شب در کنار دوستانم، همکاران حرفه ای بودم. من و هنرمندان یاد گرفتم و یاد گرفتم، از زحمات همدلانه و صبورانه همه اعضای محترم هیات انتخاب و همچنین از دست اندرکاران جشنواره به ویژه مسعود احمدیان عزیز و احد صادقی تشکر می کنم. و مخصوصاً به دبیر محترم جشنواره، منوچهر شهسواری که امروز یکی از فیلم های بسیار خوبی است که اکثریت رای هیئت انتخاب را به دست آورد تا از شبهه ها و حاشیه سازی ها جلوگیری شود. و صحنه ای دیگر از نبوغ و از خود گذشتگی قدردانی می کنم.
اما آثار درخشان همکاران خلاق به ویژه جوانان با انگیزه و آینده دار سینمای ایران را دیدیم و لذت بردیم.
خدای بزرگ را گواه و گواه می گیرم که تمام تلاش خود را برای گرفتن صحیح ترین تصمیم به کار گرفتیم و به خود قول دادیم بدون تعصب ببینیم و انتخاب کنیم.
چون به خوبی می دانیم که انتخاب امروز ما فردای بسیاری از همراهان و به خصوص جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، چشمانمان را از هر آنچه اشتباه بود به خوبی شستیم تا بهتر ببینیم و اکنون که به آخرین ایستگاه اول الله رسیده ایم. . که اشتباه می کند و سپس هنرمندان بزرگی که ما را قضاوت می کنند. آنها پذیرفتند کارهای سنگین و جذابشان را ببینند و با دانش و تجربه مختصر ما بهترین را از بین خوب ها انتخاب کنیم، از آنها می خواهم اشتباهات احتمالی ما را ببخشند.
دوستان و همراهان عزیز اگر هنر شما در آثار منتخب نبود، مطمئن باشید که با دقت و وسواس آن را دیده، مقایسه و خلاصه کرده ایم و کاری که می توان به عنوان تصمیمات گروهی انجام داد گاهی سخت و گاهی تلخ است.
فیلم های خوب و درخشان او مطمئناً به عرصه های دیگر راه خواهند یافت.
البته انشالله طبق وعده مسئولان وزارت ارشاد بسیاری از آثار سینمای ایران که بنا به دلایلی اکران نشده اند در بخش ویژه جشنواره امسال به نمایش درخواهند آمد.
خدایا این امتحان را فرصتی قرار بده تا به انسانیت و عشق تو نزدیک شویم و در نهایت به حضورت افتخار کنیم.
به این ترتیب به نظر می رسد با توجه به درخواست حمید نعمت الله برای اکران فیلم «قاتل و وحشی» و همچنین فیلم های دیگری مانند «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی و «رکسانا» پرویز شهبازی از جمله فیلم هایی هستند که اکران خواهند شد. در این بخش ویژه.”
اما اساساً؛ اگر از هر زاویه ای به تاریخ سینمای ایران نگاه کنیم، یک کلمه خودنمایی می کند: «دستگیری». ربطی به قبل و بعد از انقلاب و دولت های مختلف ندارد. به گفته مسئولان وقت برخی از فیلم ها مستحق دریافت پروانه نمایش نبودند و مدتی یا برای همیشه توقیف شدند.
نام فیلم | نام کارگردان | خلاصه فیلم | وضعیت تشخیص | دلیل عدم شناسایی | ساخته شده در سال | برای حضور آماده شوید |
“قاتل و وحشی” | حمید نعمت الله | زبا در حال آماده شدن برای عروسی دخترش است که به طور تصادفی توسط یک باند خطرناک گانگستر اسیر می شود. سعی کنید خود را از این پیوند رها کنید. اما او زمان زیادی ندارد. چون دخترش هم بدون اطلاع از همه چیز به آنجا می رود و این اتفاقی است که نباید بیفتد. | در انتظار انتشار در دوره 43. | خشونت بالا و به گفته مسئولان پوشاندن گوش های لیلا حاتمی بدون حجاب | ۱۳۹۸ | سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر |
“کاناپه” | کیانوش عیاری | داستان فیلم «کاناپه» از دل مردم کوچه و خیابان بیرون میآید و داستان خانوادهای را روایت میکند که بهطور تصادفی مبل را پیدا میکنند و آن را به خانه میبرند و مبل مشکلداری که خانواده را با بحران مواجه میکند و لحظات کمدی را رقم میزند. | منتشر نشده است | نشان دادن زنان با کلاه گیس مستلزم تصمیم مقامات بالاتر بود | ۱۳۹۴ | دوره سی و پنجم |
“مسیح پسر مریم” | علی جعفرآبادی | این فیلم داستانی آتش زا دارد و در حال و هوای دهه 50 روایت می شود. | سریال شدن | عدم نمایش در جشنواره برای نمایش داستان آتش زا. | ۱۴۰۰ | چهلمین جشنواره فیلم فجر |
“خانه پدری” | کیانوش عیاری | دختری که به دلایل ناموسی و خانواده توسط پدر و برادرش به قتل می رسد این ماجرا را پنهان می کند | عدم نمایش در هاشانواره و توقف نمایش در سال 2018 پس از ده روز | عدم نمایش در جشنواره به دلیل خشونت زیاد و به گفته مسئولان سیاهی | ۱۳۹۲ | سی و دومین جشنواره |
“رستاخیز” | احمدرضا درویش | پس از مرگ معاویه پسر ابوسفیان، یزید بن معاویه خود را خلیفه مسلمین خواند و نامه ای به فرماندار مدینه نوشت تا با امام حسین (ع) بیعت کند. بکر بن حر که به عنوان فرستاده ویژه دربار یزید بن معاویه انتخاب شده بود، مأمور شد نامه یزید بن معاویه را به مدینه برساند. | این فیلم در 24 جولای 2014 اکران شد، اما اعتراضات مانع از ادامه نمایش شد. | در میان مباحث فنی، تجسم چهره حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و حضرت قاسم(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برخی به روایت فیلم از واقعه ظهر عاشورا و سایر وقایع تاریخی ایرادات اساسی داشتند و معتقد بودند احمدرضا درویش اشتباه کرده است. | ۱۳۹۲ | سی و دومین دوره جشنواره. |
“صد سال تا این سالها” | سامان مقدم | داستان زنی به نام ایران است که در طول 30 سال زندگی اش اتفاقات مختلفی برای او می افتد. | در حاشیه جشنواره بیست و هشتم (1387) به صورت محدود منتشر شد. | پس از چند روز اکران کوتاه، دوباره به دلیل فشارهای سیاسی توقیف شد. | ۱۳۸۶ | سکانس بیست و ششم فیلم فجر. |
“سیشلیک” | محمدحسین مهدویان | زندگی کارگری را در یکی از شهرهای فقیرنشین تهران نشان می دهد که مورد ظلم رئیسش قرار گرفته و اکنون به دنبال راهی برای نجات خود و خانواده اش است. | در جشنواره نمایش داده شد، اما اکنون ممنوع است. | اغراق در تاریکی وضعیت کارگران یکی از دلایل اصلی توقیف فیلم است. | ۱۳۹۸ | در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر |
حاجی واشنگتن | علی حاتمی | داستان فیلم در دوران قاجار می گذرد و داستان مردی است که به عنوان اولین سفیر ایران به دور دنیا سفر می کند. | پس از 17 سال در سال 1377 منتشر شد. | نقد سیاسی | ۱۳۶۱ | اولین دوره جشنواره. |
“کمی غریبه باش” | بهرام بیضایی | در یک بمباران (در جنوب ایران در زمان جنگ ایران و عراق)، پسری به نام باشدکه ویران شدن خانه و خانواده اش را دید، خود را پشت میله ای انداخت و به خواب رفت و با بازکردن چشمانش به جنگلی (در شمال ایران) رسید. | در حاشیه هفتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و یک سال بعد اکران عمومی شد. | کمال خرازی گفت این فیلم ضد جنگ است و اگر اکران شود آتش می گیرم | ۱۳۶۴ | چهارمین دوره جشنواره. |
۲۴۵۲۴۵