ترند های روز

مراسم بزرگداشت نصرالله مدقلچی برگزار شد. صدایی ماندگار که ملکه دوبله در ایران است

به گزارش روابط عمومی خبرگزاری فارسیرو، بعدازظهر روز جمعه پانزدهم مهرماه 1403 پانزدهمین همایش بزرگ شعر و موسیقی به همت فولاد ماشین دیلیجان به همت نصرالله مدقلچی از پیشکسوتان فرهنگستان ارسباران برگزار شد. دوبله ایرانی. هنر به بهانه یک عمر تلاش و تولید مستمر و موثر در آستانه 80 سالگی خود را وقف حوزه صدا کرد.

کارگردانی و اجرای این مراسم را سجاد عزیزی آرام شاعر و دبیر کانون ادبی زمان بر عهده داشت.

ناصر ممدوح در ابتدا درباره نصرالله مدقلچی گفت: او صدای بسیار شناخته شده ای دارد. صدایی ماندگار که نیازی به تعریف ندارد. صدای او مورد توجه همه قرار گرفته و کارش فوق العاده است. سال های اولی که در دهه 40 آمد، من هم از دهه 40 وارد این حرفه شدم، آقایان مظفری، دائمی، ربیعی بودند که دوران خوبی بود. من در کنار این عزیزان بزرگ شدم و درس خواندم و برایشان آرزوی سلامتی دارم.

سپس حسین شایگان اظهار داشت: شاید هیچکس نتواند کار یک مدیر دوبلاژ و سپس گوینده را به عنوان مترجم قضاوت کند. خیلی خوشحال شدم که اخیرا همکاری من با آقای مدقلچی بیشتر شده است. همچنین دیگر با دوبله همکاری نمی کنم اما در 2، 3 سال اخیر چند فیلم با هم کار کرده ایم که معتقدم آثاری ماندگار خواهند بود. صدای او را همه می شناسند، اما شخصیت او را ما هم می شناسیم. فردی بسیار مهربان و دوست داشتنی.

علی زارعان نیز در این مراسم اظهار داشت: اولین تجربه دوست داشتنی همکاری با نصرالله مدقلچی در مجموعه آن شرلی بود. من در آن زمان در گروه کودکان کانال یک کار می کردم و آن شرلی از سال 1979 بود که در آرشیو گم شد و خیلی دیرتر پیدا شد. آقای مدقلچی هم به این کار تشویق کردند. در شعر اول این مجموعه، استفاده او از کلمات و کلمات در کنار هم و رسیدن به آن شرلی اتفاق عجیب و غریبی بود.

وی گفت: فصل دوم همکاری ما در شعر بود. میل عجیبی به شعر داشت و دارد. برای من خیلی جالب است که همیشه دنبال راه هایی برای شعر گفتن هستند. تجربه من با استاد در زمینه شعر شاید برای کسی که حافظ و غزلیات شمس و … را با هم بخواند کمتر خوش شانس باشد.

سپس شعری را که برای استاد سروده بود خواند.

سپس حامد مختارانی گفت: استاد مدقلچی مانند پدر من است و حق پدر شدن دارد. وقتی مرا دوست دارند و به من زنگ می زنند؛ به احترام آنها همیشه ایستاده پاسخگوی تماس هایشان هستم. خدمتشان کردم، آنها با من محترمانه رفتار کردند و با آنها درس خواندم. این افتخار را داشتیم که مجموعه ای از آثار مولانا را در استودیو با حضور دکتر شفیعی کدکنی و استاد امین گردآوری کنیم که به زودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در ادامه این مراسم عباس ساسین زاده گفت: هر نقشی را که می خواهید صداگذاری کنید صدای شما با آن شخصیت تغییر می کند و با آن تطبیق می یابد. به همین دلیل تمام نقش هایی که بازی کرده ماندگار بوده است. کار او از دهه 40 با نقش های کوچک شروع شد، معلمان خوبی داشت و علاوه بر صدای خاصش، استعداد و توانایی این را داشت که کارش را خیلی جدی بگیرد. او هنوز برای هر نقشی که بازی می کند تمرین می کند و سخت مطالعه می کند. به همین دلیل است که همه نقش های آنها ماندگار است.

وی گفت: در بین اساتید دوبلاژ در راس قرار دارد. گاهی که آقای مدقلچی به جای شخصیتی صحبت می کرد، می گفت که این کار مربوط به هنر دوبله است و برای آن احترام کامل قائل هستم.

فرشید شکیبا نیز در مراسم بزرگداشت نصرالله مدقلچی اظهار کرد: تفاوت کار آنها با دیگر مدیران دوبلاژ این است که واقعا تمام وقت خود را به آن اختصاص می دهند. یعنی اگر ترجمه مشکلی دارد بررسی کنند اثری که قرار است با صدای آنها تکثیر شود استانداردهای لازم را داشته باشد.

شکیبا در ادامه با تشکر از کانون زمستانی گفت: چه خوب است که افرادی را انتخاب می کنند که عاشق کارشان هستند و با علاقه برای مردم ایران کار می کنند.

محمد مصطفوی در بخشی دیگر از این مراسم گفت: تنها روز شما زندگی ماست. اولین بار استاد مدقالچی را در استودیو قرن بیست و یکم دیدم که در مورد دوبله نابینایان صحبت می کرد، چیزی که شاید در دنیا بی سابقه بوده است و حالا بعد از 15 سال اتفاقات خوبی افتاده است. آقای مدقلچی ما را به فیلم هری پاتر دعوت کرد و پس از دوبله آن فیلم با ما، شبکه چهار مستندی را با گروه ما کار کرد و دو مستند برای شبکه پنج با صدای هنرمندان گروه ما ضبط شد. بعد از آن یک قسمت از فیلم شرک را دوبله کردیم و 5 برنامه رادیویی را میزبانی کردیم. بعد از آن پرس تی وی گزارشی از کار ما انجام داد که باعث شد کشورهای دیگر کار ما را ببینند و 5 کشور نمونه کار دوبله کور خود را برای ما ارسال کردند. برای ما تعجب آور بود که معلم پایه این کار را گذاشت. دو بار تاجر پیشرو کشور شدیم و رتبه اول به مستند پشت صحنه فعالیت هایمان رسید.

مصطفوی گفت: سینما هندوستان نیز بر اساس همین گزارش پرس تی وی فیلمی ساخت که 47 میلیون دلار فروخت. بعد از آن افراد معلول دیده شدند و اتفاقات خوبی افتاد. برنامه رادیویی و مجری رادیویی به بچه ها اختصاص داده شد، جشنواره فیلم معلولین افتتاح شد و…

در ادامه این مراسم فریدون کیصری پور گفت: برخی شاعران وقتی شعر می گویند شاعر هستند. آنها را از صدایشان شناختم و با شعر مولوی در خاطرم ماندگار شدند. مرحوم مادرم به دوبله ایرانی به عنوان یکی از سرمایه های فرهنگی ما افتخار می کرد. آقای مدقلچی آنچه در صدای شماست در رفتار شما هم هست.

عماد رسولی همچنین گفت: وقتی به زندگی بزرگان نگاه می کنیم می بینیم افرادی که نامشان در تاریخ ثبت شده افرادی هستند که چارچوب هایی در زندگی خود داشتند و نه تنها مصمم بودند بلکه به آن پایبند بودند. رعایت چارچوب در کلام ساده و در عمل و در کار بزرگان بسیار مهم است. معلمان همچنان به چارچوب های خود پایبند هستند. این صدای جادویی همه جا جادویی است. وقتی با شما صحبت می کند و وقتی متنی را می خواند.

مراسم بزرگداشت نصرالله مدقلچی برگزار شد. صدایی ماندگار که ملکه دوبله در ایران است

وی ادامه داد: چند متن بود که استاد نخواند، چند پیشنهاد چند صد میلیونی برای یک متن توسط استاد رد شد؟ هر متنی را که می خواهند بخوانند با عشق ویرایش و تصحیح می کنند و کلماتی را که فکر می کنند جایگزین بهتری به فارسی دارند جایگزین می کنند و سپس می خوانند. من از استاد خیلی چیزها یاد گرفتم و مفتخرم که اینجا در مورد ایشان صحبت کنم.

سپس سجاد عزیزی آرام درباره نصرالله مدقلچی گفت که او امپراطور دوبله ایران است و سپس پیشکسوت هنر دوبله ایران با تشویق حاضران روی صحنه آمد.

مدقلچی در چند کلمه گفت: چه بگویم که لایق این همه مهربانی باشم؟ زبونم خیس شد اشکم جاری شد آه آه… این آه ناله نیست این آه از عشق توست که به من القا شده است. شاید 62 سال است که القا شده است. برای همه شما عزیزان آرزوی سلامتی دارم و از دوستان و بزرگواران عزیزی که از حقیر صحبت کردند تشکر می کنم.

سپس نصرالله مدقلچی به بهانه یک عمر تلاش و تولید مستمر و موثر در عرصه صدا در آستانه 80 سالگی با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

همچنین در این برنامه شاعران و آهنگسازانی چون هرمز علیپور، فریبا وکیلی، امیر مرزبان، علیرضا بدیعی، زهرا سلیم، صابر زادی، صابر سعدی پور و آقایان پژمان نور، وحید مهراد، علی فنادی، نوید نوبخت و کروش به ارائه آثار پرداختند. باقری به اجرای موسیقی پرداخت.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا