ترند های روز

آیشمن: فکر می‌کردم گناهانم مشمول گذشت زمان است، اما در 11 مه 1960 متوجه شدم که چقدر کورکورانه خوانده‌ام.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینروز جمعه 24 آذر 1340، آدولف آیشمن، رئیس اداره امور یهودیان دولت آلمان نازی، از سوی دادگاه ویژه اسرائیل به جرم قتل شش میلیون یهودی و دقیقاً شش ماه بعد، بار دیگر به اعدام محکوم شد. . در روز جمعه 20 خرداد 1341 در بیت المقدس قدس به دار آویخته شد. پس از سقوط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به آرژانتین گریخت. سرانجام پس از چند سال شناسایی و برای محاکمه به اسرائیل منتقل شد. روز پنجشنبه 8 شهریور 1341، سه ماه پس از اعدام آیشمن، این روزنامه گزارش داد که آیشمن در زمان زندانی شدن در اورشلیم (شهر قدس) یادداشت هایی نوشته است که به طور مرموزی آنها را فاش کرده است. ترجمه احمد مرعشی به صورت سریالی منتشر شد. ادامه این یادداشت ها را به نقل از روزشمار (تاریخ 15 شهریور 1341) می خوانید:

جالب اینجاست که اداره مهاجرت آرژانتین در ایتالیا مرا فقط از نظر بیماری به دقت معاینه کرد. قلبم را معاینه کردند، از ریه هایم عکس گرفتند، معده ام را معاینه کردند و حتی از آزمایش خون هم رد نشدند. آنها فقط سلامتی می خواستند. پاسپورت فراری دستش و اسم جدید برایشان مهم نبود. من خودم تعجب کردم که چطور ممکن است یک ناسیونال سوسیالیست به این راحتی زیر چشم پلیس چند کشور از اروپا به آمریکای جنوبی قاچاق شود.

قبل از اینکه کشتی لنگر بیاندازد و قاره کهن اروپا را به مقصد قاره جدید آمریکا ترک کند، آخرین مشکل غیرمنتظره برای من رخ داد. آنها از من خواستند که به پلیس ایتالیا بروم و برای آنها معرفی نامه بیاورم که می گوید ریکاردو کلمنت از تیرول جنوبی هرگز در زندگی اش گدایی نکرده است!

دوستان سیاسی و نظامی سابقم که در آن روزها دستیاران من بودند، بلافاصله این مشکلات را برطرف کردند و معرفی نامه مذکور را برای من تهیه کردند. به این ترتیب به عرشه کشتی رفتم و توانستم نفس راحتی بکشم. وقتی کشتی بالاخره از مرز جبل الطارق و داکار گذشت، برای همیشه با اروپا خداحافظی کردم. وقتی به این سفر رفتم 44 ساله بودم.

در آرژانتین از هر نظر احساس آرامش کردم. پس از مدت ها سردرگمی و سرگردانی، سازماندهی شدم، پول جمع کردم، کار پیدا کردم و مخفیانه همسر و فرزندانم را از اروپا به بوئنوس آیرس آوردم. فکر می کردم گناهانم مشمول گذشت زمان است و خودم فراموش کردم، اما در 21 اردیبهشت 1349 [۲۱ اردیبهشت ۱۳۳۹] وقتی سرنوشت آخرین تراژدی زندگی ام را روی صحنه آورد، متوجه شدم که چقدر کور خوانده ام و چقدر اشتباه کرده ام. 11 مه 1960، روزی که من ربوده شدم، روزی مثل روزهای دیگر بود. در ایستگاه مقصد از اتوبوس پیاده شدم تا به خانه برگردم. یادمه هوا تاریک شده بود. ماه مانند قرص کامل می درخشد و باد ابرها را بر روی ماه می وزد. بیست متر قبل از خانه ام ماشین بزرگی را دیدم. وقتی داشتم به ماشین نزدیک می شدم ناگهان چهار مرد از ماشین بیرون پریدند و با دستکش به من زدند. فکر می کردم دزدانی هستند که می خواهند لباسم را در بیاورند. کمی خیالم راحت شد چون چیز مهمی با خودم نداشتم و با خودم گفتم به زودی من را ترک می کنند و به کارشان ادامه می دهند. با مقاومت عینکم از چشمم افتاد. من کور و دست و پا چلفتی مانده بودم. با این حال، برای لحظه ای خود را نجات دادم و جیغ زدم.

سپس دست و پایم را گرفتند و به داخل ماشین انداختند. در حالی که من را با پتو پوشانده بودند، دست و پایم را با طناب محکم بستند. ضربه و لگد زیادی به من وارد نشد، ظاهراً آدم ربایان من همه مقدمات را انجام داده بودند و همه جوانب و احتیاط ها را رعایت کرده بودند. در راه مردی که کنار راننده نشسته بود گفت: آقای آیشمن لطفا ما را به دردسر نیندازید وگرنه باید گلوله به تمام بدن شما شلیک کنیم. با شنیدن این جمله عرق سردی روی بدنم جاری شد. متوجه شدم که آنها دزد نیستند، بلکه تروریست های اسرائیلی هستند و متوجه شدم که آغاز پایان کار من فرا رسیده است.

بعد از مدتی ماشین جلوی خانه ای ایستاد. مرا به اتاقی بردند، لباسم را درآوردند و لباس خواب ابریشمی پوشیدند. سپس مرا روی تخت انداختند و محکم به تخت بستند. از من پرسیدند آخرین ساعت چند غذا خوردم و آیا چیزی می‌خواهم؟ ولی اشتها نداشتم موقع خواب دستانم را باز کردند.

صبح روز بعد برایم صبحانه آوردند. مثل صبحانه، ناهار و شام روزهای بعد، بسیار مفصل بود. دیگر خیالات خام در سرم نیست. می دانستم که قرار است مرا از آرژانتین خارج کنند. اما ظاهراً در اجرای طرح او مانعی وجود داشت. فهمیدم که آنها هم مثل من می ترسند.

بالاخره یک روز یک بطری شراب قرمز به من دادند. نوار را از روی چشمانم برداشتند، سرم را تراشیدند و عینک زدند. لیوان هایی که به جای شیشه دارای صفحات دایره ای لاستیکی بودند. پس دوباره مرا کور کردند. شب دوباره مرا به تخت بستند، اما هر بار که از درد ناله می کردم، گره ها را کمی شل می کردند. رفتار او با من در این روزها کاملاً خوب بود.

از من آدرس و اطلاعات تماس همکار و دوست “اس اس”م، دکتر جوزف منگله، پرسیده شد و من پاسخ دادم: “من چیزی در مورد او نمی دانم.” آنها از من مقدار بیشتری درخواست کردند، اما من نتوانستم کمکی به آنها کنم. من واقعاً خیلی چیزها را نمی دانستم، بقیه چیزها را نمی خواستم فاش کنم چون نمی خواستم اسمم به خیانت آلوده شود.

از من پرسیده شد که آیا حاضرم در دادگاه “آلمانی” یا “چکسلواکی” حاضر شوم و من پاسخ دادم: “دوست دارم در کشور بی طرفی مانند سوئیس محاکمه شوم.” ربایندگان من پاسخ دادند که چنین چیزی امکان پذیر نیست زیرا سوئیسی ها از سوی من برای قضاوت من آسیبی ندیده اند. گفتم باشه حالا که سوئیس رو قبول نداری آلمان غربی رو پیشنهاد میکنم. اما یکی از آنها آب پاکی به دست من ریخت و به من اطلاع داد که قصد دارند مرا به اسرائیل منتقل کنند.

سرانجام وقتی دستانم باز شد و ویال به من تزریق شد، با نهایت وحشت متوجه شدم که لحظه حساس فرا رسیده است.

ادامه…

23259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا