ترند های روز

نقاشی های سید علی میرفتاح به عرصه هنر رسید

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نمایشگاه نقاشی «مرد سربز» به مناسبت هفته دفاع مقدس از ساعت 16 روز سه شنبه 12 مهرماه در نگارخانه عالی افتتاح شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری به همراه جمعی از اساتید هنرهای تجسمی مرتضی اسدی، ناصر سیفی، قدرت الله معماریان و استاد یوسف علی میرشکاک از این آثار بازدید کردند. در این نمایشگاه 12 اثر از سید علی میرفتاح با تکنیک اکرلیک و با مضامین دفاع مقدس و مقاومت فلسطین در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش حوزه هنری، تمامی این آثار که تعدادی از آنها متعلق به گنجینه شخصی میرفتاح است، امروز در مراسم افتتاحیه به فروش رسید.

میرفت: دیدم غزه نادیده گرفته می شود

میرفتاح درباره ایده خلق آثار این نمایشگاه گفت: با شنیدن خبر غزه شروع به کار کردم و آن را در فضای مجازی قرار دادم اما جایی به نمایش نگذاشتم. پنج تا از این آثار به غزه می پردازد. در فضایی که غزه نادیده گرفته شد، سعی کردم به عنوان یک وسیله ارتباطی عمل کنم و به همین دلیل در شبکه های مجازی منتشر کردم. از آنجایی که رنگ دائمی است، فکر کردم به تداوم ظلم و ستم مردم غزه کمک می کند، به ویژه برای کودکان غزه که درمانده هستند و نمی توانند کاری انجام دهند.

وی درباره سبک هنری به کار رفته در این تابلوها و متن چاپ شده روی هر کدام گفت: تکنیک اکریلیک روی بوم است و سعی کردم زیاد واقع بینانه نباشم. با وجود اینکه این واقع گرایی است، من خیلی در واقعیت گیر نکردم. من سال هاست که به دلیل مسائل مطبوعاتی کار نکرده ام. حالا که وقت آزاد دارم به این وادی برگشتم و از آنجایی که روزنامه نگار و نویسنده هستم و واژه ها به ذهنم می رسد، این پیوند شعر و واژه را که همراه با پنل ها به کار می بریم دوست دارم.

این هنرمند درباره آثار مربوط به دفاع مقدس گفت: این آثار پیوندی بود بین حس جنگ طلبی من و این مقاومتی که الان وجود دارد. شروع کردم به مرور عکس های جنگ و کار کردم و این آثار تولید شد. دوستان حوزه هنری آنها را دیدند و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه را دادند.

میرشکاک: کار میرفتاح مبتنی بر اندیشه و معناست

پروفسور یوسف علی میرشکاک نیز در گالری بالا حضور یافت و پروفسور میرفتاح را در بازدید از نمایشگاه همراهی کرد. استاد میرشکاک در پاسخ به سوال خبرنگار روابط عمومی مبنی بر تفاوت آثار یک نقاش که فقط در این وادی فعالیت می کند با آثار هنرمندی که نویسندگی و نوشتن بلد است، گفت: تفاوت کار او با یک نفر. که فقط یک نقاش است و به قول ما ناب و ساده، کارش مبتنی بر اندیشه و معناست. فرم، تکنیک، رنگ و خط در خدمت معناست. به این معنا که فن معنا را نمی خورد و معنا به فن لطمه نمی زند; سپس می توان آن را در مراحل و زمینه های مختلف تفسیر کرد.

این معلم و هنرمند برجسته دلیل این امر را سید علی میرفتاح ذکر کرد و گفت: این ویژگی ها نیز به دلیل سواد ایشان است. چون او فقط یک روزنامه نگار ابتدایی نبود. آنقدر خواند که نویسنده و منتقد خوبی شد. الحمدلله نگاهی داریم به یکی از میراث های موفق سید مرتضی آوینی.

پروفسور میرشکاک آثار این نمایشگاه را بسیار عالی توصیف کرد و افزود: اگر این نمایشگاه در کشورهای دیگر بود، برخی از تابلوها بلافاصله به فروش می رسید زیرا قدر هنر و هنرمند را بهتر می دانند. من رشد آقای میرفتاح را در گذشته شاهد بوده ام و دیده ام که چگونه جوانه ای بود که در زمینه های مختلف رشد می کرد و به ثمر می رسید.

در حاشیه این نمایشگاه هفت پادکست تصویری برای معرفی هفت هنرمند پیشکسوت هنر انقلاب در اختیار عموم قرار گرفت. از جمله این هنرمندان می توان به ابوالفضلعلی، حبیب الله صادقی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، حمید شریفی آل هاشم، مصطفی گودرزی و حسین خسروجردی اشاره کرد که از هنرمندان نسل اول عرصه هنر هستند و آثار تاثیرگذاری آنها در حوزه دفاع مقدس به یادگار مانده است. .

نمایشگاه «سربز بود دره من» از 14 تا 18 اردیبهشت 1403 شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 در گالری هنر بالا برای بازدید عموم دایر است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا