ترند های روز

«تهران، مهمانی بی پایان» گفته شد/ آغازی تازه برای ارکستر سمفونیک

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، اولین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران از مجموعه های بنیاد فرهنگی رودکی در سال 1403 با عنوان «از دنیای نو» به سرپرستی منوچهر صهبایی در خردادماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. پس از دو ماه تعطیلی رویدادهای موسیقی به دلیل تعطیلی ایام محرم و صفر و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، این ارکستر فصل جدید اجراهای خود را با رهبر میهمان آغاز کرد. شهریور ماه سال جاری.

به گزارش ایرنا، کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با عنوان «تهران، جشن بی نهایت» بعدازظهر چهارشنبه (7 شهریور) به رهبری آرش گوران به عنوان رهبر مهمان با اجرای آثاری از گئورگی سویریدوف، آرتورو مارکز، آرام خاچاتوریان برگزار شد. و لئونارد برنشتاین در تالار وحدت.

در این کنسرت رهبر ارکستر قطعات کمتر اجرا شده و سختی را انتخاب کرد. در ابتدا پس از حضور اعضا و کارگردان روی صحنه، قطعه «سوئیت بلیزارد» اثر گئورگی سویریدوف در 9 قسمت پخش می شود. ترویکا، والس، بهار و پاییز، عاشقانه، شبانی، راهپیمایی نظامی، مراسم وداع، طنین والس و جاده زمستانی اجرا شد.

گئورگی واسیلیویچ سویریدوف (زاده 16 دسامبر 1915 – درگذشته 6 ژانویه 1998) آهنگساز و پیانیست روسی، دانشجوی کنسرواتوار سن پترزبورگ و آهنگساز نئورومانتیک دوران شوروی بود. او در درجه اول به خاطر موسیقی سرود خود، به شدت تحت تأثیر سرودهای سنتی کلیسای ارتدکس روسیه و آثار ارکسترال خود، که اغلب از عناصر فرهنگ روسیه استفاده می کند، شناخته شده است. سویریدوف در موسیقی کرال خود از بافت های هارمونیک غنی و متراکم استفاده می کند و تونالیته ای رمانتیک دارد.

کولاک یا طوفان برفی داستان کوتاهی از الکساندر پوشکین در سال 1830 است. این داستان در سال 1964 فیلمی به کارگردانی ولادیمیر باسف به نام کولاک در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. موسیقی متن فیلم توسط گئورگی سویریدوف نوشته شد که بعداً موسیقی متن فیلم را در مجموعه ای به همین نام اقتباس کرد.

سپس ارکستر سمفونیک تهران قطعه دانزا شماره 2 (دانسون شماره 2) را از آهنگساز مکزیکی آرتورو مارکز اجرا کرد، این قطعه توسط دانشگاه خودمختار ملی مکزیک ساخته شد و در سال 1994 توسط ارکستر فیلارمونیک مکزیک به رهبری ارائه شد. کارگردانی فرانچسکو ساوین هنگامی که در سال 2007، ارکستر جوانان سیمون بولیوار ونزوئلا این کنسرت را در رپرتوار تورهای اروپایی و آمریکایی خود گنجاند. محبوبیت جهانی به دست آورد.

جذابیت ریتمیک قطعه با استفاده از تمپوها و ریتم های مختلف حفظ می شود. در این اثر، ادبیات موسیقی معاصر از مکزیک بازتاب سبک رقص به نام دانسون و بخش مهمی از هنر محبوب منطقه وراکروز در مکزیک را بیان می کند.

روایت موزیکال شهر شگفت انگیز.

پس از اجرای قطعه «رقص شماره ۲» استراحت کوتاهی صورت گرفت و پس از وقفه، ارکستر سمفونیک تهران در قسمت دوم قطعه «سوئیت بالماسکه» متشکل از پنج بیت از آرام خاچاطوریان را اجرا کرد.

آرام خاچاتوریان (زاده ۶ ژوئن ۱۹۰۳، تفلیس – ۱ مه ۱۹۷۸، مسکو) آهنگساز و رهبر ارکستر کلاسیک ارمنی گرجی بود. فضای شرقی حاکم بر ارکستراسیون آثار او جلوه خاصی در موسیقی خاچاطوریان ایجاد کرده است که توجه بسیاری از آهنگسازان و رهبران ارکستر را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. آثار او متاثر از موسیقی فرانسه، قفقاز و جنوب شرقی روسیه است. معروف ترین اثر او رقص شمشیر (بخشی از باله گویان) است که توسط هنرمندان بسیاری از سبک های مختلف اجرا شده است. علاوه بر این، کنسرتو پیانو و کنسرتو ویولن او از مهم‌ترین آثار اوست.

ارکستر سمفونیک تهران پس از اجرای قطعه “رقص شماره 2” قطعات “شهر شگفت انگیز” و “مامبو” از لئونارد برنشتاین را اجرا کرد که با استقبال و تشویق حضار مواجه شد و شور و شوق خاصی را در تالار وحدت ایجاد کرد.

لئونارد برنشتاین (زاده ۲۵ اوت ۱۹۱۸ – درگذشته ۱۴ اکتبر ۱۹۹۰) موسیقی‌دان، آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده، معلم موسیقی و پیانیست آمریکایی بود. او اولین رهبر ارکستر آمریکایی بود که مورد تحسین بین المللی قرار گرفت. برنشتاین در طول دوران حرفه ای خود چندین افتخار دریافت کرد، از جمله هفت جایزه امی، دو جایزه تونی، 16 جایزه گرمی و نامزد جایزه اسکار. در سال 1981 جایزه مرکز کندی را دریافت کرد.

او آثار زیادی نوشت که از معروف ترین آنها می توان به موزیکال های داستان وست ساید، پیتر پن و سرزمین عجایب، اپرای کاندید (که قطعه «درخشش و شاد باش» بسیار معروف است) و موسیقی فیلم در بارانداز اشاره کرد. . . برنشتاین همچنین نقش مهمی در احیای مدرن موسیقی گوستاو مالر ایفا کرد.

پس از پایان کار و رپرتوار، حضار ایستاده ارکستر را تشویق کردند و دوباره قطعه مامبو را به عنوان قطعه ای از بیز اجرا کردند.

با توجه به اینکه قطعات کمتر اجرا شده و سختی برای کنسرت «تهران، جشن بی نهایت» انتخاب شده بود، نوازندگان ارکستر توانستند اجرای قابل قبول و تحسین برانگیزی را ارائه دهند که رضایت مخاطبان را جلب کرد. هارمونی سازها به ویژه سازهای زهی از نکات جالب اجرای دیشب بود.

آرش گوران رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، مدیر هنری، آهنگساز و پیانیست متولد 1353 است که نزد اساتید مشهوری چون مارک استرینگر، هوریا آندرسکو، رودیگر بون و کریس تین فون گگن آموزش دیده است. گوران سابقه رهبری ارکستر فیلارمونیک ایران، ارکستر جوانان «موسیقی زمان»، ارکستر ملی ایران و ارکستر «سیوش» به رهبری همایون شجریان را در کارنامه دارد و هم اکنون به عنوان مدیر هنری و رهبر ارکستر تهران فعالیت می کند. . ارکستر فیلارمونیک.

گوران برای این اجرا عنوان «تهران، جشن بی نهایت» را که اقتباسی از کتاب «پاریس، جشن بی نهایت» اثر ارنست همینگوی است، انتخاب کرده است.

وی همچنین پیش از این درباره انتخاب عنوان «تهران، جشن بیکران» برای این اجرا گفت: این نام با هدف نشان دادن پویایی و شکوه شهر تهران انتخاب شده تا بتوانیم جشنواره ای از آواها و احساسات را به نمایش بگذاریم. در دل این شهر جاری شده است.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران گفت: انتخاب قطعات نیز نمایانگر وسعت موسیقی جهان است که در تهران با آغوش باز پذیرفته می شود و تبدیل به یک جشن فرهنگی بی پایان می شود.

گوران افزود: هر کدام از این آثار با صدای خود قطعه ای از پازل موسیقایی جهانی را تشکیل می دهند که در تهران گرد هم آمده و نشان دهنده تلفیق هنری شرق و غرب است و «جشن بی نهایت» در واقع تجسم همان بی نهایتی است که The The. موسیقی و هنر هدیه ای به شهر تهران است.

“تهران، جشن بیکران” اولین همکاری گوران با ارکستر سمفونیک تهران است و پیش از آن در سال 1392 رهبری ارکستر ملی ایران را بر عهده داشت، اما گوران به عنوان یک رهبر جوان توانست رفاقت قابل توجهی را در بین نوازندگان ایجاد کند و این امر اجرا را سرآغاز فصل جدیدی در فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران می دانند.

آنجا همه چیز عشق ما و ایران است.

یکی از نکات جالب اجرای این کنسرت توسط ارکستر سمفونیک تهران، یادداشت امیر عباس ستشگر، معاون آفرینش های بنیاد فرهنگی رودکی درباره فعالیت های این ارکستر در دفتر اجرا بود که ندیده ایم. چنین رویکردی تاکنون

متن یادداشت تمجیدی به این شرح است: “ارکستر سمفونیک تهران یک نماد فرهنگی است. شکلی کامل از معنای هنری در قالب صداها. اجرای پیش رو تلاش ستودنی هماهنگی رهبر ارکستر با نوازندگان است که متقابل آنهاست. عشق جریان دارد و ادامه دارد پیچیدگی رپرتوار اجرا از یک سو و برنامه فشرده از سوی دیگر کار را برای هر همکار سخت می کرد، اما این گروه محترم با برنامه ریزی و مشورت شورای هنری ارکسترها تلاش نکردند. برای سازش با ضعف و قضاوت قدرت بالای آن در این شب ها گوش های خود را رها کنید.

آنها امشب در این صحنه حضور دارند تا با صدای بلند اعلام کنند: ما از غرش امواج نمی ترسیم. آمدند تا بگویند: امید و تلاش، خورشید سوزان در دل زمینی هر هنرمند ارکستری است. امروز ما خود را در دوراهی تخیل می یابیم. جایی که آینده به جایگاه ما می نگرد. جایی که همه چیز هست، عشق ماست. ایمان ما ایران ماست.

همچنین یک کد QR بر روی کتابچه اجرا قرار داده شد که مخاطبان می توانند با اسکن آن نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص ارائه کنسرت به مسئولان بنیاد رودکی بیان کنند.

معرفی نوازندگان.

پدرام فریوسفی (کنسرت مایستر)، امیر میناس‌سپهر، فرزاد سعیدی، احسان شامی، عرفان شریف زاده، رایین نورانی، هومان جلالت، علیرضا خلج اسماعیلی، فرماهر حسن بیگلو، ملیکا زاده محمدی، هلیا محمدولی، سینا صالحی، هورام تورام. ملکی، سارا قاسمی، درسا مین سازی، سجاد صالح آبادی (ویولن یک)، مونیکا لران، ماهوش عسگری، پیمان شامی، سارا بیرم زادگان، مژان میرزایی، آرش جامع، آذین نصرتی، سارا نادری، علیرضا گلستان، نگین سمایی، بهنام آقاجانیان. خدایی، فرناز زندیه، عرفان جاودنیا، امیر مهزیار قاسمی (دو ویولن)، کاوه تصیری، امین زمان خان، پژمان اختی، آتنا زنگنه، پیمان ابوالحسنی، همایون هاشم زاده، زهرا عبدالزاده، مسعود پوربختی عاوید آه‌بختی، عمونگ بختری، نوازندگان: نظر، روشا تشیت (ویولا)، مجید اسماعیلی، کیانمهر کشاورز، نرگس فلاح پسند، سینا آذرآباد، علی آقاجانی، شهرزاد ماجد، زهرا کتابی، هلیا پورکریمی، روژان فلاح بردبار، هامون قادری، هستی علیزاده (ویولن فیض و عرفان). ). کنسرت دیشب ارکستر سمفونیک تهران بود.

همچنین مهدی کلانتری، پروانه انارکی، هادی اسماعیلی، محمدرضا جبار، آوا پویا کاشانی، کروش ملکی، نازنین احمدی و ستاره نامور (کنترباس)، شهرام رکویی و ماه سیما فلاحی (فلوت)، غزاله میرزازاده (پیکولو)، آرین قیتاسی و حسام صدفی نژاد (ابوا)، مینلی دانلیان و پگاه ولیخانی (کلارینت)، رهام ایرانخواه (بیس کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (باسون)، هومان باغی، نرگس تقی پور، روگینا صادقی، پارمیدا بهادران، امیرحسین راحینی و امیرحسین رافعی. (ترومپت)، علی ضرابی، مهسا خطیب زاده، امیررضا صالحی، آرمان فتاحی (ترومپت)، سپهر عباسی و آرین خدایار (ترومبون)، رامین براتی (ترومبون باس)، بابک میردادیان (توبا)، محمدرضا پناهی (تمپانی). ماهان ببری و مهیار ندظیم صدیقی (پرکاشن)، آرمان فهیمی (پیانو) و سروش گمی (درامز) از دیگر نوازندگان این ارکستر بودند.

این برنامه اولین شب کنسرت «تهران، جشن بیکاران» در تالار وحدت از مجموعه های تحت پوشش بنیاد رودکی بود که پیش از این روزهای 29 و 30 شهریور ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برنامه ریزی شده بود ، اما به دلیل استقبال مردم به شبی دیگر (7 شهریور) که به این کنسرت اضافه شد موکول شد.

ارکستر سمفونیک تهران در سال 1322 توسط پرویز محمود تأسیس شد. دوران طلایی این ارکستر بین سالهای 1351 تا 1357 به سرپرستی فرهاد میشکووا بوده است، این ارکستر هم اکنون زیرمجموعه بنیاد فرهنگی رودکی است و به سرپرستی دائمی منوچهر صهبایی به فعالیت خود ادامه می دهد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا