ترند های روز

پیشنهاد افشین علا به وزیر ارشاد در خصوص معاونت مطبوعاتی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، افشین علاء شاعر در یادداشتی در صفحه شخصی خود خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متأسفانه سال هاست که رسانه ها تهاجمی و نفرت پر از رقبای سیاسی را می شنوند. به گونه ای که گاهاً نهاد مقدس رسانه به ابزاری برای تخریب و حذف رقیب تبدیل شده است به جای شفاف سازی، موضع خود را با روابط بین جناح ها تنظیم کنند.

به گزارش ایسنا، اما حقیقت این است که رسانه ها جای حزب را نمی گیرند. رسانه ها پایانه نخبگان هستند، نه کانون نگاه تک بعدی و یک جانبه. آزادی مسئولانه رسانه ها هرگز در سایه مدیریت جناحی و ادبیات تحمیلی صاحبان قدرت نخواهد بود. زیبایی رسانه‌های امروزی «خبرنگاری راه‌حل‌محور» مبتنی بر تحقیق، نقد و اعتماد در جامعه است، نه تولید ادبیات در مورد تضادها و تضادهایی که در جریان حفظ منافع و جناح‌ها به وجود می‌آید.

هدف این است که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، این زون خطرناک بیش از پیش به جایگاه واقعی خود رهنمون شود. بدیهی است که دریافت کننده اصلی این مطالبه، مسئول مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. زیرا وزارت فرهنگ شایسته ترین رابط بین دولت و جامعه است و نقش موثری در ارتقای آگاهی عمومی دارد. این نقش مهم را اداره مطبوعات و اطلاع رسانی نیز ایفا می کند. معاون حکومت وحدت ملی می تواند با گستراندن چتر حمایت و مهر بر رسانه ها به رسانه ها کمک کند تا توانمندی های واقعی خود را در عرصه اطلاع رسانی، تحلیل و نقد منصفانه آشکار کنند. محیطی سالم که حاصل آن بازگشت «مرجع رسانه ای» از خارج از کشور به داخل کشور است.
پیشنهاد من به عنوان فردی که سال هاست با رسانه ها اعم از اصولگرا و اصلاح طلب همکاری می کنم. شاعر و روزنامه نگار جوان آقای «پدرام پاکاین» برای این سمت انتخاب شده است. نه به خاطر اشراف او در حروف، بلکه به دلیل ویژگی های متوسطی که برای ایفای این مقام لازم است. شاخص هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنم و معتقدم با داشتن این ویژگی ها می توانید به بخشی از اهداف فوق الذکر دست یابید:
1. او اصالتا روزنامه نگار است و از نوجوانی تا میانسالی، از سطح خبرنگار و دبیر گروه تا سردبیر و مدیر مسئول، چه در روزنامه ها و چه در خبرگزاری ها، فعالیت خود را در رسانه گذرانده است.
2. وی سال ها در همین معاونت کارشناس بوده و به مدت سه سال سمت «مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های ملی» را برعهده داشته و توانسته در تعامل با طیف های مختلف رسانه ای (هر دو اصولگرا) عملکرد موفقی داشته باشد. اصلاح طلب و غیره).

3. مدیران رسانه‌ها به واسطه این عملکرد دو بار با اکثریت قاطع او را به عنوان نماینده خود در هیئت نظارت بر مطبوعات که مهمترین نهاد حاکمیت رسانه است، انتخاب کردند.
4. او یک شخصیت غیر حزبی و بدون وابستگی حزبی است; پس هم به دستور آقای علی لاریجانی مدیر فرهنگی مجلس و هم به دستور آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مرکز اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی وزارت بهداشت دولت شهید رئیسی.
5. با توجه به تعلقی که به شعر و حوزه ادبیات و انسانیت دارد و آشنایی این حوزه با ایشان، رویکردی فرهنگی نسبت به رسانه دارد و انتظار می رود بتواند فضای عمومی رسانه را از زیر بیرون بیاورد. سایه سنگین رفتار بین جناح ها و فرهنگی تر کردن آن.
6. دانشجوی حقوق تا مقطع دکتری و وکیل پایه یک دادگستری. بنابراین با دانش حقوقی خود می توانید تعادل بین حقوق و حدود فعالیت رسانه ای را رعایت کرده و از افراط و تفریط در مقوله نظارت بپرهیزید.
7. دارای مسئولیت و درک مفهوم «تعامل بین دستگاهی» در نهادهای عالیرتبه دولتی مانند مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره.
8. او 47 ساله است و با کمی اغماض می توان انتخاب او را جوانی دانست.
9. پاکاین کارمند رسمی وزارت فرهنگ است. بنابراین انتخاب او «انتخابی از درون» است که باعث دلگرمی سایر کارکنان این وزارتخانه خواهد شد.
امید است با انتخاب وی به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ، شاهد شکوفایی رسانه و نشاط اهالی آن باشیم.

245243

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا