ترند های روز

محمدمهدی عسگرپور: مردم و سینما حال و هوای جشن گرفتن نداشتند

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، پس از گذشت چندین سال جشن روز ملی فیلم برگزار می شود اما این بار با لحنی دیگر خبری از ارزیابی آثار نیست و فرض بر این است که این جشن در نقاط مختلف شهر بنابراین فرهنگسراهای شهر تهران هر کدام میزبان بخشی از «روز ملی پاسداشت فرهنگی سینما» خواهند بود، از معرفی کتاب با موضوعاتی مانند فیلمنامه نویسی تا طراحی لباس و البته موسیقی، اینها رویدادهای فرهنگی هستند. کانون ها به برگزاری جشن روز ملی سینما با حضور مردم کمک کرده اند.

پیش از این رسول صدر عاملی، سخنگوی خانه سینما، درباره علت تغییر جشن روز ملی سینما گفت: آخرین باری که سینما خانه را جشن گرفتیم به سال ۱۳۹۷ و بعد از آن به دلیل ویروس کرونا و اتفاقات سال 1401، چند سال طول کشید «ما هیچ مراسمی انجام ندادیم. اگر قرار بود مثل گذشته جشن بگیریم، باید آثار را قضاوت می کردیم و جوایزی می دادیم، اما متوجه شدیم که همین طور است. وضعیت منصفانه نیست.”

این در حالی است که محمدمهدی اصغرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما، روز سه شنبه 29 شهریور 1403 در حاشیه بازدید از خانه موزه بتهوون (چمن آرا) توضیحاتی در خصوص شیوه جدید جشن روز سینمای ملی مراسم

وی گفت: به دلایلی که گفته شد، شرایط عمومی جامعه و سینما امکان برگزاری جشن سنتی را از سالن های سینما سلب کرده است.

اهالی سینما حوصله جشن گرفتن نداشتند

عسگرپور ادامه داد: بخشی از تصمیم ما در مورد ایده امسال به خاطر فضای روحی و روانی اهالی سینما بود که حال و هوای جشنی به معنای سنتی نداشتند و بخشی دیگر به این دلیل بود که این جشن برگزار نشده بود. چهار سال است که به صورت سنتی برگزار می شود، با وجود انباشت فیلم های این چهار سال، قابل توجه است که تا چه حد امکان برگزاری این مراسم به صورت رقابتی وجود داشت، به همین دلیل جلسات متعددی با مسئولان این فیلم ها برگزار کردیم اصناف فیلم در مورد این مسائل و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شاید امکان برگزاری مراسم به صورت سنتی وجود نداشته باشد.
او گفت: «ما به جای جشن گرفتن روز ملی سینما، بررسی کردیم که به چه ایده هایی رسیدیم و تصمیم گرفتیم ایده فعلی را اجرا کنیم.

ایده امسال را برای سال های بعدی تکرار کنید.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره تداوم ایده امسال برای سال های آینده گفت: فکر نمی کنم اگر جشن خانه سینما به همان شکل سنتی برگزار شود مانعی شود. این ایده سال است، یعنی می توان این ایده را هر سال تکرار کرد و حتی آن را گسترش داد و این ایده نه تنها در تهران بلکه در شهرستان ها نیز باید اجرا شود جشن سنتی سینما، اما این روند آغاز شد تا در سال های بعد نیز ادامه یابد.

آیا مردم از سینما فاصله گرفته اند؟

اصغرپور درباره تلاش برای نزدیک کردن مردم به سینما گفت: واقعیت این است که اگر بگوییم مردم از سینما فاصله گرفته اند، می توان به آمار فروش برخی فیلم ها اشاره کرد و معلوم می شود که مردم فاصله نگرفته اند، اما واقعیت این است که رابطه مردم با ژانرهای مختلف سینما تغییر کرده است مخاطب خاص خود را داشتند، اما تقریباً از بین رفته اند و ما دیگر این فیلم ها را نداریم، می توان گفت رابطه جامعه و سینما تغییر کرده است.

رئیس هیئت مدیره کازا دل سینه در پایان گفت: باید تلاش کنیم رابطه مردم و سینما را گسترش دهیم، بخشی از این اقدام از سوی خود سینما مفهوم تماشای فیلم است. بخشی دیگر به فضای سینما مربوط می شود، در سال های اخیر مفهوم سینما به تماشای فیلم تبدیل شده بود و تماشای فیلم نیز به معنای تماشای یک مقدار فیلم است، بنابراین سینما روز به روز محدودتر می شد این یک آسیب بزرگ بود.”

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا