ترند های روز

احیای عروسک “دارا و سارا” برای کودکان نسل Z

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، فرهاد فلاح در گفت وگو با ایسنا، درباره شخصیت پردازی برای محصولات مرتبط با کودک مانند کتاب، انیمیشن، اسباب بازی، لوازم التحریر و … توضیح داد: این موضوع بخش مهمی از نیازهای روزمره جامعه ما است. ، وقتی صحبت از ارائه الگو برای کودکان می شود، موثر هستند. بخشی از تجربه کانون در طراحی شخصیت به کتاب ها و بخشی از تجربه کانون در طراحی عروسک های دارا و سارا در چند دهه گذشته برمی گردد.

وی به یکی از مصوبات شورای معاونین کانون پرورش فکری اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس کانون تصمیم به احیای عروسک های دارا و سارا گرفت. می خواهیم مشکلات گذشته را حل کنیم و در بازاریابی و تولید محتوای عروسک های دارا و سارا سیستماتیک عمل کنیم تا علاوه بر خود عروسک ها بتوانیم برای کتاب، انیمیشن، نمایش و … نیز محتوا تهیه کنیم.

وی ادامه داد: از 27 تا 30 شهریور جشنواره نمایش های کودک و نوجوان در مرکز تئاتر کانون در بوستان لاله تهران برگزار می شود. 16 گروه برگزیده با حدود 250 هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره شرکت خواهند کرد. در این جشنواره عروسک های دارا و سارا معرفی می شود تا کودکان و نوجوانان با تولید محتوایی در حوزه نمایشی با این دو عروسک ارتباط برقرار کنند.

معاون فرهنگی پروش فکری تاکید کرد: بنا داریم خانواده ای از شخصیت های عروسکی را به مرور طراحی و راه اندازی کنیم که عروسک های دارا و سارا یکی از نمونه های آنهاست.

تاکید بر «بازاریابی» و رفع نواقص گذشته

فلاح ادامه داد: یکی از اصلی ترین مسائلی که در گذشته در رابطه با دارا و سارا رخ داد این بود که محتوای دیگری برای آن ها تولید نشد و تنها دو عروسک منتشر شد که در چرخه بازاریابی قرار نگرفتند. از آنجایی که دارا و سارا سابقه طولانی دارند، تصمیم گرفتیم نقاط ضعف گذشته را اصلاح کنیم و انواع آن را تولید کنیم.

در سال های اخیر حتی در تولید عروسک نیز مشکلاتی وجود داشت و گفت: از نظر ساخت چالش هایی داشتیم، به عنوان مثال بخشی از آن در تولید موی عروسک خود را نشان داد. در حال بررسی و مطالعه برای رفع این کمبودها هستیم. حتی فکر می کردیم بتوانیم تولید عروسک های دارا و سارا را با چین پیش ببریم.

فلاح تاکید کرد: با این حال بیش از هر چیز چرخه تولید محتوا در اطراف دارا و سارا مهم است به گونه ای که فیلم، نمایش، کتاب، لوازم التحریر و… مربوط به شخصیت های این دو عروسک طوری طراحی شده است که کودک بتواند با این عروسک ها همذات پنداری کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ شخصیت عروسکی برای کودکان در حوزه فعالیت های فرهنگی وجود ندارد، تصریح کرد: شخصیت های عروسکی فعلی برای بزرگسالان هستند و حرف های بزرگسالانه می زنند، در حالی که اکنون به دنبال طراحی عروسک های منحصر به فرد برای کودکان و نوجوانان هستیم.

عروسک های سکسی نیاز به تولید محتوا دارند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری ادامه داد: مدتی است که شخصیت انیمیشن «بچه باهوش» را به عنوان شخصیتی جدید برای کودکان معرفی می کنیم که حتی در اکران فیلم های دیگر کشورها نیز حضور پیدا کرده است. اما باید برنامه ریزی کنیم که این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم از این شخصیت محتوای فرهنگی دیگری تولید کنیم.

فلاح گفت: در نظر داریم برای شخصیت «بهچه زرنگ» حدود 400 محصول تولید کنیم که از این تعداد تاکنون نزدیک به 30 محصول تولید شده است. اگر چرخه بازاریابی برای هر شخصیت دیگری به طور کامل دنبال شود، آرام آرام برای کودکان جذاب تر می شود. در سرتاسر دنیا فیلم ها و انیمیشن های مفصل و جذابی پشت عروسک های معروف ساخته اند. بنابراین عروسک باید با جریانی کار کند که طول عمر بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری کانون پرورش فکری با شورای فرهنگ عمومی برای تحقق رویداد طراحی شخصیت «پارسه آرا» گفت: این کار در راستای ترویج طراحی شخصیت به عنوان یک کار علمی و نهادینه شده انجام شد.

آیا دارا و سارا محدودیت فیزیکی دارند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه کانون پرورش فکری برای تولید عروسک های دارا و سارا با محدودیت ها و معلولیت های جسمی، توضیح داد: در حال حاضر تصمیم نهایی در مورد دارا و سارا نداریم اما در نظر داریم از ظرفیت محبوبیت استفاده کنیم. گروه ها در این زمان به عنوان مثال، ما به برجسته کردن عروسک “Mochulo” کمک کردیم که مربوط به کودکان مبتلا به سندرم داون است. در مرکز رشد فکری، قصد نداریم به طور مستقل وارد همه عرصه ها شویم، اما می توانیم آن را تسهیل کنیم. اخیرا یک نمایش عاشورایی با حضور عروسک «موچولو» برای کودکان مبتلا به سندروم داون برگزار کردیم.

فلاح با اشاره به تصمیم کانون پرورش فکری مبنی بر تولید دارا و سارا بر اساس اقلیم ها و فرهنگ های مختلف کشور گفت: یعنی تولید این عروسک ها بر اساس فرهنگ سیستانی، آذری، شمالی و …. در حال حاضر سیاست تولید محتوا برای مناطق مختلف با زبان و گویش فارسی است، اما بعداً می‌توانیم برای هر فرهنگ با توجه به نیازسنجی محتوای ویژه تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه عروسک های دارا و سارا در حال حاضر بر تولید محتوا بر اساس نمایش متمرکز شده اند، ادامه داد: البته اگر این نمایش در شهرهای مختلف ارائه شود، گوینده عروسک با لهجه همان منطقه صحبت خواهد کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فخری با بیان اینکه نمی توان برآورد دقیقی از زمان تولید انبوه عروسک های دارا و سارا داشت، گفت: پس از افتتاح عروسک به سراغ اجراهای استانی و حضور خواهیم رفت. عروسک در برنامه های رادیویی و تلویزیونی. مهم است که کودکان از این عروسک ها پیام های اخلاقی دریافت کنند.

وی در خصوص برنامه های کانون پرورش فکری برای پرهیز از مشکلات گذشته برای تولید و بازاریابی شخصیت های دارا و سارا تصریح کرد: سیاست کلی کانون این است که به جای اشتغال به سمت عاملیت حرکت کنیم. قرار نیست ما همه کارها را در حوزه تولید انجام دهیم، بلکه باید بخشی از کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا با همکاری مرکز تولید، کار ادامه پیدا کند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا