ترند های روز

پیام درگذشت جلیل تجیل

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، جلیل تگلیل، مترجم، بازبینی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، متولد 1313، در سن 90 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت، پیام تسلیتی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است: استاد پیشکسوت و چهره ماندگار ادبیات فارسی شادروان دکتر جلیل تجلیل پس از عمری پربرکت سرشار از تلاش علمی، شاگردی و خدمات فرهنگی وطن را ترک کرد.

وی در آذربایجان به دنیا آمد، یکی از عزیزترین اقوام زبان فارسی بود و در زندگی خود در اعتلای زبان و ادبیات فارسی کوشید. بسیاری از اساتید کنونی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها افتخار رهبری کلاس‌های ایشان و بهره‌گیری از سخاوت او را داشته‌اند و آداب و روش‌های تدریس را از او که به دین و تقوا و اخلاق معروف است آموخته‌اند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی این مصیبت وارده را به جامعه علمی و دانشگاهی، همکاران و دانشجویان دانشگاه تهران به ویژه بازماندگان محترم تسلیت عرض نموده و برای این استاد فقید از درگاه پروردگار مهربان آمرزش و آرامش خاطر مسئلت دارد. »

در ادامه، اکبر ایرانی، مدیرکل پژوهشگاه میراث مکتوب در پیامی نوشت: درگذشت دکتر جلیل تجلیل، استاد زبان فارسی دانشگاه تهران را تسلیت عرض می‌کنم که وی نویسنده چندین اثر بود. آثاری از جمله معانی و بیان، اسرار البلاغه، صحیح المریطر الاشار، خواجه نصیر طوسی و نقشبند سخن.

او زمانی مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه بود و مدتی نیز مدیر گروه زبان فارسی دانشکده ادبیات بود. این فرصت را داشتم که یک سال در دانشگاه توفیق دانشجو باشم و از حضور ادبی آن بهره ببرم.

او از معدود اساتید ادبیات فارسی بود که دیده ام که با لهجه شیرین آذربایجانی، ادبیات کلاسیک و متون کهن فارسی را با بیانی آرام و گاه موزون با ارتعاشی خاصی که در جوهر صدایش نهفته بود، شیوا می خواند. . ، در کنار زبان بدن و حرکات دست، به مخاطبانش آموزش داد و تاثیر گذاشت.

یادش گرامی و روحش قرین رحمت الهی باد.»

برخی از آثار خلیل تجلیل در زمینه تالیف، ترجمه و تنقیح عبارتند از: «الغدیر»، «میارالعشر خواجه نصیرالدین طوسی»، «گزیده متون ادبیات فارسی»، «معانی و بیان»، «بازی های الفاظ در. حوزه ادبیات فارسی، «گروه سخنرانی»، «فن وصنعت ادبی»، «تحلیل اشعار اسرار البلاغه»، «مهدی کیست؟»، «شرح مسائل تاریخ و وصاف»، کتابداری نوین در اسلام».

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا