ترند های روز

پیامی از اوشین برای رادیو

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، سریال «دور از خانه» شب گذشته از شبکه تماشا پخش شد. شبکه تماشا هفته گذشته با برگزاری یک نظرسنجی جایگزین سریال های باکس آفیس تلویزیون شرق شد و از مخاطبانش خواست که بین سریال های «سال های دور از خانه»، «تاجر پوسان»، «امپراطور دریا» و «اوکی نیو» یکی را انتخاب کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، 27 هزار نفر در این باره پیام ارسال کردند که 51 درصد از آنها درخواست پخش سریال «سال های دور از خانه» که در ایران با نام «اوشین» شناخته می شود را داشته اند. اگرچه این نظرسنجی با مشارکت طیف وسیعی از مخاطبان انجام نشده است، اما می توان از نتایج آن به درک دقیق تری از مخاطبان دست یافت.

اوشین کی بود؟

«سال‌های دور از خانه» به نویسندگی هاشیدا سوگاکو و کارگردانی گروهی از سینماگران، سریالی ژاپنی بود که از 4 آوریل 1983 تا 31 مارس 1984 پخش شد و در دهه 1960 در قالب 77 50 یک پخش شد. اپیزودهای دقیقه ای درباره کارگردان سیمای ایران. این سریال در بین مردم ایران محبوبیت زیادی پیدا کرد. این مجموعه داستان زندگی دختر فقیری را روایت می کند که روزی صاحب بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در ژاپن می شود و مشکلات و سختی های ژاپن در طول جنگ جهانی دوم را شرح می دهد.

چه کسی می خواهد اقیانوس را ببیند؟

سریال های اقیانوسی یا “سال های دور از خانه” را افرادی که 40 سال یا بیشتر دارند به یاد می آورند. سریالی که در اواسط دهه 60 در ایران پخش شد، از اولین و معدود سریال های خارجی بود که رادیو و تلویزیون ایران پس از انقلاب برای عموم مردم پخش کرد، مورد توجه قرار گرفت و محبوب شد. ضرب المثل ها و ضرب المثل های زیادی در مورد این سریال در فرهنگ عامه ایران شکل گرفت و پس از انقلاب جامعه ایران شاهد یکی از اولین سریال های خارجی این دوره بود و در گفتگوها و مراودات روزمره شهروندان علاوه بر تلخی ها. و مضمون شکننده جنگ تحمیلی، حرف ها و تحلیل های زیادی هم درباره تاریخچه این سریال شنیده شد.

این سریال عمدتاً توسط جوانان و طبقات متوسط ​​ایران در دهه 60 دنبال شد. خانواده ها و زوج های جوانی که بچه های زیر 10 سال داشتند و شاید تنها تفریح ​​این نسل و این قشر از شهروندان در سال های جنگ بود.

اما اکنون نسل اول بینندگان این سریال حداقل بالای 40 سال سن دارند و به نظر می رسد نظرسنجی سیما به نوعی تکمیل کننده این فرضیه باشد.

27000 نفر در نظرسنجی فوق شرکت کردند و 51 درصد از آنها گفتند که دوست دارند سریال اوشن را ببینند. این بدان معناست که احتمالاً بیش از 13000 نفر از این پاسخ دهندگان حداقل بالای 40 سال سن دارند. این سیگنالی برای تحلیل مخاطبان تلویزیون است. مخاطبان سیما را بیشتر شهروندان متولد دهه شصت، پنجاه، چهل، سی… تشکیل می دهند… به خاطر همین اعتبار، نسل جوان و نوجوان امروز کمتر رسانه ملی را تماشا می کنند و احتمالا ارتباط چندانی با آنها ندارند.

بررسی

آیا این گفته درست است؟ خبرگزاری های ایران در سال ۱۳۹۸ گزارشی از وضعیت مخاطبان رادیو و تلویزیون منتشر کردند که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس یک نظرسنجی تهیه شده بود. این پژوهش با حضور نمونه ای متشکل از 15606 نفر به صورت مصاحبه حضوری در 31 استان کشور انجام شد.

این نظرسنجی حاکی از آن است که افراد در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه بیشتر از افراد بی سواد یا با تحصیلات عالی، زنان خانه دار بیشتر از سایر گروه های فعال در این نظرسنجی و همچنین افراد در پایین ترین وضعیت شغلی و در طبقه متوسط ​​اقتصادی بیشتر از تلویزیون استفاده می کنند. نسبت به دیگران

علاوه بر این، بر اساس داده های نظرسنجی، افراد 41 تا 64 ساله بیشتر از سایر گروه های سنی (15 تا 25 سال و 26 تا 40 سال) از برنامه های رادیویی استفاده می کنند. این شاخص صحت فرض اول را تقویت می کند که مخاطبان برنامه های سیما از نسل 40 سال به بالا هستند. نکته دیگر اینکه نظرسنجی فوق در سال 2019 یعنی 4 سال پیش منتشر شده است. بنابراین احتمالاً با توجه به اتفاقات این دوره و افزایش سن پاسخگویان، می توان گفت که مخاطبان رسانه ملی پیر شده اند و نسل جوان کمتر رغبتی به تماشای برنامه های این رسانه دارند. به نظر می رسد تلویزیون در سال های اخیر در وضعیت بسیار عجیبی قرار دارد و نتوانسته مخاطبان زیادی از نسل جوان را به خود جذب کند. آمارها این را ثابت می کند و اگر روند فعلی ادامه یابد، مطمئناً وضعیت عجیب تر خواهد شد. صداوسیما با بودجه کلان در این سال ها نتوانسته پاسخگوی نیازهای مردم باشد و بارها رسانه ها گزارش های مهمی از کاهش اقتدار رسانه ای خود منتشر کرده اند.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا