ترند های روز

«یک نفس تا نقط» و «ها مشهد» زندگی امام یازدهم را در قالب رمان مرور می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، رمان «یک نفس تا نگاه» روایتی از زندگی امام حسن عسکری (ع) و تلاش شیعیان آن حضرت در اجرای دستورات آن حضرت و تلاش برای نزدیک شدن به امام معصوم و درک آن حضرت است. . .

داستان با جوانی به نام هامون در ایران و شهر ری آغاز می شود. هامون فرزند عطار ری معروف است که مدیر امام حسن عسکری (ع) و هماهنگ کننده نمایندگان و مدیران آن حضرت در شهرهای مختلف ایران است. هامون از طریق پدرش از زندگی پنهانی شیعیان امام زمان خود مطلع می شود و شرح عشق پدرش به امام، نحوه تعامل با او و دستورات او را می آموزد. اما بالاخره زمان او را به سامرا و قصر خلیفه وا می دارد تا به امام نزدیک شود. اما مقصد نهایی او زندان و در نهایت ارتباط با امام و خانواده و… است.

«یک نفس از نفس تو» رمانی با نوعی نگارش تاریخی مذهبی است. رمانی پر از صحنه های تعلیق و گریز و همچنین شرح زندگی و زندگی پنهانی شیعیان امام یازدهم در میان خادمان خلیفه وقت. جوانی قهرمان داستان، هامون، در کنار شجاعت او که در قالب وجود ذهنی و روانی او روایت می شود، به شیرینی داستان نیز کمک می کند.

«یک نفس تا نقط» در طول روایت خود سعی کرده از مرثیه ها و توصیف های احساسی فاصله بگیرد و در عوض صحنه و موقعیتی را ترسیم کند تا مخاطب خود را در جغرافیای واقعه داستان کشف کند. در شهر ری و در زمان حیات و بعد از حیات عبدالعظیم حسنی. در بازارهایی که پر است از گوش و چشم بدخواهان و جاسوسان و تعریفی از زندگی و وفاداری در خانواده ای کوچک.

این رمان همچنین در به تصویر کشیدن منظومه فکری یک جوان در دیدار و عشق به امام زمانش تلاش ستودنی دارد. تلاشی که سعی کرده از شعارگرایی فاصله گرفته و به واقعیت ضرورت داستان نویسی نزدیک شود و از این منظر کارکرد خود را فراتر از داستان به یک کار آموزشی تبدیل کرده است.

H استرس دارد

رمان «هاا مشهد» درباره زندگی حکیمه خاتون (س) و حدیثه خاتون (علیها السلام) است و روایتی از روزهای پر التهاب امام حسن عسکری و امامت امام زمان (عج) است.

ها مشداد از چند منظر حرف های تازه ای برای مخاطبانش دارد. این داستان ابتدا روایتی از زندگی و روزگار دو امامی است که در میان مردم آنچنان که باید شناخته شده نیستند. این بدان معناست که اسماعیلی هوشمندانه دیدگاه خود را در این داستان انتخاب کرده و با پردازش تاریخ این واقعه سعی در گشودن فصل جدیدی در بازخوانی این دوران داشته است.

از دیگر نکات قابل توجه این داستان فضاسازی و شخصیت پردازی داستان است که نویسنده به خوبی از پس آن برآمده است. اگرچه نویسنده این داستان طولانی ترجیح داده است که زبان روایی خود را در این داستان به زبانی مدرن و غیر تاریخی انتخاب کند، اما صحنه‌پردازی او برای روایت داستان و همچنین توصیف شخصیت‌هایی که در داستان خود به کار برده است، به همان اندازه است. قصد او از روایت داستان را محقق کرده است. از جمله این قسمت ها می توان به صحنه های اهل بیت از رویارویی امام (ع) با سربازان، شرح ظاهر و رفتار و در نهایت رفتار ایشان اشاره کرد.

هاا مشهد با استفاده از عناصر کلامی و روایی، رمانی است که می تواند رویدادهای تازه ای را به همه کسانی نزدیک کند که امیدوارند نکات ظریفی را در دل تاریخ کشف کنند و زندگی اهل بیت را در دل تاریخ بدانند. مضمون و سبک روایی بدیع و جذاب و لحظات شیرینی را برای آنها فراهم می کند.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا