ترند های روز

«کارنامه بندر بیدخش» بهرام بیضایی در خانه هنرمندان/ نمایشی که با اصرار مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نمایش «کارنامه بندر بیدخش» یکی از کارهای خاطره انگیز بهرام بیضایی است که در سال ۱۳۷۶ با بازی زنده یاد پرویز پورحسینی و مهدی هاشمی اجرا شد و هم اکنون قرار است با جلسات اکران فیلم ادامه پیدا کند. . از مجموعه تئاترهای انجمن منتقدان و نویسندگان و پژوهشگران تئاتر ایران.

به گزارش ایسنا، اگر پرویز پورحسینی و مهدی هاشمی اصرار بر اجرای نمایش «کارنامه بندر بیدخش» نداشتند، شاید این نمایش هرگز اجرا نمی شد. اما این دو بازیگر که تجربیات درخشانی با استاد خود بهرام بیضایی داشتند، در نهایت او را متقاعد کردند که این نمایش را اجرا کند.

زنده یاد پورحسینی در گفت و گو با منصور خلج که در سریال ماندگاران صحنه منتشر شد، با بیان اینکه بیضایی بار اجرای این نمایش را بر دوش نداشت و معتقد بود برای اجرای این نمایش با او قراردادی بسته نمی شود، اظهار داشت: نمی توانست دستمزد بازیگرانش را بدهد اما پورحسینی و هاشمی که خاطرات خوبی از همکاری با بیضایی داشتند به او اطمینان دادند که قرارداد برایشان مهم نیست و فقط به دنبال تجربه های جدید در عرصه بازیگری هستند. تا خاطره ای دیگر از کارش با استادش تجدید شود و آن این بود که در دهه 70 نمایش «کارنامه بندر بیدخش» در تالار چارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می شد.

بر این اساس و بر اساس اعلام این انجمن، بیست و ششمین برنامه از سلسله اکران فیلم های تئاتر برجسته با همکاری انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر ایران و سینماتک خانه هنرمندان ایران به اکران فیلم تئاتر «کارنامه بندخش» اختصاص دارد و پس از اکران این فیلم در سالن نمایش و جلسه نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (مجری) برگزار می شود. ) و علیرضا نراقی (تئاتر انتقادی).

بوندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جام ساخته و معلوم می شود که بیدخش اوست. او با اطمینان کامل انواع دانش را به شاه می آموزد و جم با این دانش بر جهان حکومت می کند. اما جم، بندر را تنها نردبانی برای بالا می داند و قدرت چشمانش را کور کرده است. بندر بیدخش را فراموش کرد و از ترس اینکه روزی بندر دانشمند این دانش را به دشمن بیاموزد، او را به زندان «روینه دژ» که با دست و دانش خود بندر ساخته شده بود انداخت. بندر در گوشه زندان به گذشته خود نگاه می کند و می نالد که چرا اینقدر به شاه خوش بین بوده و هنگام ساختن دژ حداقل راه فراری را برای فرار نگذاشته است.

بیضایی برای اولین بار این نمایش را در فاصله بهمن ۱۳۷۶ تا اردیبهشت ۱۳۷۷ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر با بازی پرویز پورحسینی (در نقش جم) و مهدی هاشمی (در نقش بندار بیدخش) اجرا کرد.

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا