ترند های روز

چند وجهی: وقتی یک دنیا برای سینما کافی نبود/ نگاهی به روند جدید سینما

ریحانه اسکندری: خاستگاه استفاده از مفهوم چندجهانی نه تنها به فیلم های ابرقهرمانی بازمی گردد، بلکه سینمای مستقل و علمی تخیلی نیز اولین میزبان این مفهوم جذاب بودند. اما به طور کلی می توان به این نکته اشاره کرد که سینمای ابرقهرمانی توانست برای اولین بار از این مفهوم با بهترین جلوه های ویژه بصری پیشرفته برای روایت داستان استفاده کند و آن را به یک گرایش مهم و گسترده در سینما تبدیل کند.

هدف این گزارش بررسی ابعاد گسترش استفاده از چندجهانی در سینما است.

Multiverse به معنای وجود جهان های مختلف با ابعاد دیگر شخصیت های معرفی شده قبلی و همچنین قوانین متفاوت از قوانین جهان های قبلی است. از این نظر ممکن است شخصیت اصلی ظاهری کاملا متفاوت داشته باشد و با جنبه های جدید و بسیار متفاوت با مخاطب روبرو شود. یکی دیگر از ویژگی های این سبک این است که امکان تغییر کامل وقایع فیلم های قبلی یا حتی رویدادهای تاریخی وجود دارد و به همین دلیل این سبک روایت پیچیدگی ها و سختی های خاص خود را دارد.

ترکیبی از چندجهانی و داستان سرایی؛ اولین بار کی بود؟

کتاب های مصور و مصور اولین کتاب هایی هستند که به مفهوم چندجهانی می پردازند. دی سی یکی از اولین شرکت هایی بود که این مفهوم را به مخاطبان معرفی کرد. این اتفاق در کمیک Flash in Two Worlds که در سال 1961 نوشته شد، رخ داد. این کتاب شخصیت معروف “فلش در دو جهان” را به گونه ای متفاوت نشان می دهد، فلش مدرن (بری آلن) با فلش کلاسیک (جی یونانی) در داستان و سپس اتفاقات جالبی می افتد. پس از این داستان، دی سی توانست مخاطبان را برای تغییرات شخصیتی و جهانی بیشتر آماده کند. به عنوان مثال، پس از فلش، او همین کار را با شخصیت بتمن انجام داد و نسخه های تغییر یافته تری از این ابرقهرمان را به مخاطب نشان داد. مثلاً بتمن در دنیاهای تاریک که معمولاً فضای بسیار جدی دارد و بتمن در دنیاهای روشن که معمولاً یک شوخی در داستان وجود دارد.

بعد از کمپانی دی سی، مارول در سال 1977 با کمیک “What If?” او شروع به استفاده از مفهوم چندجهانی در کتاب های مصور خود کرد. این کتاب به بررسی سناریوهای مختلف برای شخصیت ها می پردازد. به عنوان مثال، این کمیک از مخاطب سوالاتی می پرسد که اگر یکی از شخصیت ها زودتر بمیرد یا حتی توسط شخص یا چیز دیگری حذف شود، چه اتفاقی می افتد.

دو شخصیت دکتر لوکی و دکتر استرنج در شکل گیری چندجهانی مارول بسیار موثر بوده اند. یکی از کارهایی که مارول انجام داده، معرفی سرزمین های مختلف با اعداد مختلف است که هر کدام شرایط و قوانین متفاوتی دارند. به عنوان مثال، زمین اصلی مارول زمین 616 است، اما زمین های دیگری مانند زمین 828 هستند که شخصیت دکتر استرنج در آن معرفی شده است.

اولین بار در سینما.

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، موضوع چند وجهی در سینما به فیلم های ابرقهرمانی محدود نمی شود و اتفاقاً این مفهوم برای اولین بار در فیلم های علمی تخیلی استفاده شد.

«فیلم درهای کشویی» (1998) یکی از اولین فیلم هایی است که از چندجهانی در روایت استفاده کرده است. داستان در مورد عواقب سوار شدن یا نرفتن به یک قطار است و نشان می دهد که چگونه هر دو انتخاب می توانند دو دنیای موازی کاملاً متفاوت ایجاد کنند. در همان سال فیلم دیگری به نام «بدو لولا بدو» ساخته می شود که داستان دختری را روایت می کند که سه شانس برای تغییر سرنوشت دارد.

علاوه بر این ها می توان به «بی نظیر» (2001)، «زمینی دیگر» (2011)، «آقای. هیچ کس» (2009) و «همه چیز، همه جا، یکباره» (2022).

البته اول از همه در فیلم هایی مثل «این یک زندگی شگفت انگیز» محصول 1946 یا حتی «ماتریکس» محصول 1999 می توان مفهومی شبیه به مفهوم چندجهانی را دید.

این فیلم ها علمی تخیلی و سینمای مستقل هستند که این رویکرد را ادامه داده اند. پس از این، سینمای ابرقهرمانی نیز با تبدیل کمیک به فیلم یا سریال، این شیوه داستان گویی را با جلوه های بصری عالی و کیفیت بهتر و جدی تری به مردم نشان داد.

مانند کتاب‌های مصور، دی‌سی چند جهان‌های خود را قبل از مارول باز کرد و در این زمینه پیشگام بود.

انیمیشن، لیگ عدالت: بحران در دو زمین (2010)، انیمیشن لیگ عدالت: پارادوکس نقطه فلش (2013)، سری بحران در زمین های بی نهایت (2019 تا 2020)، انیمیشن سوپرمن: پسر قرمز (2013) 2020، “لیگ عدالت زک اسنایدر” ” (2021) و “فلش” (2023)، از جمله کارهای تصویری شرکت دی سی در زمینه چندجهانی

فعالیت بصری جدی مارول نیز با فیلم «دکتر استرنج» در سال 2016 و با آثاری چون «انتقام‌جویان: پایان بازی» (2019)، مجموعه «لوکی» (2021)، مجموعه انیمیشن «چه می‌شد؟» آغاز شد. )، «فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (2021)، «دکتر استرنج در چند جهان جنون» (2022) و … ادامه یافت.

در مجموع به نظر می رسد که از دید مخاطبان و کارشناسان، عملکرد دی سی در ساخت و تولید کمیک بهتر از مارول بوده است، اما در بحث آثار سینمایی و سریالی مارول، توانسته عملکرد بیشتری داشته باشد. به طور منظم .

چند وجهی: وقتی یک دنیا برای سینما کافی نبود/ نگاهی به روند جدید سینما

دلیل جذابیت چندجهانی برای مخاطب چیست؟

به طور کلی، ایجاد جهان های متعدد و طیف گسترده ای از رویدادهای مختلف برای یک شخصیت می تواند برای مخاطبان بسیار جذاب باشد. یکی از دلایل قانع کننده جذابیت چندجهانی برای مخاطبان، توانایی دیدن نسخه های مختلف شخصیت های مورد علاقه آنهاست. عموم مردم علاقه زیادی به دیدن این شخصیت در موقعیت های مختلف دارند و نمونه بارز آن در فیلم Spider-Man: No Way Home (2021) است. جایی که مردم از حضور سه مرد عنکبوتی محبوب و شروران خاص آنها استقبال کردند و فیلم به موفقیت بزرگی دست یافت.

نکته دیگر اینکه چند وجهی ها شرایطی را ایجاد می کنند تا مخاطب خود را از قید و بند موقعیت های عادی رها کند و به نوعی از آن بگریزد. در جهان چندگانه، همه قوانین شکسته شده است. این مضمون زندگی فراتر از حالت زندگی روزمره را خلق می کند و به این ترتیب ذهن بینندگانی که طرفدار ایده فرار از واقعیت هستند راضی می شود.

ایجاد پرسش‌های روان‌شناختی و فلسفی درباره جهان‌های موازی، مانند آنچه در فیلم «همه‌چیز به یکباره» (2022) رخ داد، شاید یکی دیگر از عوامل محبوبیت این ژانر باشد.

از نظر اقتصادی؛ چندجهانی: یک ایده برنده

تا اینجای کار و تنها با یک نگاه می توان ایده استفاده از چندجهانی در سینما را یک موفقیت اقتصادی دانست.

این موقعیت احتمالاً به این دلیل است که چند وجهی برای طیف وسیع تری از طرفداران و مخاطبان جذاب است. به عنوان مثال، وقتی هر سه مرد عنکبوتی در فیلم حضور دارند، طرفداران هر کدام از آنها به طور جداگانه پای فیلم می نشینند یا زمانی که همه ابرقهرمانان اصلی در یک فیلم حضور دارند، معمولاً مخاطب را به سمت این فیلم می کشاند. ایده برای درک اینکه نویسنده چگونه این سؤال را مطرح کرده است و چگونه هر یک از شخصیت ها هنگام مواجهه با یکدیگر پیش می روند. به طور کلی، ایده چندجهانی از نظر تبلیغات گزینه های بهتری را برای نویسندگان و تولیدکنندگان ارائه می دهد.

چند وجهی: وقتی یک دنیا برای سینما کافی نبود/ نگاهی به روند جدید سینما

از نمونه های بارز فروش خوب این ژانر می توان به «مرد عنکبوتی: بدون راه خانه» با فروش 1.9 میلیاردی اشاره کرد که یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هالیوود و جهان است. «همه چیز همه جا به یکباره» نیز با وجود بودجه 25 میلیون دلاری به فروش 103 میلیونی دست یافت.

چالش برانگیز و مشکل ساز

از نظر تولید و تولید می توان این سبک فیلمسازی سه بعدی را سخت دانست.

یکی از نکات در قسمت داستان نویسی است. فیلمنامه نویسان در داستان سرایی چندجهانی با مشکلات متعددی روبرو هستند. یکی قابل درک بودن برای مخاطب، دیگری استفاده درست از کمیک و ناامید نکردن مخاطب و دیگری ایجاد جذابیت و داستان واقعی مستقل از جلوه های بصری.

نکته دیگر جلوه های ویژه بصری است. این فیلم ها نیاز به تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته ای برای ایجاد تصاویر دارند و به دلیل هزینه بالایشان، این مشکل می تواند فیلمسازی مستقل را نسبت به شرکت هایی مانند مارول و دی سی دشوارتر کند. این در شرایطی است که شکست یک فیلم یا سریال در پروژکتور و پخش آن حتی برای این شرکت ها یک شکست اقتصادی مهلک تلقی می شود. بنابراین ریسک کمتری در این بخش رخ می دهد.

یکی از بزرگترین چالش ها در ایجاد چندجهانی، انتظارات بالای مخاطبان است. پس از ایجاد اشکال مختلف چندجهانی، انتظارات مخاطب بسیار بیشتر از این است که صرفاً به دلیل کیفیت بالای تصویر، به راحتی از پس طرح بگذرد. یکی دیگر از دلایل توقع بالای مخاطب از داستان این است. که بسیاری از آنها پس از خواندن کمیک به سراغ فیلم ها، سریال ها و انیمیشن های خود می روند و به همین دلیل حتی ایرادات کوچک داستان را نمی پذیرند.

آیا مخاطب اشباع خواهد شد؟

در سال‌های اخیر، عموم مردم مارول را به‌ویژه به دلیل ظهور فیلم‌ها و سریال‌های چند وجهی مورد انتقاد قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد که مردم از این سبک به عنوان یکی از خطرات احتمالی خسته شوند. البته انتخاب های اشتباه مارول و دی سی در زمان تولید آثارشان را نیز می توان از نظر طرح و کاربردهای متعدد مقصر دانست، اما در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

منتقدان بر این باورند که استفاده از ژانرهای جدید کمدی یا عاشقانه در آثاری با پیرنگ چندجهانی ممکن است ناجی این سبک از فیلمسازی باشد. علاوه بر این، برخی از کارشناسان معتقدند استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و رشد این حوزه علمی می تواند این فیلم ها را هیجان انگیزتر کند.

با در نظر گرفتن درآمدزایی و جذب مخاطب در این بخش، باید دید شرکت های سازنده فیلم، نویسندگان و تهیه کنندگان چه ایده هایی برای جلوگیری از شکست آن خواهند داشت.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا