ترند های روز

چاپ پنجم «دین چه فایده!؟» اثر سید مهدی شجاعی در بازار کتاب/بازخوانی استفهامی از چالش های دین در عصر جدید

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نام سید مهدی شجاعی برای بسیاری از خوانندگان ادبیات به ویژه ادبیات در زمینه مسائل دینی و اجتماعی در ایران شناخته شده است. شجاعی تجربه پخته ای در بیان سیره عرفانی و زیبای ائمه و نیز قلمی تیز در خوانش انتقادی رفتارهای اجتماعی در قالب داستان های کوتاه و بلند کسب کرده است، به طوری که سال ها پس از انتشار بسیاری از کتاب هایش در این دو مقوله همچنان مخاطبان نسل جوان جامعه به سراغ این کتاب می روند. آثار او ناپدید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
شجاعی در «دین چه فایده!؟» او تلفیقی زیبا از این دو تجربه ساخته و اثری خلق کرده که نه داستانی است و نه متنی عرفانی. بلکه به دنبال خوانشی پرسشگر از چالش های دین در عصر مدرن با طنز ملایم و البته با استفاده از عناصر زبانی ساده است.

شجاعی برای این موضوع کتاب خود را با روش اثبات معکوس و برشمردن برخی از آسیب های اجتماعی و فرهنگی ساختارهای زیستی در جامعه دینی آغاز می کند و قدم به قدم پیش می رود و با نفی گزاره های ساده استنباط شده از این مبحث، درباره کارکردهای واقعی دین. در زندگی اجتماعی

هنر شجاعی در این متن ترسیمی دقیق و بی طرفانه از مختصات زندگی و زیستن در دنیای پیرامون انسان معاصر و ترسیم مختصات و نیازهای اوست. سپس به نقاط اصطکاک اندیشه دینی و این زندگی جدید می پردازد و سعی می کند پاسخ های خود را به پرسش هایی که قرار است راهنمای نویسنده باشد بازخوانی و تحلیل کند و پرسش محوری کتاب را به گونه ای منطقی و معتبر نشان دهد. با قرار دادن خود در جایگاه مخاطب و هدایت آنها به نتیجه مطلوب.

شجاعی که پیش از این در قالب داستان و متون روایی در این زمینه صحبت کرده است، در این اثر به ساخت و بافت جدیدی از متن دست یافته است که نتیجه آن خلق متنی است که وزن متون تخصصی و علمی را به دوش نمی کشد. برای مخاطبان شما با خود حمل می کند و مانند یک متن تاریخی نیست که به هیچ مخاطبی مرتبط نباشد. متن روایی – استنباطی این کتاب ابزاری برای برقراری ارتباط با توده کثیری از مردمی است که علاقه مند به خواندن متنی درباره یکی از مهمترین موضوعات روز زندگی شخصی و اجتماعی خود هستند و البته در این بین نویسنده این هنر را داشته است که این متن را در زبان و سبک روایی خلق کند تا جهانی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا