ترند های روز

پیوست اربعین از رسانه عاشورا/ رسانه ابر تحریم نیست

به گزارش فارسیرو، روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: تأثیر تاریخی و تمدنی نهضت حماسه آفرینی، آگاهی و فریاد اهل بیت امام حسین (ع) در این اسارت، ظلم را شوکه و نورانی می کند. بنی امیه و عبیده…بن زیاد به عنوان «رابط رسانه ای عاشورا» داستانی ماندگار و دگرگون کننده تا امروز و برای همیشه بوده است. هنگام بازگشت کاروان اهل بیت علیهم السلام به اتفاق جابر بن عبد… انصاری و جمعی از بنی هاشم، راه کربلا و زیارت قبور شهدای عاشورا را انتخاب می کند. برخی روایت های تاریخی) زیارت اربعین و این زیارت تاریخی صدای حسین بن علی (ع) را به عنوان وسیله ارتباط جهانی از آن روز تا به امروز به سراسر جهان رسانده است.

اربعین فقط برای سیدالشهدا (ع)

جدای از اشارات روایی و تاریخی اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) در منابع حدیثی از جمله کلام مبارک امام صادق (ع) که «بهشت و فرشتگان آسمان چهلم برای حسین (ع) خون گریستند. ایام» (مستدرک الوسائل ص 215)، گسترش مناسک اربعین و پیوستن به جابر بن عبد… انصاری و جوانان بنی هاشم در مسیر زیارتی سیدالشهدا علیه السلام به خود در طول تاریخ. نمونه عینی قدرت رسانه ها و نفوذ حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت عراق است. به گونه ای که حتی مراسم اربعین و بزرگداشت آن به پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) توجه نشده است، زیرا یاد اربعین، شهادت حسین (ع) باعث خون تازه می شود. جریان . در رگ های شیعیان است و همه را به قیام خدا چه فردی و چه جمعی وادار می کند.

چرا اربعین رسانه است؟

امروز نمی توان از مراسم باشکوه اربعین که در سال های اخیر شکوه و نفوذ جهانی پیدا کرده صحبت کرد و از جنبه های رسانه ای آن صحبت نکرد. رسانه ای که ریشه در حماسه آفرینی ها و فریادهای ظلم ستیزی و عدالت خواهی اسرای اهل بیت (علیهم السلام) در سوریه و پس از واقعه عاشورا دارد. دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، رئیس گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه می گوید: هر زائری که در راهپیمایی اربعین حسینی قدم می زند، پیام اربعین سید و سالار شهیدین را به همه مخاطبان منتقل می کند. جهان

اربعین یکی از ابعاد رسانه ای عاشورا است.

اسماعیلی طبا با تاکید بر اینکه مراسم پیاده روی اربعین حسینی یکی از ابعاد رسانه ای فرهنگ و مکتب عاشورا است، گفت: باید در نظر داشته باشیم که این پیوند رسانه ای درس های مهم و بزرگی برای ما به ارمغان می آورد و خلاصه اگر بخواهیم نگه داریم. ما زنده ایم اهداف قیام حضرت اباعبدا…حسین (ع) باید در زنده نگه داشتن پیام ایشان و انتشار و ترویج آن در جهان بکوشیم.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه افزود: به همین دلیل است که می بینیم پس از قیام عاشورا، این سنت بزرگ پیاده روی و این حرکت عظیم انسانی صدها سال در عراق ادامه دارد و شیعیان و مسلمانان و حتی برخی از غیر مسلمانان جهان در این حرکت عظیم معنوی شرکت می کنند.

ویژگی های رسانه ای اربعین

وی همچنین با بیان اینکه باید اربعین را رسانه ای بسیار قدرتمند و البته مقدس بدانیم و ابعاد و زوایای آن را تفسیر و تحلیل کنیم، اظهار داشت: کارشناسان علوم ارتباطات کارکردهای رسانه را برمی شمرند و بر این اساس به نظر من پیاده روی اربعین این جنبش بزرگ کارکردهای اصلی رسانه را بر عهده دارد. برخی از کارکردهای رسانه در علوم ارتباطات عبارتند از: کارکرد آموزشی، اطلاع رسانی، ایجاد همبستگی، بسیج مردمی، برقراری ارتباط بین نسل ها و همه این ویژگی ها را در رسانه بزرگ در مسیر اربعین تا آینه می بینیم.

اولین تابع؛ اربعین راهی برای دیدار با حسین (ع)

آیا نمی توان راهپیمایی بزرگ اربعین را بزرگترین راهپیمایی انسانی دانست؟ اگر چنین باشد، روزی توجه جهانیان را به خود جلب خواهد کرد. این موضوع و جنبه های آموزشی مراسم اربعین توسط استاد اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تحلیل می شود: این رسانه (اربعین) بسیاری از آموزه های حسینی را برای همه مردم جهان تشریح می کند. جهان در زمینه آموزش؛ مردمی که قیام عاشورا و فلسفه آن را نمی شناسند، وقتی راهپیمایی عظیم اربعین را می بینند و این حرکت عظیم و شاید بزرگ ترین راهپیمایی بشری در جهان را از طرق مختلف می بینند، یکی از کارکردهای مهم این نهضت تربیت است. در واقع کسانی که قیام امام و فلسفه و ماهیت و دلایل این قیام را نمی دانند با مشاهده این راهپیمایی بزرگ همه اینها را می آموزند یعنی قیام حسینی و فلسفه را می شناسند. قیام حسینی و این یکی از مهمترین کارکردهای رسانه ها، اربعین است.

کارکرد دوم اطلاع رسانی از فرهنگ امام حسین (ع) است.

این کارشناس حوزه ارتباطات به اصحاب رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: کارکرد دوم در حوزه اطلاع رسانی است چرا که این راهپیمایی مردم را از اقتدار، همبستگی، وحدت، انسان دوستی و مهمان نوازی آگاه می کند. از همه مهمتر این پیام را به مخاطبان خود می رساند که رسانه اربعین، رسانه منتظران حضرت مهدی (عج) است. به عبارت دیگر، این اعمال بزرگ قدرت، تمرین بزرگ انتظار است. در واقع ما این پیام را به جهانیان می رسانیم که شما شاهد این مانور باشکوه اسلامی به عنوان یک مانور انتظار هستید.

اربعین وسیله ای برای خنثی کردن تبلیغات ضد دینی است

رسانه اربعین در حرکت جهانی خود سعی دارد توجه جهانیان را به فرهنگ اصیل اسلامی جلب کند. اسماعیلی طبا با اشاره به این موضوع می گوید: یکی از ابعاد پیاده روی اربعین این است که می بینیم عاشقان امام حسین (ع) چگونه با عشق و صمیمیت از زائران امام حسین (ع) پذیرایی می کنند. حتی کفش های زائران را واکس می زنند و لباس هایشان را می شویند. این نشان دهنده نوعی انسان دوستی و مهمان نوازی مسلمانان است. این یکی از کارکردهای رسانه ای اربعین است و می تواند تبلیغات ضد دینی و شیعه را که در حال حاضر برخی از مردم دنیا روی آن کار می کنند خنثی کند.

اربعین و 4 عنصر ارتباط.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در علوم ارتباطات مدل های ارتباطی مختلفی داریم، ادامه می دهد: هر مدل ارتباطی حداقل از یک فرستنده تشکیل شده است. ابتدا یک پیام و کانالی که این پیام را به مخاطب منتقل کند. هر مدل ارتباطی حداقل شامل این 4 عنصر است. همه این عناصر در پیاده روی بزرگ اربعین وجود دارد. فرستنده و تولید کننده پیام راهپیمایان شرکت کننده در پیاده روی اربعین هستند و خود تولید کننده پیام و ارسال کننده پیام هستند و واسطه و کانالی که این پیام را از فرستنده (عابر پیاده) دریافت می کند. اقتدار این پیاده روی باشکوه و پیام این همایش باشکوه پیام قیام است. عاشورا برای مسلمانان و شیعیان پیام اقتدار است، زیرا پیام انسان دوستی، نوع دوستی و مهمان نوازی است و پیام آنهاست. که منتظر حضرت مهدی (عج) هستند.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه 2 می گوید: در نهایت به گیرندگان پیام می رسیم که در هر مدل ارتباطی بحث مخاطب و گیرنده پیام را در بر می گیرد. گیرندگان این پیام همه مسلمانان و شیعیان و عاشقان امام حسین (ع) هستند. در واقع گیرندگان پیام، دشمنان اسلام و مسلمانان و دوستداران پیامبر هستند. دوستان این نهضت پیام اقتدار و امید و دشمنان این نهضت پیام توجه به اقتدار مسلمانان را از این رسانه بزرگ اربعین دریافت می کنند.

پوست رسانه ای اربعین عاشورا

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، بدون شک اربعین، شاهکار کاروان اهل بیت(ع) در نشر پیام عاشورا در قالب یک پیوست رسانه ای، عامل جهانی شدن عاشورا شده است. و قیام سیدالشهدا (ع). دکتر اسماعیلی طبا نیز به تفصیل به این موضوع می پردازد: پس از شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا(ع)، حماسه دیرینه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) پیام شهدا را به ارمغان آورد. کربلا و در رأس آنها امام حسین (ع) تا امروز پس از 14 قرن به دست ما رسیده است. در واقع نهضت امام زین العابدین علیه السلام و عمه بزرگوارشان زینب کبری علیهاالسلام همان دلبستگی رسانه ای به کربلا و عاشورا بود که همچنان تأثیر شگرفی بر همه مشتاقان و پیروان حق بر جای می گذارد. . .

رسانه های ابری را نمی توان تحریم کرد

اما مگر می شود امروز عاشورا و امتداد فرهنگی و رسانه ای آن را در رسانه ها یعنی نهضت بین المللی «اربعین» ندید؟ در همین راستا دکتر مهرداد توکلی راد، جامعه شناس، هجمه های شدید رسانه ای و تحریم های اطلاع رسانی علیه جامعه یک میلیونی اربعین را غیرقابل انکار می داند و می افزاید: اربعین به خودی خود یک ابر رسانه است و امکان تحریم پیام های رسانه ای اربعین وجود ندارد. ; البته مسئولیت شیعیان در زمینه معرفت و تلاوت مکتب عاشورا و واقعه اربعین بیشتر است. از سوی دیگر واقعه عاشورا یک حرکت است و نهضت در جامعه شناسی سیاسی معانی خاص خود را دارد، اما عاشورا حرکتی زنده و پویا است که هزاران سال است تکرار شده است. واقعه کربلا دو واقعه مهم دارد یکی عاشورا و دیگری اربعین.

2323

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا