ترند های روز

وقتی اردکانیان با تدبیر فرهنگی مصرف برق را کنترل کرد/فرهنگی سازی با اقدامات فرهنگی امکان پذیر است نه با فشار!

ماهرخ عباسپور: نلسون ماندلا، رهبر بزرگ آفریقای جنوبی، معتقد بود که هنر می تواند پلی بین فرهنگ ها و نژادهای مختلف باشد. وی گفت: هنر می تواند به ما کمک کند تا عمیقاً در روح دیگران نفوذ کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

حتما این روزها پیامک ها و تبلیغات محیطی در زمینه کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی دریافت کرده یا دیده اید و یا حتی یک قدم جلوتر دچار قطعی برق شده اید. این قطعی ها و تلاش برای هشدار به شهروندان در این منطقه به معنای وجود مشکلات بسیار جدی در حوزه مصرف برق است. بسیاری دلایل متعددی را برای این اتفاقات در نظر می گیرند که یکی از آنها قیمت پایین آب و برق است.

اما چگونه می توان این کار را با زور، تهدید و فشار انجام داد؟ قطعا نه، پاسخ به این سوال بسیار ساده است، تعامل فرهنگی با مردم ایجاد کنید و برای پیشبرد این موضوع از طریق فرهنگ و هنر اقدام کنید. در واقع هنر زبان مشترک همه انسان هاست و می تواند به ما کمک کند تا به یکدیگر نزدیک شویم و دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنیم. ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات، افکار و عقاید است و به ما کمک می کند به سوالات اساسی زندگی پاسخ دهیم و در آن معنا پیدا کنیم.

اما چه ارتباطی بین دو موضوع صرفه جویی در مصرف آب و برق و هنر وجود دارد؟ مشکل کمبود انرژی و عدم مصرف صحیح سال هاست که بر انرژی سایه افکنده است و جامعه ما امسال و سال گذشته مانند سال های گذشته با این معضل دست و پنجه نرم کرده است، اما این همه سال چه تفاوتی با هم دارد. 1400؟ ? تعامل و همکاری رضا اردکانیان وزیر نیرو در دولت حسن روحانی با عبدالعلی علی عسگر رئیس وقت سازمان صدا و سیما برای فرهنگ سازی در حوزه اصلاح الگوی مصرف.

در آن زمان که صداوسیما هنوز بخشی از مخاطبان خود را از دست می داد اما هنوز 20 میلیون نفر داشت، وزیر نیرو تصمیم گرفت به مردم اطلاع دهد و مردم را آگاه کند که باید از صدا و سیما کمک بگیرند.

مشکل اصلی کجا بود؟

وزیر نیرو در همان زمان اعلام کرد که سالانه به طور متوسط ​​یک میلیون مشترک جدید داریم و ظرفیت تولید بر اساس این افزایش تعدیل می شود. در سال 1400 تخمین زده می شد که افزایش 2000 مگاواتی نسبت به سال 2019 وجود داشته باشد، اما از آنجایی که واحدهای بخار نتوانستند در همان سال برای تعمیر از سیستم خارج شوند، این امر به تعویق افتاد و میزان تولید کمتر از حد برآورد شده بود. از سوی دیگر، با از کار افتادن نیروگاه های هسته ای برای تعمیر، حدود 1000 مگاوات کاهش یافت و شرایط محیطی از جمله خشکسالی تأثیر مضاعفی در کاهش تولید برق داشت.

در آن سال ها که بسیاری از مردم به دلیل وجود کرونا آسیب های اقتصادی جدی می دیدند، راه حلی به نام ماینینگ ارز دیجیتال که با استفاده از برق انجام می شد رایج شد (این مشکل همچنان وجود دارد). استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال باری معادل 2000 مگاوات بر دوش سیستم وارد کرد و این موضوع به عنوان یک مشکل تلقی شد و باعث شد که تنها 17 درصد از برآورد 9 میلیارد یورویی برای تولید 17000 مگاوات برق در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد.

سه اقدام رادیویی و تلویزیونی برای توسعه فرهنگی

زمانی که قرار شد این تعامل ایجاد شود، رئیس سازمان صدا و سیما سه سوال راهبردی را مطرح کرد. اولاً تولید برنامه‌های کوتاه مدت و مکرر آگاهی‌رسانی و فرهنگی در کوتاه‌مدت که شامل مقالات کوتاه نمایشی، گزارش‌های آموزنده، برنامه‌های گفتگو، زیرنویس و … می‌شود. دوم تولید برنامه های نمایشی اعم از سریال و مستند که تاثیر عمیق تری دارد و برای برنامه های میان مدت و بلندمدت قابل استفاده است و دوم راه اندازی کمپین و ایجاد کمپین که سرمایه گذاری در بخش تبلیغات و تاثیر بالایی دارد.

نکته دیگر اینکه علاوه بر رادیو و تلویزیون در فضای مجازی، IPTV های رسانه ملی (تلویزیون های تعاملی) بیش از 20 میلیون بازدیدکننده داشته و با پخش برنامه هایی در زمان های پرمخاطب این شبکه ها حتی در زمان پخش به نتیجه رسیده اند. مسابقات ورزشی و برنامه های محبوب

فقط در صحبت های مدیر صرفه جویی کنید

نتیجه کدام بود؟ به عنوان مثال، یک بار در 30 تیرماه ساعت 14، همزمان با فراخوان یک مجری تلویزیون برای مصرف بهینه برق، مردم به طور همزمان حدود 400 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کردند که این مقدار معادل تولید برق از یک نیروگاه

این رویه حتی در زمانی که صداوسیما بخشی از مخاطبان خود را از دست داده بود می‌توانست مؤثر باشد، اما نکته اصلی این است که چرا اقداماتی که نیازمند فرهنگ‌سازی هستند، اکنون به این شکل پیش نمی‌روند؟ آیا ممکن است این عدم همکاری به دلیل کاهش بیشتر مخاطبان تلویزیون و افت ضریب نفوذ این رسانه باشد؟

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا