ترند های روز

وزیر پیشنهادی فرهنگ چه برنامه هایی دارد؟

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هم اکنون به عنوان مدیر مسئول موسسه اطلاعات و روزنامه و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی فعالیت می کند.

صالحی از حوزه علمیه تحصیل کرد و در دانشکده فلسفه نیز خواند. وی در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر علمای برجسته وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و… به تحصیل پرداخت. هر چند که لباس روحانیت نمی پوشد. صالحی در مباحث فلسفی از ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی نیز بهره برده است. از سال 1370 به تدریس دروس مربوط به فقه، فلسفه و کلام اسلامی در روستا و دانشگاه پرداخت.

شما برنامه های خود را در قالب متن 9 صفحه ای اولویت بندی کرده اید.

در ابتدای این برنامه آمده است: اگرچه حفظ و تقویت اصالت و هویت ایرانی- اسلامی عامل اصلی معنا بخشیدن به کنشگری در جایگاه سیاست گذاری و اجرای سیاست در تمامی عرصه های اداری کشور است، اما وزارت کشور فرهنگ و جهت گیری اسلامی به عنوان بدنه اصلی نظام فرهنگی کشور. این اهمیت باید به عنوان یک رکن محوری در برنامه ریزی مدیریت و اداره امور فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد. استانداردهای مشخص شده در چشم انداز کشور و محتوای مفاد. مربوط به مسائل فرهنگی در برنامه هفتم توسعه کشور نیز مؤید معنای فوق است.

اما سوال مهم در این زمینه این است که چگونه می توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای رسیدن به هدف متعالی متحول و نوآوری کرد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید توجه داشت که اکنون مرجع پاسخگویی به این سوال، اختیار برنامه های خرد و اقدامات عملیاتی نیست، بلکه قبل از پاسخ خرد به این سوال، باید در سطح حاکمیتی به این سوال پاسخ داد امور فرهنگی، زیرا از یک سو، فعال بودن آژانس در رویدادهای فرهنگی در دهه های اخیر از یک سو و رویدادهای مهم در سطح ملی و جهانی از سوی دیگر، باعث شکل گیری چندین موضوع مهم در مدیریت فرهنگی کشور مهمترین این موضوعات عبارتند از:

فعالیت و مشارکت مردمی در آفرینش ها و فعالیت های فرهنگی.

تغییر موازنه مصرف فرهنگی در کشور به نفع محصولات فرهنگی غیر ایرانی

عدم شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد فرهنگی به دلیل مداخلات تجاری توسط دولت و بازیگران شبه دولتی.

شکاف عمیق و سریع تکنولوژیکی در سطح کنشگری هوش مصنوعی در تولیدات فرهنگی و هنری مدرن

لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم به منظور پاسخگویی به موارد فوق و بهبود وضعیت در چند برنامه اولویت دار به شرح ذیل تلاش خواهد کرد. شاخص های عملکرد در تقویم هفتم و نیز گنجانده شده است شاخص های نتایج ناظر باید به دنبال حفظ و تقویت اصالت و هویت اسلامی ایرانی (از جمله مصادیق مندرج در سند چشم انداز) باشد.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا