ترند های روز

هر ایرانی یک پادکست! – اخبار آنلاین

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، کلمه پادکست در زبان انگلیسی از ترکیب دو کلمه iPod و broadcasting به معنای صدای وب، پادکست یا ویرایش صدا آمده است. برنامه ای شبیه به آنچه قبلاً در رادیو گوش می دادیم، با این تفاوت که در اینترنت موجود است. این روش ارائه محتوا در سال 1383 رواج یافت، گسترش یافت و به تدریج به ایران نیز رسید.

به گزارش ایسنا، به کسانی که پادکست ضبط می کنند «پادکست» می گویند. یا یک متن از پیش نوشته شده را می خوانند یا با چند نفر در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنند یا یک کتاب، فیلم و … را خلاصه می کنند و صدای ضبط شده خود را در اینترنت منتشر می کنند و هرکسی می تواند به این محتوای صوتی دسترسی داشته باشد. . برای گوش دادن به پادکست ها باید اپلیکیشن مخصوصی به نام «پادگیر» را روی تلفن همراه خود نصب کنید. البته برخی پادکست های خود را در وب سایت خود منتشر می کنند.

پادکست نوعی محتوای صوتی است که محدود به فریمورک های خاصی نیست بلکه دارای برخی ویژگی های مهم و مشترک است. برای مثال فقط از اپلیکیشن های خاص قابل دانلود هستند و باید از نظر صدا و محتوا کیفیت خوبی داشته باشند. اما با افزایش تعداد پادکست ها به مرور زمان موضوع کیفیت و محتوا نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

ورود پادکست به ایران

اگرچه تولید پادکست نزدیک به 20 سال است که در دنیا وجود دارد، اما تولید و شنیدن پادکست در ایران طول عمر کمتری دارد. اما استقبال از این رسانه نوظهور در ایران، به دلیل تجربه خوبی که مردم از رادیو و پادکست ها تقریباً خاطرات رادیویی را تداعی می کردند، سریع بود و به دلیل اینکه محدودیت زمانی رادیو را نداشت و می توانستید به آن گوش دهید، استقبال شد آن را در هر زمان، می توانید تا زمانی که می خواهید به پادکست گوش دهید، اگر اتفاقی افتاد می توانید آن را متوقف کنید و در زمان دیگری دوباره به آن گوش دهید و… از طرف دیگر، پادکست ها بازتر از رادیو در داخل بودند. استفاده از انواع افکت ها، موسیقی و ارجاع به برخی منابع و همین امر دلیل دیگری بر محبوبیت پادکست ها شد.

هر ایرانی یک پادکست!

اولین پادکست های ایرانی تقریباً در اوایل دهه 90 تولید و پخش شد و چند سالی طول کشید تا به طور جدی در بین مردم شناخته شود، اما از اواسط دهه 90 تقریباً اکثر مردم نام پادکست را شنیده بودند. یا حتی خودشان آنها به یک قسمت از یک پادکست گوش داده بودند. اتفاقی که در نهایت باعث شد عده ای به تولید و ساخت پادکست علاقه مند شوند تا جایی که در سال های اخیر شوخی «هر ایرانی، یک پادکست» هم مطرح شد!

از سوی دیگر، این افزایش تعداد پادکست های تولیدی باعث شد تا رقابت برای تولید بهترین محتوا افزایش یابد، زیرا شنوندگان پادکست معمولاً کسانی هستند که زمان و حوصله کافی برای مطالعه منابع مختلف برای یادگیری یک موضوع خاص را ندارند. و ترجیح می دهید به یک یا چند مورد گوش دهید در بخش پادکست اطلاعات کاملی در مورد یک موضوع دریافت کنید. بنابراین این افراد به دنبال پادکستی هستند که محتوای مناسبی بر اساس منابع، مقالات و کتاب های مختلف داشته باشد و در عین حال بتواند با صدا و صدا و افکت جذاب و با کیفیت آنها را جذب کند.

دنیای پادکست ها بدون سانسور یا ممیزی

با توجه به اینکه معمولا پادکست ها با موضوعات تخصصی تولید می شوند یا در هر قسمت در مورد نکته خاصی صحبت می شود، «محتوای مناسب» مهم ترین عاملی است که می تواند اصالت یک پادکست را نشان دهد. مهاجرت برنامه سازان مشهور از برنامه های رادیویی و تلویزیونی و حرکت برخی از آنها به سمت تولید پادکست باعث شد تا پادکست های آنها به دلیل اعتبار، شهرت و مقبولیتی که دارد، محبوبیت پیدا کند. کسانی که در این سال ها ثابت کرده اند که اگر برنامه ای تولید می کنند، حتما باید یک گروه متخصص قوی پشت سرشان باشد و فقط یک ساعت متن های غیر مستند را نخوانند و از طریق المان های صوتی جذاب در اختیار مخاطب قرار دهند. پادکست هایی که حتی گاهی بدون داشتن محتوایی مغایر با سیاست های رسانه ای رسانه های رسمی کشور نگاهی اجمالی به آنها می کنیم، اکنون فقط به صورت غیررسمی از طریق اپلیکیشن ضد پارازیت به دست شنوندگان می رسند، مبنایی برای استناد قرار می گیرند، فرهنگ سازی می کنند، آموزش می دهند و خلاصه می شوند. ، آنها بخش مهمی از نیاز مردم به دانستن عمیق محتوای مورد علاقه خود را بدون گذر از تیغ حل می کنند.

چه کسی صحت محتوا را تأیید می کند؟

از طرفی گروهی هم هستند که پادکست هایی با کیفیت شنیداری خوب تولید می کنند اما معلوم نیست موضوعی را که در پادکست درباره آن صحبت می کنند از کدام منبع استخراج کرده اند. آیا مبنای علمی دارد یا صرفا برای جذب مخاطب بیشتر و یافتن حامی تصمیم گرفته اند موضوعات را در قالب پادکست ارائه کنند؟ آیا با هدف تحریف بخشی از واقعیت تولید شده اند یا راوی بی طرفی هستند؟ سوالات زیادی از این دست وجود دارد و طبیعتاً مانند همه پادکست های تولید شده نمی توانید پاسخ دقیقی برای آنها بیابید. یکی از جلوه های بیرونی این معضل تولید پادکست های روانشناسی است که گاهی به دلیل عدم نظارت بر محتوا، مخاطب را در معرض برنامه های فوق العاده سطحی و زرد قرار می دهد که به جای مفید بودن، آسیب های روحی و روانی را به دنبال دارد. فرد . دارند

در واقع، بدون معیار و معیار خاصی برای سنجش صحت و اعتبار پادکست ها و در صورت عدم پیگیری غنای محتوای تولید شده، یا باید به صورت آزمایشی چند قسمت را به پادکستری بدهیم که تاریخچه و رزومه اش را نمی دانیم. . اطلاعات و محتوای تولید شده توسط آن را برای احراز هویت خود داشته باشیم که با توجه به اینکه معمولاً به دلیل کمبود فرصت مطالعه برای گوش دادن به پادکست ها می رویم دشوار است یا باید به تبلیغات دهان به دهان درباره پادکست ها توجه کنیم و انتخاب کنیم که کدام پادکست را انتخاب کنیم. گوش کن و انجام بده .

فایده گوش دادن به پادکست چیست؟

امروزه گوش دادن به پادکست به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بیشتر افراد تبدیل شده است و از بسیاری جهات به آنها کمک می کند تا جایی که برخی از ما حتی نمی توانیم یک روز را بدون گوش دادن به پادکست تصور کنیم. گوش دادن به پادکست علاوه بر اینکه می تواند اطلاعات را در اوقات فراغت افزایش دهد و حتی عاملی برای لذت بردن باشد، مزایای دیگری نیز دارد. پادکست ها بعد از مدتی مهارت شنیداری افراد را افزایش می دهند و به دلیل جذابیت صوتی، باعث می شوند مطالب را بهتر و عمیق تر به خاطر بسپارید و تحلیل کنید. از سوی دیگر، گوش دادن به پادکست ها دایره لغات را تقویت می کند و به فرد کمک می کند تا در صحبت کردن، نوشتن، تولید محتوا و … مهارت بیشتری داشته باشد.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا