ترند های روز

نسبت 45 درصد بودجه فرهنگ اندک است/دولت ها برای فرهنگ هزینه می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی همچنین با عذرخواهی از اهالی فرهنگ و هنر به دلیل اینکه در این مراسم فرصت گفتگو با آنان را پیدا نکرده است، قول داد به زودی فرصت مناسبی برای گفت و گو با اهالی فرهنگ و هنر فراهم شود رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از استقبال پزشکان از دیدار با مردم فرهنگ خبر داد و در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت چهاردهم دو ماموریت مهم در سطح بین المللی بر عهده دارد، اظهار داشت: در این دیدار با مردم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در حال برگزاری است. در این دو ماموریت، وزارت ارشاد نقش مروج را ایفا می کند. از این منظر باید به وزارت فرهنگ نگاه کرد نه همراه با سایر وزارتخانه ها.

صالحی سخنان وحدت را سه ضلع دانست و گفت: ضلع اول در داخل قوه مجریه است و شامل مسائل کلانی مانند عدم تعادل انرژی، محیط زیست، کاهش سرمایه گذاری ها و… است. برای این جنبه نیاز به گفتمان وحدت درون کابینه داریم.

و افزود: ضلع دوم توافق قوه مجریه و دولت است، راهی که آقای مدکیان در تعامل با مجلس به خوبی طی کرده است و… اما سخنرانی سوم اجماع در سمت حاکمیت ملی است. ، و یک موضوع مهم در این بخش وجود دارد. وزارت ارشاد با نخبگان برخورد می کند. نخبگانی که در 4 حوزه فرهنگی، هنری، رسانه ای و مذهبی فعال هستند. بسیاری از نخبگان کشور بخشی از فضای کاری وزارت ارشاد هستند و اگر ارشاد با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارتباط برقرار کند، می توانند خطاها را به گونه ای هموار کنند که به یک انسجام درونی منجر شود. با دولت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی رویکردها باید تقویت شود، مشارکت اهالی فرهنگ و هنر در تصمیم گیری ها یکی از این رویکردها است. وقتی صحبت از مشارکت می شود، منظور مشارکت انتخابی یا انتخابی نیست، رویکرد بعدی مشارکت فراگیر است که می تواند از قرابت به همدلی و از همدلی به همکاری، ایجاد و تقویت انجمن فرهنگ و هنر منجر شود. ما صدها هزار نفر از فرهنگ و هنر داریم، نمی شود با همه آنها ارتباط برقرار کرد، اتحادیه ها رقیب و دشمن نیستند، می توانند دوست دولت و حاکمیت باشند. بنابراین باید ادبیات او را پذیرفت.

صالحی به تقویت اقتصاد، فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: اگر شرایط معیشتی اهالی فرهنگ و هنر مناسب نباشد نمی توانند وضعیت مردم را بهبود بخشند.

وزیر ارشاد با اشاره به بودجه اندک فرهنگ در کشور گفت: 45 درصد بودجه فرهنگ و هنر بسیار ناچیز است که این بودجه با احتساب حوزه دینی به 65 درصد می رسد. سرانه ما برای فرهنگ فقط 16 دلار است در حالی که در آمریکا این نسبت 184 دلار و در رژیم اشغالگر صهیونیستی 726 دلار است و به همین دلیل دولت ها برای فرهنگ هزینه می کنند.

صالحی با اشاره به جدیت اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق گفت: دولت ها نیز در حوزه فرهنگ مسئول هستند. اینکه ما چنین نسبتی از بودجه کشور داریم کار را سخت می کند. اگر می خواهیم اهالی فرهنگ در روابط وحدت ملی شرکت کنند، باید به کرامت آنها توجه کنیم.

صالحی گفت: من نمی گویم اهل فرهنگ و هنر مقدس هستند و اشتباه نمی کنند، اما ارتباط با اهل فرهنگ و هنر روابط خاص خود را دارد.

وی با اشاره به ماموریت دوم دولت گفت: راهبرد دوم خروج از انزوا است. دشمنان انقلاب سال ها تلاش کردند ایران هراسی ایجاد کنند و ایران را منزوی کنند تا صدایش به گوش نرسد و پرچمش برافراشته نشود.

وی ادامه داد: امتیاز تاریخی ما در دنیا هنر و فرهنگ است، ایران به شعر و هنر در دنیا شناخته شده است. سند چشم انداز نظام و کشور که قرار بود در حدود سال 1404 ساخته شود، یکی از ویژگی های اول بودن در بسیاری از زمینه ها را برشمرد، امروز در بسیاری از موارد در عرصه فرهنگ و هنر اول هستیم. این ظرفیت تاریخی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند راهی برای مقابله با ایران هراسی در پیش بگیرد.

صالحی در پایان به نقش ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور پل واسطه خوبی هستند چرا که با مطالبات دو طرف ما را در مسیر خروج از انزوا همراهی می کنند.

علاوه بر معاون اول رئیس جمهور، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مصطفی میرسلیم، محمدحسین صفر هرندی، سید محمد حسینی، علی جنتی وزرای سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی، معاون فرهنگی، سیدمحمود اسلامی، معاون مدیریت و توسعه منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ، سید عباس حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، عاطفه خادمی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امیر. حسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، امیر خواننده تاجیک، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جهانگیر الماسی، ایرج راد علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه نیز حضور داشتند.

245243

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا