ترند های روز

میرسلیم: شاهنامه طهماسبی در زمان وزارت من به کشور بازگشت

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، شاهنامه طهماسبی که سه دهه پیش تقریباً 20 میلیون دلار ارزش داشت در مرداد 1373 به ایران بازگردانده شد. شادروان دکتر حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور وقت در دیدار با اصحاب رسانه توضیح داد. چگونه می توان شاهنامه طهماسبی را به ایران بازگرداند که از آن به عنوان بزرگترین تبادل فرهنگی کشور نیز یاد می شود.

از آنجایی که سید مصطفی میرسالم در آن زمان وزیر فرهنگ و ارشاد بود، از او درباره مهمترین دستاوردش در دوران وزارتش پرسیدیم.

مهمترین دستاوردی که در دوران وزارتتان به عرصه فرهنگ و هنر داشتید چه بود؟

سعی می کنیم با برپایی نمایشگاه های قرآنی که اولین آن در فروردین 1373 در تالار وحدت برگزار شد فرهنگ قرآنی را فراموش نکنیم. مدارس قرآنی تأسیس شد و کانون های فرهنگی هنری مساجد و تشکل های فرهنگی هنری در شهرداری تأسیس شد و نشریات دینی و مذهبی تقویت شد. علاوه بر این، البته برنامه ریزی دقیقی در شاخه های مختلف هنری انجام شد تا تولیدات بزرگی در سینما، تئاتر و موسیقی ایجاد شود. مرمت و رونق اماکن زیارتی در دستور کار قرار گرفت و با مشارکت مردم نتایج مثمر ثمری حاصل شد. سعی می کنیم افتخارات ادبی و فرهنگی را گرامی بداریم و آثار بسیار ارزشمند فرهنگ مکتوب را بازنشر کنیم. ما سعی کردیم زبان فارسی را حفظ کنیم و اولین قانون را در این زمینه در مجلس تصویب کردیم. امکانات گردشگری ایران را به نحو قابل قبولی توسعه می دهیم و فرهنگ گردشگری را برای یادگیری در کنار گشت و گذار و سرگرمی ترویج می کنیم. مطبوعات در شکل جدید خود به بلوغ رسیدند، زیرا ما فرهنگ اخلاق مدار را در روزنامه نگاری ترویج و آموزش دادیم. ما میراث فرهنگی را ارج می نهیم و علاوه بر رونق موزه های موجود، چندین موزه جدید از جمله موزه تمدن دوره اسلامی و موزه قلعه فلک الافلاک را با تلاش برای مرمت ظروف و اشیای نفیس نقره تأسیس کردیم. از غار کالماکره شاهنامه طهماسبی نیز در همین دوره به میهن بازگردانده شد.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا