ترند های روز

منیره گرجی تنها زن منتخب مجلس خبرگان رهبری: بسیار متاسفم که تنها هستم

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین، روز جمعه 21 مرداد 1358 انتخابات مجمع بازنگریان قانون اساسی برگزار شد. [خبرگان] در سراسر ایران جشن گرفته شد و در نتیجه 73 نفر از سراسر ایران به این مجلس راه یافتند که در این میان تنها نام یک زن به چشم می خورد، منیره گورجی که یکی از ده کاندیدای منتخب تهران بود. او مفسر قرآن بود و در آن زمان 50 سال داشت. منتخبان این مجلس باید روی پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی کار می کردند و آن را نهایی می کردند. روز یکشنبه 30 مردادماه نتایج این انتخابات قطعی شد و در همان روز روزنامه کیهان با منیره گرجی تنها زن منتخب این مجلس گفت وگویی انجام داد که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

نقش زن را در جامعه اسلامی و انقلابی ما چگونه می بینید؟ با توجه به اینکه ظاهرا گروهی با نتیجه گیری اشتباه در این زمینه مشکل ایجاد کردند.

…به نظر من اگر کسی که قرآن و اسلام را می شناسد، یعنی روح اصلی قرآن و سنت پیامبر را بداند، انجام چنین اشتباهاتی و طرح موضوع اشتباه است و معتقدم کسانی که نظر می دهند. در این زمینه اسلام را عمیقاً درک نکرده اند و حتی اگر تاریخ اسلام اولیه را ندانیم و امروز فقط به قرآن رجوع کنیم، خواهیم دید که زن نیز مانند مرد در مسیر سیاست قرار می گیرد. اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پس از طی مراحل.

در سوره احزاب آیه 22 و به ویژه از آیه 20 به بعد، قرآن هنگام بیان جنگ بین طرفین به این موضوع اشاره می کند که «من بهترین ها را برای رسول خدا یافتم». طرحی که پیامبر داده الگوی همه ماست و می بینیم که بعد از جنگ احزاب که انقلاب بزرگی است و اوضاع مدینه و اسلام تغییر می کند، پس از اندرزی مختصر از زنان می خواهد که خودداری کنند. لوکس و در راستای تقوا و زکات و نماز برادرانه در جهت سازندگی شروع به کار کنند. بعد از این آیات، قرآن دقیقاً تمام صفاتی را که در مورد مردان مسلمان ذکر می کند و در مورد زنان نیز همین صفات را ذکر می کند. مسلمین، مسلمین، مؤمنان، مؤمنان… تا آخر، تا به جایی برسند که «وَ اللَّهُمْ وَ الَّذِینَ وَالَّهُمْ وَ الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهِ اکبر» مردان و زنان مروج دین هستند. خدایا حالا دین خدا چیست؟ دین همه روابط انسان با انسان، انسان و جامعه و انسان و خداست. یعنی تداوم روابط انسانی در همه مراحل اعم از زندگی مادی و معنوی، «ذکرین الله و الزکرات»، زنان و مردان در مسیر و پیشرفت جامعه به سوی نظام توحیدی بسوی الله، و من تعجب می کنم که شما چگونه هستید. با همه این آیات هستند. و شواهد روشنی بر این گونه اظهار نظرها وجود دارد و زمانی که مؤسس خانه توحید و سبیل یک نظام توحیدی خود را حضرت ابراهیم معرفی می کند، در قرآن بار دیگر شاهد آن هستیم. تنها. منقار را بر زمین بینداز، زن شیرخواره نظام شهر را ترسیم می کند، با این همه مفاهیم روشن، چگونه می گویید زن در نظام اجتماعی و در من نقشی ندارد. نظر، طرح این سؤالات از نظر قرآن و سنت رسول الله اشتباه است. خانه همسران حضرت محمد صلی الله علیه و آله در حجره های داخل مسجد یعنی در قلب جامعه است و اگر زنانی در جامعه نبودند پیامبر چگونه چنین کاری می کرد؟ و حتی زمانی که عایشه آن جنگ ضد بشری را با امیرالمومنین علیه السلام آغاز می کند، اعتراض حضرت امیر به عایشه به دلیل شرکت صد در صد سیاسی و نظامی او نیست، بلکه تنها به دلیل فریب طلحه و زبیر است.

آزادی باید در محدوده قانون باشد.

به نظر شما، با توجه به بینش توحیدی، موضوع آزادی زن چگونه تفسیر می شود و حدود این آزادی ها چیست؟

البته آزادی در جامعه ما یک تصور غلط ایجاد کرده است و برخی آن را مساوی با هرج و مرج دانسته اند و به نظر من آزادی باید در محدوده قانون باشد. نه تنها در اسلام، بلکه در هر نظام فکری دیگری اساساً زندگی بدون وجود قانون غیرممکن است. اما تفاوت اصلی اسلام با سایر مکاتب این است که در این مکاتب، احکام توسط انسان ها وضع می شود، اما در اسلام، این قوانین از منبع وحی صادر می شود و در حقیقت، قانونگذار واقعی خداوند است و در اسلام. . از دیدگاه اسلام، در حدود احکام خداوند، زن و مرد هر دو آزادند. آنها سعی می کنند از طریق رشد انسانی از این قوانین استفاده کنند و سؤال اجازه زن از شوهرش در واقع برخلاف همه باورهای رایج سؤال است. شور و تدبیر، زیرا خانواده یک واحد اجتماعی است و زن وظیفه تربیت فرزندان را بر عهده دارد و در واقع این زن است که مسئولیت زندگی را بر عهده دارد و او حافظ و نگهبان نظام خانواده است و او نیز هست. طبیعی است که وقتی زن برای مدتی این پایگاه و قدرت را رها می کند، موضوع را به اطلاع شوهرش می رساند.

با توجه به اینکه در نظام های مبتنی بر شرک از زنان به عنوان وسیله استفاده می شود و در واقع حتی موضوع کار زنان در خارج از خانه نیز برای این اهداف نظام های ظالمانه است، چگونه توجیه می شود که زنان در خارج از خانه کار کنند و مشارکت آن در باروری جامعه؟

البته آیات زیادی در قرآن به حق زن بر کار خود اشاره دارد: «برای مردان، آنچه به دست می‌آورند، همان چیزی است که به دست می‌آورند، و وقتی زنان به دست می‌آورند، هم زنان و هم مردان می‌توانند آن را انجام دهند». کار کنید و همانطور که می بینید هر دو صاحب نتایج کار خود هستید.

آیا فکر می کنید با توجه به گفته های شما نقش زنان در پیش نویس قانون اساسی به اندازه کافی برجسته شده است؟

به نظر من جدا كردن زن از انسان و بزرگ كردن آنها به صورت انفرادي كار درستي نيست و اگر آنچه را كه در متن پروژه در مورد آزادي انسان نوشته شده است بگوييم طبيعي است كه زن نيز جزو انسان ها باشد و لذا ، هر انسانی از همه آزادی ها و حقوق برخوردار است. او اینها را دارد، ما هم باید داشته باشیم، اما این سه اصل که در مورد حقوق خانواده صحبت کرد، که به نظرم اصل 11، 12 و 13 است، خیلی واضح نیست و. البته… یعنی تجمیع نشده اند و به نظر می رسد برعکس هم می شود و باید قانون خانواده را به طور کامل طبق قرآن تدوین کنند.

با توجه به اینکه در بین 73 نماینده شرکت کننده در مجلس تنها زنی هستید، به من بگویید چه احساسی دارید؟

اول از همه خیلی متاسفم چون من فقط یک نفر هستم اما همانطور که باید در بین این اکثریت باشد معتقدم اکثریت هرگز نخواهند قدمی بر خلاف راه خدا بردارند و معتقدم همه آنها با پاکی و تعهد که در پیشگاه خدا و خلق خدا به هیچ وجه احساس تنهایی و ضعف نخواهم کرد و این را کاملاً باور دارم و امیدوارم که نفسم از من سر در نیاورد که خدای ناکرده بروم. در برابر آن حکم خدا هر حکمی باشد اجرا می شود یا خیر.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا