ترند های روز

منش، معرفت اجتماعی و با مردم بودن را از شجریان آموختم/ حضور در کارگاه آواز استاد، تحقق یک آرزو بود.

پریسا ساسانی: مهدی امامی از شاگردان استاد محمدرضا شجریان است که با پشتوانه تجربه و آموزش آواز در سن 24 سالگی یعنی در اوج جوانی و تا حدودی صدایش پخته بود. به لطف فنون تدریسی که از استاد شجریان آموخت، توانست به یکی از خوانندگان خوب موسیقی ایران تبدیل شود. خواننده ای که امروز در کنار برجسته ترین استادان موسیقی همچون حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده چیره دست نشسته و در تورهای پیاپی کنسرت گروه موسیقی «هاماوایان» به نقاط مختلف جهان حضور دارد.

این خواننده موسیقی ایرانی در گفتگو با فارسیرو از کارگاه های استاد شجریان، نکات مهارتی در این کارگاه ها، شرایط تحصیل آواز در ایران و مسیری که طی سال ها فعالیت و تمرکز بر مقوله خوانندگی طی کرده است، گفت. .

*سنت آموزش موسیقی ایرانی و به ویژه آواز در ایران، یک سنت آموزش دست به دست است که استاد محمدرضا شجریان در کارگاه های آواز خود به آن دست یافته است. در آن لحظه و زمانی که در کارگاه آموزشی شرکت کردید چه احساسی داشتید؟

مهدی امامی، خواننده موسیقی ایرانی: برای من در جوانی و برای دیگر دانشجویان کارشناسی ارشد، کارگاه های آواز استاد شجریان تحقق یک رویا یا شاید تنها آرزو بود. این فرصت و شانس برای ما که از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه مند بودیم بسیار ارزشمند و گنجینه بود زیرا توانستیم در محضر استاد تمام عیار موسیقی دستگاهی و آواز ایرانی یا به اصطلاح آواز خواندن را یاد بگیریم. آن، نفس با نفس با معلم. بیایید این هنر را یاد بگیریم. حالا حضور در کلاس استاد در ایجاد انگیزه و راهگشای من و بسیاری از دانشجویانی که در آن زمان در کارگاه شرکت کرده بودند بسیار موثر بود.

*تا جایی که من می دانم صرف علاقه به خوانندگی شرط حضور در این مجموعه کارگاهی نبود.

بله، درست است، افرادی که در این کارگاه های آواز شرکت کردند، آموزش آواز داشتند و سال ها خوانندگی داشتند، اما حضور در کنار استاد شجریان به عنوان بخش مهمی از مسیر یادگیری آواز، علاوه بر کسب مهارت های آوازی، انگیزه بخش بود و گفتم قبل از حضور در این کارگاه ها، الفبای آواز را از اساتید دیگر یاد گرفته بودیم، اما کارگاه استاد شجریان مسیر آواز را جدی تر و حرفه ای تر کرد و در آنجا آموزش دیدند و خوانندگی را با جدیت ادامه دادند.

*پیش از ورود به کارگاه آواز استاد شجریان، مبانی این هنر را از چه کسانی آموختید؟

کارگاه آواز استاد شجریان بخش مهمی از مسیر هنری من بود، اما همانطور که گفتم دچار نقص صدا بودم و دوره هایی را با اساتید دیگر گذرانده بودم، سازهای دیگری مانند سنتور و سه تار را نیز می زدم و بعد از آن بهره بردم. حضور اساتیدی چون آقای ادیب، استاد محسن کرامتی که از شاگردان ممتاز استاد شجریان بودند، استاد کرامتی یکی از تاثیرگذارترین اساتید در کار آوازی من بودند، همچنین از نظر شخصیت هنری و از نظر اصولی. از مهارت و دانش ایشان در موسیقی دستگاهی، سپس در کلاس های آواز و تحلیل استاد محمدرضا لطفی شرکت کردم که بسیار مفید و کارآمد بود.

* مهم ترین نکته ای که در کارگاه آواز مدرس یاد گرفتید و در کار حرفه ای تان تاثیرگذار بود. موضوع چه بود؟

من از خصوصیات اخلاقی، معرفتی و اجتماعی معلم که در دهه اخیر بارها در مورد آن صحبت شده است، شگفت زده شدم. شجاعت و جسارت استاد نه تنها در رفتار اجتماعی که به اعتقاد من حتی در صدا و آواز او نیز نمایان است.

*در آن زمان خیلی از علاقه مندان. در کارگاه آواز ماندند، افرادی که در سال 85 پذیرفته شدند جزو خوش شانس ها بودند یا محدودیت تحصیلی است؟

نمی توان انکار کرد که شانس آوردیم، البته محدودیت هایی داشت، نکته دیگر این است که همانطور که گفتید از نظر آواز متأسفانه سبک خاصی، آموزشگاه آواز یا مطالب آموزشی منحصر به فرد و مدون وجود داشته و ندارد. ، سپس استعدادهای با ظرفیت بالقوه ای هستند که در زمینه خوانندگی به دلیل آموزش ضعیف، مسیر اشتباه را طی می کنند و به نتیجه مطلوب نمی رسند. برخی از شکست های کارگاه از این گروه بود. از طرفی معتقدم در آن تاریخ با توجه به اطلاع رسانی و در واقع استقبال از این کارگاه ها، یک آزمون اولیه با تعداد زیادی از خوانندگان انجام شد که طیف وسیعی از علاقه مندان و خوانندگان علاقه مند به این کارگاه را تحت پوشش قرار داد. روش استاد شجریان. علاوه بر این موضوع، سن و جوانی دانش آموز نیز برای استاد مهم بود و متقاضیانی را انتخاب می کردند که جوان بودند، زیرا فکر می کردند تمرین با آنها راحت تر است و به نظر من استاد از هوش بالایی برخوردار بود. و تجربه مراقب بودند. آنها در انتخاب دانش آموزان وسواس داشتند، اما شاید از نظر آنها استعدادی نهفته است که جوهر هر انتخاب و قضاوتی است.

*در واقع به نوعی فرافکنی استاد شجریان در بلندمدت نتایج خوبی به همراه داشت و شاهد موج جدیدی از خوانندگان جوان و مبتکر در این عرصه بودیم.

بله تا حدودی درست است البته این نکته را باید در نظر داشت که بسیاری از خوانندگان خوب که در حال حاضر در خوانندگی فعال هستند در کلاس استاد شجریان شرکت نکردند و همانطور که می دانید دوستان زیادی داریم که شرکت کردند. . در کارگاه، اما امروز به صورت حرفه ای فعال هستند، ندارند، برای خواننده بودن فقط صدای خوب یا نام استاد شجریان کافی نیست، بلکه سواد موسیقی و شخصیت هنری و البته انگیزه کافی است. و استقامت نیز لازم و ضروری است.

* به عنوان فردی که این مقام را داشتید، چه قبل از ورود به کارگاه یا بعد از آن آموزش، به شیوه صحیح بخوانید. چقدر تلاش می کنید مثل استاد شجریان به آموزش آواز ایرانی ادامه دهید و شاگردان تربیت کنید؟

نزدیک به 20 سال است که به تدریس آواز می پردازم و در تمام این سال ها همه مهارت ها و آموخته هایم را در زمینه آموزش آواز برای علاقه مندان از دست نداده ام و تمام تلاشم را صرف انتقال آواز و زیبایی شناسی کرده ام. موسیقی ایرانی به هنرجویان با صداقت و امانت.

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا